• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403030603166
  • خبرنگار : 50471

شهردار نهاوند خبرداد

وجود۳۰۰ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در نهاوند

وجود۳۰۰ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در نهاوند

ایسنا/همدان شهردار نهاوند با بیان اینکه این شهر ۳۰۰ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد دارد، گفت: قسمت عمده بافت فرسوده شهر نهاوند در مناطق کم‌برخوردار قرار گرفته است و همین امر نیز باعث ایجاد معضلاتی در نوسازی بافت فرسوده شده است.

مجید یوسفی‌نوید در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شهر نهاوند حدود ۳۰۰ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد دارد که این بافت‌های فرسوده در سه نقطه از شهر نهاوند واقع شده است و این نقاط شامل بافت مرکزی، گوشه سرآسیاب، گل زرد و شاطر آباد است که بیشترین بافت فرسوده نهاوند در بخش مرکزی شهر قرار دارد.

وی تصریح کرد: بافت‌های فرسوده شهر نهاوند عمدتاً در مناطق کم‌برخوردار شهر قرار گرفته است و ساکنان این مناطق به خاطر توان اقتصادی پایینی که دارند، قادر نیستند ملک خود را نوسازی کنند.
یوسفی‌نوید ادامه داد: از طرفی دیگر شهرستان نهاوند روی گسل قرار گرفته است و سالانه ده‌ها زلزله بیش از سه ریشتری در نهاوند رخ می‌دهد که همین امر اهمیت و ضرورت نوسازی بافت فرسوده شهر نهاوند را نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: وجود این بافت‌های قدیمی در مناطق زلزله‌خیز، در زمان بحران‌های احتمالی طبیعی می‌تواند منشأ خطرات زیادی برای جان و مال شهروندان ساکن در این مناطق باشد بنابراین ضرورت دارد هرچه سریع‌تر نسبت به نوسازی این مناطق اقدام شود.

همپوشانی بافت فرسوده دوخواهران با بافت تاریخی

شهردار نهاوند به دیگر معضلات بافت فرسوده نهاوند اشاره کرد و افزود: همچنین همپوشانی بافت فرسوده در منطقه دوخواهران با بافت تاریخی این منطقه یک مشکل اساسی است و پس از سال‌ها از آغاز گمانه‌زنی‌ها برای کشف لائودیسه هنوز متولیان میراث فرهنگی نتوانسته‌اند این محوطه را از بافت فرسوده جدا و مشخص کنند بر همین اساس اهالی این منطقه اجازه ساخت‌وساز ندارند.
یوسفی‌نوید اضافه کرد: ‌هم‌پوشانی بافت تاریخی با بافت فرسوده در این قسمت شهر باعث ایجاد تضاد و چالش شده چراکه از یک طرف می‌خواهیم بافت تاریخی شهر را حفظ کرده و از سوی دیگر می‌خواهیم بافت فرسوده شهر را احیاء کنیم که این باعث ایجاد تضاد شده است.

به گفته او در سال ۹۶، نهاوند با توجه به حادثه‌خیز بودن و داشتن بافت فرسوده چندین هکتاری به همراه دو شهر سیرجان استان کرمان و دامغان استان سمنان به‌عنوان شهرهای پایلوت اجرای طرح بازآفرینی شهری و احیای بافت فرسوده انتخاب شد تا در طول چند سال اقداماتی در این شهرها انجام شود.

یوسفی‌نوید افزود: با تسهیلات ویژه‌ای که شرکت بازآفرینی در این حوزه‌ها پیش‌بینی می‌کند، در تلاش هستیم با توجه به اختیاراتی که در ستادهای بازآفرینی شهرستان‌ها داریم در این بخش گام برداریم و به مردم کمک کنیم.

تصویب محدوده بازآفرینی و بافت فرسوده شهر نهاوند

شهردار نهاوند در ادامه بیان کرد: در راستای احیا و بازسازی مناطق کم برخوردار و ایجاد بسترهای استفاده مالکان و سازندگان از ضوابط تشویقی بافت فرسوده شهر نهاوند با پیگیری‌های شهرداری از طریق کمیته فنی و کمیسیون ماده ۵ و حمایت ویژه استاندار محدوده بازآفرینی و بافت فرسوده شهر مصوب شد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری با اعطای بسته‌های تشویقی ازجمله افزایش یک طبقه مازاد و تراکم قبل از تعریض، تخفیفات ویژه عوارض پروانه ساختمانی و سایر ضوابط تشویقی در راستای نوسازی این بافت اقدام می‌کند.

به گفته یوسفی‌نوید در این طرح محدوده بافت فرسوده از بافت تاریخی مجزا شد و محدوده اضافه‌ شده مازاد بر بافت تاریخی بوده و تداخل و دوگانگی در ضوابط تشویقی و بافت تاریخی مرتفع شد و بافت تاریخی مانند بافت فرسوده شامل کلیه ضوابط تشویقی به استثنا تراکم و طبقات است که می‌بایست در خصوص بافت تاریخی هماهنگی لازم با میراث فرهنگی صورت پذیرد.
وی در خصوص مصوبات جلسه ستاد بازآفرینی شهری نیز بیان کرد: مواردی در خصوص نحوهٔ تعیین دقیق محدوده بازآفرینی شهری نهاوند عنوان شد که بر اساس شیوه‌نامهٔ جدید شناسایی محدوده‌ها و محلات هدف بهسازی، نوسازی و ارائه راهکارهای مداخله در آن‌ها، شهرداری نهاوند ضمن بررسی و شناسایی مخاطرات طبیعی و انسان‌ساخت به‌عنوان یک‌گونه از محدوده بازآفرینی شهری، به تعیین دقیق محدوده‌های بافت فرسوده و اسکان غیررسمی می‌پردازد.

یوسفی‌نوید خاطرنشان کرد: با ابلاغ نقشه و مصوبه به شهرداری مراتب در سایت شهرداری و از طریق رسانه‌ها به همشهریان اطلاع‌رسانی می‌شود.

شهردار نهاوند با اشاره به اینکه هدف ما کیفیت ساخت است که محلات کم‌برخوردار بافت فرسوده‌ شهر سریع‌تر بازسازی شوند، تاکید کرد: برنامه‌ای که برای‌ احیاء و نوسازی بافت فرسوده داریم، باید پاسخگوی مناسبی برای بافت تاریخی شهر باشد و باید برای بافت تاریخی حریم بگذاریم.

او در خاتمه به اسکان اضطرای در مواقع وقوع زلزله در شهر نهاوند نیز اشاره کرد و گفت: برای این منظور یک سایت در مقابل استادیوم علیمرادیان درنظر گرفته شده چراکه با توجه به قرار گرفتن شهر نهاوند بر روی گسل هر لحظه ممکن است زلزله‌ای اتفاق بیفتد که باید سایت پدافند و پیشگیری را راه‌اندازی کنیم و این سایت باید به همه نقاط شهر دسترسی و امکانات زیرساختی داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha