• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403030704098
  • خبرنگار : 50212

فراموش‌شدگانی که جانی دوباره گرفتند

فراموش‌شدگانی که جانی دوباره گرفتند

ایسنا/مرکزی استان مرکزی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در منطقه ترانزیتی کشور به عنوان اتصال‌دهنده جاده‌های جنوب به شمال و شرق به غرب دارای اهمیت بسیاری است و این یکی از ویژگی‌هایی است که اهمیت توسعه خدمات در این استان را دوچندان می کند.

یکی از حوزه‌های مهم خدماتی، بهداشت و درمان است که با توجه به صنعتی بودن استان مرکزی، قرار گرفتن آن در شاهراه مواصلاتی و تردد قابل توجه از محورهای آن و خدمت‌رسانی درمانی به استان‌های همجوار، باید همواره ارتقا پیدا کند، اما این استان سالیان بسیار است که درگیر چالش کمبود تخت‌های بیمارستانی است.

از طرفی، استان مرکزی از جمله استان‌هایی است که پروژه‌های بسیاری در سالیان گذشته در آن آغاز شده ولی ناتمام مانده بودند یا عملیات اجرایی‌شان آنقدر طول کشیده بود که سرانجام‌شان مشخص نبود و بخش بهداشت و درمان استان نیز از این معضل بی‌بهره نبود.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکیدات شخص رئیس جمهور بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در استان‌ها به جای تعریف پروژه‌های جدید، تحرک قابل توجهی در این حوزه دیده شد تا جایی که در استان مرکزی برخی پروژه‌های عمرانی به کارگاه‌های ساختمانی شبانه‌روزی تبدیل شدند.

این تحرک در پروژه‌های عمرانی بخش بهداشت و درمان استان مرکزی نیز به خوبی مشاهده شد تا جایی که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، این دانشگاه به عنوان متولی امر بهداشت و درمان در استان مرکزی و پیرو برنامه‌های دولت سیزدهم با ۲۲۳ هزار متر مربع پروژه‌ مختلف بهداشتی، درمانی، آموزشی و رفاهی، پیشگام در عرصه پیشرفت پروژه‌های عمرانی استان به حساب می‌آید.

سفر آیت الله رئیسی به استان مرکزی که در تیرماه ۱۴۰۱ انجام شد و مصوباتی که در راستای کمک به تکمیل این پروژه ها به تصویب رسید تاثیر بسیار مهمی در به سرانجام رسیدن این طرح ها یا تسریع در پیشرفت شان گذاشت.

علیرضا امانی،رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توسعه خدمات زیربنایی نظام سلامت در اراک و دیگر شهرستان‌های تابعه، پروژه‌های فراموش شده جانی دوباره گرفته و با درصد پیشرفت‌های فیزیکی بالا در آینده‌ای نزدیک به مدار خدمت‌رسانی وارد خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه کاربری پروژه‌های عمرانی در دانشگاه علوم پزشکی اراک به سه نوع بهداشتی، درمانی و آموزشی رفاهی تقسیم شده، گفت: پروژه‌هایی که در دولت قبل آغاز شده و در دولت فعلی به اتمام رسیده، ۲۹ هزار متر مربع، پیگیری و پیشبرد امور پروژه‌هایی که در دولت قبل آغاز شده و همچنان در دست اجرا هستند به متراژ ۹۶ هزار متر مربع، افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های کلید خورده در دولت سیزدهم به متراژ ۴۷ هزار متر مربع و پروژه‌های در دست اجرا در دولت فعلی، ۵۰ هزار متر مربع است.

بر اساس این گزارش، کمبود تخت بیمارستانی یکی از معضلات مبتلابه استان مرکزی بوده و به همین دلیل ساخت و تجهیز بیمارستان‌های مختلف از سالیان گذشته در این استان کلید خورد، اما این پروژه ها آنقدر کند پیش رفتند که به غول های بزرگ بر زمین مانده استان تبدیل شدند، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم خون تازه‌ای در رگ‌های این پروژه‌ها جاری شد.

به گفته امانی در حال حاضر پروژه‌های درمانی شامل ساخت، تجهیز و نوسازی بیمارستان، احداث کلینیک‌های عمومی و تخصصی، پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای ۱۱۵ و پایگاه اورژانس هوایی به متراژ ۱۸۳ هزار و ۵۳۶ متر مربع است که تاکنون ۲۷۹۲ متر مربع به بهره برداری رسیده و ۱۸۰ هزار و ۷۴۴ متر مربع با پیشرفت میانگین ۶۹ درصد در دست ساخت است.

ابرپروژه در آستانه بهره برداری

یکی از این پروژه‌ها، ابرپروژه بیمارستان ولیعصر اراک است که تا امروز حدود ۱۶ سال است در حال ساخت است ولی حالا اخبار خوبی از آن به گوش می‌رسد.

سرپرست معاونت مجلس حقوق و امور استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور که در جریان سفر هیات دولت سیزدهم به استان در تیرماه ۱۴۰۱ از این پروژه بازدید کرد درباره آن گفت: این بیمارستان یکی از الزامات و ضروریات شهر اراک و استان مرکزی و استان‌های همجوار است ولی درگیر فرسودگی پایانی اجرا شده است.

حالا با پیگیری‌هایی که در دولت سیزدهم صورت گرفته، به گفته جاویدان، مدیر منابع فیزیکی و طرح‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی اراک، طبقه دهم تا پنجم بیمارستان کامل شده، طبقه پنجم تا همکف ۹۸ درصد و طبقات منفی یک و منفی دو ۹۵ درصد پیشرفت داشته‌اند و از یک ماه بعد عملیات اجرایی بیمارستان آغاز خواهد شد. انتقال تمام خدمات از ساختمان قدیم به جدید حدودا یکسال طول خواهد کشید ولی به زودی مردم شهر اراک و استان مرکزی از بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) بهره‌مند خواهند شد.

بیمارستان ولیعصر بزرگترین بیمارستان ترومای غرب کشور در ۱۳ طبقه و در متراژ ۶۰ هزار متر مربع خواهد بود که در راستای ارائه خدمات در تراز استانداردهای جهانی با مجموعه‌ای منحصر به فرد از نظر تعداد تخت‌ها شامل ۵۲۰ تخت بیمارستانی، پیشرفته ترین و کاملترین اتاق‌های عمل در سطح کشور مجهز به سیستم مانیتورینگ کامل جراحی و تهویه لامینار و بسیاری امکانات و تجهیزات به روز دیگر، به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

فراموش‌شدگانی که جانی دوباره گرفتند

یکی از اقدامات جهادی که به پیشبرد این پروژه کمک بسیاری کرد پروژه بزرگ برق رسانی با همکاری دستگاه های مختلف بود. در این پروژه برای تامین برق تقریبا ۱۳۶۰ متر کانال کشی با ۷۶۰۰ متر کابل ۲۰ کیلوولت آلومینیومی در ۴ رشته در عمق یک متر و ۲۰ سانتیمتر اجرایی شد و برای انجام این اقدام بزرگ تمام دستگاه های اجرایی اعم از شرکت توزیع برق به عنوان مجری کار، خدمات موتوری شهرداری، آبفا، مخابرات، پلیس راهور و شرکت گاز همکاری کردند و این کار سنگین در شلوغ ترین منطقه شهر به سرعت اجرایی شد و در نهایت برق ۲۰ کیلوولت از دو پست برق برای بیمارستان ولیعصر تامین شد.

یک هدیه برای زنان

استان مرکزی سالیان درازی بود که نیازمند یک بیمارستان جدید و به روز در حوزه زنان و زایمان بود چراکه بیمارستان تخصصی فعلی فرسوده و قدیمی شده و هم جوابگوی نیاز استان نبود و هم در شأن بانوان استان نبود.  

ساخت بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی سینا رضایی آشتیانی به عنوان یک مرکز فوق تخصصی زنان و زایمان در سال ۹۷ آغاز شد. پدر مرحوم سینا رضایی آشتیانی تا ۲۰ درصد کار را جلو برده و آنرا تحویل دانشگاه داده بود ولی پس از آن روند ساخت بیمارستان یکسال متوقف شده بود. ولی در سال ۱۴۰۰ کار دوباره شروع شد و این بیمارستان با زیربنای ۱۰ هزار متر مربع تا ماه آینده به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

فراموش‌شدگانی که جانی دوباره گرفتند

پایان انتظار ۱۲ ساله

یکی از پروژه‌هایی که به شکل عجیبی در مراحل پایانی کار متوقف مانده بود، بیمارستان ۱۴۴ تخت خوابی حضرت فاطمه زهرا سلام الله خمین بود که در سال ۸۹ کلنگ زنی شده بود ولی ۱۲ سال معطل طی شدن قدم‌های پایانی مانده بود و دولت رئیسی این گام‌ها را به سرعت برداشت و این پروژه را از فراموشی نجات داد و در نهایت، این بیمارستان در اسفندماه سال گذشته افتتاح شد.

فراموش‌شدگانی که جانی دوباره گرفتند

البته پروژه‌های بیمارستانی دیگری نیز هستند که در سه سال اخیر جان گرفتند و رئیس علوم پزشکی اراک می گوید با افتتاح و راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ بیمارستان حضرت ولیعصر(عج)، بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی زنان و زایمان سینا رضایی آشتیانی، فاز سوم بیمارستان آیت الله خوانساری و بیمارستان دیالیز و بیمارستان فاطمه زهرا(س) خمین تا پایان سال جاری، ۹۰۰ تخت بیمارستانی به مجموعه نظام سلامت استان وارد خواهد شد.

طی دو سال ۵۵۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی به استان مرکزی وارد شد

درمان بدون تجهیزات پزشکی معنا ندارد. توسعه تخت های بیمارستانی استان مرکزی و ارتقا خدمات بهداشتی و درمانی در استان نیازمند توسعه تجهیزاتی هم بود و این مهم طی دو سال اخیر به شکل قابل توجهی پیگیری شد، چنانکه به گفته استاندار مرکزی، در این مدت بالغ بر ۵۵۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی به استان مرکزی وارد شد در حالی که به صورت میانگین طی سال‌های ۹۵ تا ۱۴۰۰ کل بودجه عمرانی استان سالانه ۵۵۰ میلیارد تومان بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز به تجهیزات تامین شده جهت مراکز درمانی و پروژه‌های جدیدالاحداث از ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ تا ۳۰ دیماه ۱۴۰۲ اشاره کرد و به ایسنا گفت: در این مدت ۲۳۰۰ قلم دستگاه پزشکی به ارزش ۳۸۳ میلیارد و ۱۹۲ میلیون تومان جهت مراکز درمانی تابعه و پروژه‌های در دست اقدام دانشگاه تامین شده است.

وی در خصوص تجهیزات تصویربرداری، نیز گفت: تامین ۳۳ دستگاه تصویربرداری با ارزشی بالغ بر ۱۰۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، جهت تجهیز بخش‌های تصویربرداری مراکز درمانی تابعه و پروژه‌های در دست اقدام دانشگاه و دستگاه سی‌تی‌آنژیوگرافی برای اولین بار در استان نصب و راه اندازی شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. همچنین دو دستگاه ام‌آرآی برای بیمارستان‌های حضرت ولیعصر(عج) و امام خمینی(ره) محلات به ارزش ۵۴ میلیارد تومان خریداری شده که در سال ۱۴۰۳ تحویل خواهد شد. علاوه بر این، قرارداد خرید یک دستگاه سی تی اسکن ۱۶ اسالیس جهت بیمارستان والفجر تفرش به ارزش حدود هشت میلیارد تومان توسط خیرین شهرستان منعقد شده است.

فراموش‌شدگانی که جانی دوباره گرفتند

امانی گفت: ۹ دستگاه تجهیزات پزشکی با ارزشی بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان، جهت تجهیز بخش‌های آندوویژن مراکز درمانی تابعه و پروژه‌های در دست اقدام دانشگاه تامین شد که از مهمترین آنها دستگاه آندوسونوگرافی است که برای اولین بار در استان نصب و راه‌اندازی شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی با اشاره به خرید ۱۶ دستگاه تجهیزات پزشکی با ارزشی بالغ بر ۴۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان جهت تجهیز بخش‌های گاز طبی مراکز درمانی تابعه و پروژه‌های در دست اقدام دانشگاه، گفت: ۱۷۷ دستگاه پزشکی با ارزشی بالغ بر ۴۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان جهت تجهیز بخش های CSR و اتاق‌های عمل مراکز درمانی تابعه و پروژه‌های در دست اقدام دانشگاه تهیه شده است.

البته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک از اقدامات امیدوارکننده دیگری که در سه سال اخیر پیگیر شده یا به سرانجام رسیده نیز سخن گفت و افزود: مجوز استخدامی ۱۰۲۴ نیروی انسانی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کسب شده و با برگزاری آزمون استخدامی تاکنون ۵۲۹ نفر به کار گرفته شده‌اند و مابقی سهمیه باقی مانده، طی آزمون استخدامی نوبت بعد جذب خواهند شد.

فراموش‌شدگانی که جانی دوباره گرفتند

به گزارش ایسنا، یکی از نیازهای مهم مجموعه بهداشت و درمان استان در عرصه آموزش، خوابگاه دانشجویی است. براساس آنچه رئیس علوم پزشکی اراک اعلام کرده، پروژه‌های آموزشی و رفاهی در دست اجرا در استان نیز شامل خوابگاه، زمین ورزشی و انبار استراتژیک بوده که در مجموع ۱۰ هزار و ۶۵۰ متر مربع است و تاکنون ۷۴۵۰ متر مربع به بهره برداری رسیده و ۳۲۰۰ متر مربع با پیشرفت تقریبی ۳۳ درصد در دست اجراست.

پیشرفت ۵۰ درصدی خوابگاه دانشجویی ظرف ۴ ماه

خوابگاه ریحانه از پروژه‌هایی بود که عملیات اجرایی آن به درازا کشیده بود. دولت سیزدهم سرعت عملیات اجرایی این پروژه را که در سال ۹۵ کلید خورده بود بالا برد و در نهایت در هفتم مهرماه سال گذشته کار را به پایان رساند. ساخت این پروژه در عرض چهار ماه حدود ۵۰ درصد پیشرفت کرد.

فراموش‌شدگانی که جانی دوباره گرفتند

اولین خوابگاه متاهلی استان نیز تحت عنوان خوابگاه شهید سلیمانی با ظرفیت ۱۹ خانوار و با اعتباری حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان، سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

پرنده آهنین در خدمت درمان

سرعت خدمت‌رسانی در جریان حوادث یا خدمات به بیماران بدحال و اورژانسی از جمله مواردی است که لزوم فعالیت اورژانس هوایی در استان مرکزی را دوچندان کرده بود. بر همین اساس پایگاه اورژانس هوایی اراک به عنوان بزرگترین و استانداردترین اورژانس هوایی کشور در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری رسید و در دو سال فعالیت خود به حفظ جان بیماران بسیاری کمک کرد و خبر مهمتر اینکه به زودی اولین مجتمع بین‌المللی آموزشی اورژانس کشور به مساحت ۳۳ هزار متر مربع در اراک ساخته می‌شود.

فراموش‌شدگانی که جانی دوباره گرفتند

امانی گفت: پروژه‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک شامل ستاد شبکه بهداشت شهرستان‌ها، مرکز جامع سلامت شهری، مرکز جامع سلامت روستایی، پایگاه سلامت، آموزشگاه بهورزی، خانه بهداشت و زیست پزشک به متراژ ۲۸ هزار و ۸۶۴ متر مربع است که ۱۴ هزار و ۵۳ متر مربع از این میزان، به بهره برداری رسیده و ۱۴ هزار و۸۱۱ متر مربع نیز با پیشرفت میانگین ۵۶ درصد در دست اجرا هستند که امید است تا پایان سال ۱۴۰۳‌ به بهره برداری برسند.

به گزارش ایسنا، استان مرکزی طی حدود سه سال اخیر سرعت و حرکت امیدوارکننده‌ای را در بخش‌های مختلف شاهد بود و امیدوار بود که در سفر قریب‌الوقوع رییس جمهور به استان، آئین افتتاح آنها را با حضور رئیس جمهور برگزار کند که یکی از مهمترین آنها یبمارستان ولیعصر اراک بود، اما متاسفانه آئین افتتاح این پروژه‌ها بدون حضور رئیس دولت سیزدهم انجام خواهد شد ولی شیرینی برخورداری مردم این استان از این خدمات، قطعا خیر و برکتی بهمراه دارد که شهید جمهور از آن برخوردار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha