• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403030704484
  • خبرنگار : 50180

یک استاد دانشگاه:

باید با جدیت جلوی کشت‌ محصولات آب‌بَر گرفته شود

باید با جدیت جلوی کشت‌ محصولات آب‌بَر گرفته شود

ایسنا/کرمانشاه عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: باید با جدیت در پی محدود کردن کشت‌ محصولات آب‌بَر باشیم.

دکتر حمیدرضا چغازردی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه برای مقابله با بحران کم‌آبی باید کشت محصولات آب‌بَر محدود شود، گفت: کشور ما در فهرست کشورهایی قرار دارد که بر اساس پیش‌بینی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) تا سال ۲۰۵۰ با بحران کم آبی مواجه خواهد شد، لذا باید با جدیت در پی محدود کردن کشت‌های با نیاز آبی بالا باشیم.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه رازی کرمانشاه با تاکید بر اینکه باید با کشت محصولات آب‌بر در مناطق مختلف به ویژه مناطق ممنوعه برداشت آب برخورد جدی شود، عنوان کرد: باید مدیران و کشاورزان آگاه شوند که اگر جلوی کشت محصولات آب بَر گرفته نشود، گرفتار تنش آبی خواهیم شد.

چغازردی گریزی هم به بارش های خوب امسال در استان کرمانشاه زد و تصریح کرد: درست است که امسال بارش های مناسبی را در استان داشته‎‌ایم، اما صرفا بخاطر اینکه یک سال میزان بارش های رخ داده در استان در حد میانگین بلندمدت است نمی توانیم بگوییم وارد تَرسالی شده‌ایم.

 وی افزود: زمانی می توانیم ادعا کنیم که وارد ترسالی شده ایم که میانگین بارندگی های استان طی سالهای متمادی مثبت شود، به نحوی که بارش های رخ داده بتواند کمبود بارش های ۱۰، ۱۵ سال اخیر را جبران کند.

چغازردی تاکید کرد: باید بارندگی های امسال را مغتنم شمرده و مدیریتش کنیم تا در دو سه سال آتی برای کشت محصولات استراتژیکی مثل گندم در استان با چالش کم آبی مواجه نشویم.

وی یادآوری کرد: در سالهای اخیر سطح آب سفره‌های زیرزمینی در دشت های استان کرمانشاه با افت ۲۰، ۳۰ متری مواجه بوده و در خیلی از جاها چاه ها هم خشک شده اند که اصلا اتفاق خوبی نیست. 

چغازردی در ادامه یکی از بهترین کشت‌ها برای جایگزینی با کشت محصولات آب‌بر را کشت زعفران عنوان کرد و افزود: این کشت در عین حال که درآمد خوبی دارد و مورد حمایت جهاد کشاورزی هم قرار می‌گیرد، در مجموع تنها به دو آبیاری در فصل پاییز احتیاج دارد و این آبیاری‌ها هم در شرایطی انجام می‌شود که دمای هوا پایین آمده و میزان تبخیر کم بوده، لذا هدررفت آب خیلی کم می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha