• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403030704269
  • خبرنگار : 50649

‌مروری بر وضعیت اشتغال طی دو سال در فارس

‌مروری بر وضعیت اشتغال طی دو سال در فارس

ایسنا/فارس دولت سیزدهم به ریاست شهید آیت‌الله رئیسی از مردادماه سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را در ایران اسلامی آغاز کرد و طی این مدت توانست خدمات و اقدامات قابل توجهی را در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... در این کشور انجام دهد.

در همین راستا مجموعه استانداری فارس اقدام به جمع‌آوری اقدامات و عملکرد دولت سیزدهم طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ کرد و در آن را در کتابی تحت عنوان «صعود ۷۳۰» منتشر می‌کند. این کتاب دستاوردهای دولت سیزدهم طی ۷۳۰ روز خدمت به مردم را تشریح می‌کند.

به مناسبت شهادت شهید آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم در فواصل مختلف و طی سلسله گزارش‌هایی، مروری بر فعالیت‌های مختلف طی دو سال مذکور در کتاب مذکور خواهیم داشت.

بخش اشتغال:

کسب مقام نخست کشوری در صحت‌سنجی اشتغال‌های ایجاد شده در سال ۱۴۰۱، تحقق ایجاد اشتغال ۱۲۹.۵ درصدی در سال ۱۴۰۱ و ۱۲۶.۵ درصدی در سال ۱۴۰۲، کاهش نرخ بیکاری به ۷.۵ درصد در سال ۱۴۰۱ و ۷.۲ درصد در سال ۱۴۰۲ و ثبت رکورد کمترین نرخ بیکاری در ۱۰ سال اخیر، کسب رتبه برتر در درصد تحقق اشتغال ایجادی نسبت به تعهد در بین استان‌های با بیش از ۵۰ هزار نفر تعهد اشتغال در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از جمله افتخارات کسب شده در این بخش هستند.

میزان کاهش نرخ بیکاری فصلی و سالانه استان فارس در دولت سیزدهم طی دو ماهه اخیر رکورد محسوب می‌شود و در مجموع طی سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۱۶۰ هزار شغل ایجادی در استان فارس در سامانه رصد ثبت شده است.

ثبت رکورد ایجاد اشتغال در ۱۰ سال اخیر در استان فارس با ایجاد ۷۶ هزار و ۵۱۹ شغل در سال ۱۴۰۱، ۸۳ هزار و ۷۰۰ شغل در سال ۱۴۰۲ توسط دستگاه‌های اجرایی و در مجموع ۱۶۰ هزار و ۲۱۹ شغل در ۲ سال از دیگر اقدامات این بخش هستند.

احیای واحدهای راکد:

تعداد واحدهای احیا شده طی دو سال مذکور ۱۸۹ واحد بوده است که حجم سرمایه‌گذاری احیا شده ۱۸ هزار و ۲۷۹ میلیارد تومان بوده و تعداد اشتغال احیا شده هم ۴ هزار و ۲۸۰ نفر بوده است.

در بخش احیای واحدهای راکد دستگاه‌های اجرایی مختلفی همکاری و مشارکت داشته‌اند به عنوان مثال صنعت، معدن و تجارت، ۳۲ واحد، جهاد کشاورزی ۳۸ واحد، شهرک‌های صنعتی ۸۱ واحد، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشرگی ۲ واحد، بسیج سازندگی سپاه فجر با محوریت بسیج مهندسین صنعت و معدن، ۱۶ واحد، بنیاد برکت ۱۱ واحد، صندوق کارآفرینی امید ۹ واحد را طی بازه زمانی دو ساله احیا کردند.

تسهیلات کارآفرینی:

صندوق کارآفرینی امید هدایت منابع به سمت کسب و کارهایی که بیشترین اثرگذاری بر اشتغال، توسعه محلیف تکمیل زنجیره‌ها و پوشش حلقه‌های مفقودی تولیدی دارند، مانند صنایع دستی، کشاورزی در محیط کنترل شده و دامداری صنعتی و... را بر عهده دارند.

در سال اول و دوم دولت سیزدهم به طور کلی ۴ هزار و ۸۵۲ فقره تسهیلات به مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان در کلیه سرفصل‌ها به متقاضیان تسهیلات پرداخت شده است که از این تعداد ۳ هزار و ۷۳۲ فقره تسهیلات به مبلغ ۴۳۵ میلیارد تومان در زمینه ایجاد، توسعه و تثبیت اشتغال است و توانسته زمینه ایجاد و تثبیت اشتغال برای حداقل ۴ هزار و ۸۵۱ نفر را فراهم کند.

تسهیلات پرداختی در بخش تعاون در سال اول ۱۴۴ میلیارد تومان و در سال دوم ۱۶۰ میلیارد تومان بوده است که دارای رشد ۱۱ درصدی بوده است. تعداد طرح‌های مصوب معرفی شده به بانک هم ۸۰ طرح در سال اول و ۱۱۶ طرح در سال دوم بوده است که رشد ۴۵ درصدی داشته است. کمک‌های بلاعوض هم ۳۰۰ میلیون تومان در سال اول و ۳۶۵ میلیون تومان سال دوم بوده است که رشد ۲۱ درصدی داشته است.

در خصوص تسهیلات تبصره ۱۶ هم، ۱۵ هزار و ۵۰۹ طرح با مبلغ ۱۴ هزار و ۷۷۹ میلیارد ریال از تسهیلات بهره‌مند شدند که منجر به ایجاد ۱۵ هزار و ۷۲۸ فرصت شغلی شده است.

به طور کلی عملکرد استان فارس در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به بنگاه‌های اقتصادی استان در موضوع اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور، شامل ۱۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال مبلغ تسهیلات پرداخت شده است که یک هزار و ۸۱۷ طرح از این تسهیلات استفاده کردند و منجر به اشتغالزایی ۵ هزار و ۴۵۷ نفر و تثبیت اشتغال ۶ هزار و ۷۲ نفر شده است.

در بخش اشتغال شاهد اختصاص ۷۱ درصد تسهیلات به حوزه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در استان فارس بودیم که در حوزه جهاد کشاورزی ۳۴۲ طرح مبلغ ۹۷۴ میلیارد تومان و در حوزه صنعت، معدن و تجارت ۳۸ طرح مبلغ ۴۱۰ میلیارد تومان تسهیلات را دریافت کردند.

این تسهیلات با اولویت کالاهای اساسی و راهبردی، واحدهای تولیدی پیشران و دانش‌بنیان، واحدهای تولیدی نیمه تمام و صادرات محور واگذار شده است و به طور کلی شاهد افزایش ۴۹ برابری طرح‌‎های تسهیلات ارزان قیمت نسبت به سال ۱۳۹۹ (از ۳۵ طرح به یک هزار و ۷۸۰ طرح) و افزایش ۹ برابری پرداخت تسهیلات نسبت به سال ۱۳۹۹ (از ۲ هزار و ۱۱۲ میلیارد ریال به ۱۸ هزار و ۱۹۲ میلیارد ریال) طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بودیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha