• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403030603391
  • خبرنگار : 50072

خشکی دهان خطرناک است؟

خشکی دهان خطرناک است؟

ایسنا/خراسان رضوی خشکی دهان می‌تواند نشانه‌ای رایج از برخی بیماری‌های کم اهمیت، همچنین می‌تواند نشانه خطر برای پنج بیماری جدی‌تر باشد.

به نقل از هلث، خشکی دهان ممکن است ناراحتی جزئی به نظر برسد، اما دندانپزشکی هشدار جدی داده است که خشکی دهان می‌تواند علامت خطر پنج بیماری جدی نیز باشد.

دکتر آزاد ایروملو، از شرکت خصوصی دندانپزشکی Banning Dental Group، تاکید کرده است که چرا افراد باید به این علائم رایج توجه کنند.

وی می‌گوید: در حالی که خشکی دهان اغلب می‌تواند ناشی از خروپف، سیگار کشیدن، مصرف برخی داروها یا مصرف بیش از حد الکل باشد، می‌تواند به دلیل کاهش تولید بزاق، بخشی طبیعی از پیری محسوب شود و می‌تواند نشان‌دهنده سلامت ضعیف دهان نیز باشد. نگران‌کننده‌تر، این است که حتی ممکن است نشانه‌ای از شرایط بالقوه تهدیدکننده زندگی مانند دیابت و بیماری اچ آی وی باشد.

دکتر ایروملو توضیح داد: خشکی دهان می‌تواند نشانه‌ای باشد که چیزی در جای درست نیست و علائمی مانند احساس چسبندگی در دهان، خشکی یا گلو درد، مشکل در جویدن یا بلع یا حتی بوی بد دهان را نشان دهد.

برخی از شرایط سلامتی خاص مانند سکته مغزی، دیابت یا بیماری آلزایمر می‌توانند خود را به این شکل نشان دهند، در حالی که این علائم می‌توانند نشان‌دهنده اختلال خود ایمنی مانند اچ آی وی یا سندرم شوگرن نیز باشند.

سندروم شوگرن، نوعی بیماری خودایمنی است به این معنی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به قسمت‌هایی از آن حمله می‌کند. در واقع در سندروم شوگرن، سیستم ایمنی بدن عمدتا به غدد اشک و بزاق فرد حمله می‌کنند و باعث خشکی دهان و چشم در افراد می‌شود.  

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، او فقط مراقب سلامت دهان و دندان شما نیست، بلکه در مورد چگونگی تشخیص برخی مشکلات گسترده‌تر در سلامت عمومی شما نیز آموزش دیده است. بسیار مهم است که مراقب سلامت خود باشید و اگر متوجه علائم دائمی خشکی دهان شدید، باید آن را با پزشک عمومی خود مطرح کنید.

خشکی دهان یا یا زروستومیا، اصطلاح پزشکی برای شرایطی است که غدد بزاقی ما قادر به ترشح بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن دهان نیستند. علیرغم اینکه اغلب نادیده گرفته می‌شود، بزاق ما نقش مهمی در حفظ سلامت دهان، خنثی کردن اسیدهای مضر تولید شده توسط باکتری‌ها و شستن بقایای مواد غذایی ایفا می‌کند.

علاوه بر این، آنزیم‌های حیاتی را در بر می‌گیرد که به هضم و به بدن ما کمک می‌کنند، همچنین به دریافت ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن کمک می‌کند و برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ضروری است.

برای رعایت بهداشت دهان و دندان، مراجعه به دندانپزشک هر ۶ ماه یکبار توصیه می شود.

همچنین توصیه کارشناسان مسواک زدن ۲ بار در روز به مدت ۲ دقیقه با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید، همراه با نخ دندان کشیدن مکرر و استفاده از دهانشویه است.

پنج بیماری جدی که خشکی دهان می‌تواند نشانه‌ای از آن باشد اچ‌آی‌وی، دیابت، بیماری آلزایمر، سکته و سندرم شوگرن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha