• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۰
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403030704082
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

کاهش وابستگی آب سیستان به بیرون از مرزها با اجرای طرح‌های اضطراری آبرسانی

کاهش وابستگی آب سیستان به بیرون از مرزها با اجرای طرح‌های اضطراری آبرسانی

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: با اجرای طرح‌های آبرسانی وزارت نیرو و بهره‌برداری از کارخانه آب‌شیرین‌کن که یک طرح منحصر به فرد در منطقه است، ضمن تأمین آب نیمی از جمعیت زاهدان و منطقه سیستان، وابستگی آب شرب این مناطق به خارج از مرزها کاهش می‌یابد.

علیرضا قاسمی در بازدید از عملیات اخداث آب شیرین کن منطقه سیستان افزود: طرح تأمین آب از منطقه دشتک به‌ میزان ۲ هزار لیتر در ثانیه با حفر چاه‌های جدید از اوایل زمستان ۱۴۰۱ با هدف جبران ناترازی آب شرب منطقه سیستان و زاهدان و نیز کاهش وابستگی شهروندان به آب‌های خارج از حوضه سرزمینی کشور آغاز شد.

وی اظهار کرد: بر همین اساس، اجرای خطوط انتقال آب و برق و سایر سازه‌ها و تجهیزات مورد نیاز در مناطق حرمک، هامون، هیرمند، شیله و لواریاب توسط شرکت آبفای استان و از ابتدای سال ۱۴۰۲ نیز در منطقه میل نادر تا بندان توسط شرکت آب منطقه‌ای استان سیستان و بلوچستان وارد فاز اجرایی شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: همچنین در ادامه طرح‌های وزارت نیرو در راستای اجرای طرح‌های تأمین آب در استان سیستان و بلوچستان، از مهرماه ۱۴۰۲ ساخت کارخانه آب شیرین‌کن و شیرین‌سازی آب با ظرفیت یکصد هزار مترمکعب در شبانه روز به عنوان منحصربه‌فردترین طرح آبی در نوع خود در منطقه خاورمیانه با هدف ارتقای شاخص کیفیت آب استحصال شده از چاه‌ها برای تأمین آب شرب زاهدان و سیستان آغاز شد.

قاسمی خاطرنشان کرد: این بزرگترین آب شیرین‌کن خاورمیانه در خشکی است که اکنون در مرحله بهره‌برداری آزمایشی قرار دارد و به زودی با حضور مقامات کشوری بهره‌برداری از آن آغاز خواهد شد.

وی تأکید کرد: طراحی و اجرای این پروژه عظیم در مدت هشت ماه توسط مهندسان مجرب داخلی صورت پذیرفته و احجام عملیاتی اجرا شده برای تأمین آب خام این آب‌شیرین‌کن در مدت زمان کمتر از ۹ماه صورت پذیرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: با اجرای این پروژه، کمبود بخشی از آب شرب شهر زاهدان جبران شده و وابستگی آب شرب منطقه سیستان به آب‌های خارج از حوضه تا تکمیل طرح انتقال آب از دریا به استان سیستان و بلوچستان کاهش خواهد یافت.

قاسمی بیان کرد: حفر و تجهیز چاه و اجرای خطوط انتقال آب و برق، ایجاد راه دسترسی در پهنه‌ای به مساحت ۴۰ هزار هکتار، حفر و تجهیز ۱۵حلقه چاه‌ عمیق در محدوده حرمک با امکان برداشت آب به‌میزان ۴۵۰ لیتر در ثانیه، حفر و تجهیز ۳۵ حلقه چاه‌ عمیق در محدوده هامون هیرمند با امکان برداشت آب لب‌شور به ‌میزان ۱۲۵۰ لیتر در ثانیه از جمله اقدامات در راستای اجرای این پروژه است.

وی در ادامه افزود: همچنین در محدوده شیله نیز امکان برداشت آب لب‌شور به‌میزان ۴۰۰ لیتر در ثانیه، حفر و تجهیز ۸ حلقه چاه‌ عمیق رزرو،‌ اجرای خطوط انتقال آب به‌طول ۹۵ کیلومتر،‌ احداث ۱۰۵ کیلومتر جاده دسترسی به محل چاه‌ها و خطوط انتقال آب و برق، احداث کارخانه آب شیرین‌کن به‌ظرفیت صدهزار مترمکعب، احداث سوله شماره ۲ با مساحت ۲۵۰۰ مترمربع به‌منظور نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری تجهیزات شیرین‌سازی به‌ظرفیت ۳۵ و ۳۰ هزار مترمکعب در شبانه روز، اجرای خط انتقال پساب در فاز نخست به‌طول ۲ کیلومتر، مطالعه امکان برداشت آب از محدوده لواریاب با حفر ۸ حلقه چاه‌ عمیق نیز از دیگر اقدامات قابل توجه است که برای طرح آبرسانی به سیستان و زاهدان صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان هزینه کل این طرح را ۴ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha