• جمعه / ۲۱ آذر ۱۴۰۴ / ۰۰:۰۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1404092013599
  • خبرنگار : 71635

تراژدی لباس در ایران!

تراژدی لباس در ایران!

سومین آیین نکوداشت روز خیاط در حالی برگزار شد که برخی سخنرانان این مراسم بر موضوع مشترک فاصله‌ گرفتن تدریجی جامعه از ریشه‌های بومی پوشش و ضرورت بازخوانی میراث خیاطی و طراحی لباس ایران تأکید داشتند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سومین آیین نکوداشت روز خیاط عصر پنجشنبه (۲۰ آذرماه) در تالار آوینی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار شد. 

این مراسم‌ که با اندکی تاخیر با اجرای زهرا عاملی - شاعر و ترانه‌سرا - برگزار شد، پذیرای حضور طراحان لباس، صاحبان برند و خیاطان و پیشکسوتان حوزه مد و لباس بود. 

در ابتدای مراسم بهرام کلهرنیا - هنرمند گرافیست، عضو شورای عالی خانه هنرمندان و دبیر هجدهمین جشنواره تجسمی فجر - با ابراز خرسندی از حضور در این مراسم، گفت: خیاطی بخشی از تاریخ را شکل داده است، مانند اینکه تمام‌ روزهای تاریخ با سوزن‌ و نخ به هم‌ دوخته شدند. خیاطی آیینی پیچیده و رازآمیز است. 

او با اشاره به اینکه انسان حدود دو و نیم تا سه میلیون سال زیسته است، به مرور تاریخچه پدید آمدن پوشش و پوشاک پرداخت و توضیحاتی درباره نوع پوشش از دوره‌های کهن تا معاصر داد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک با بیان اینکه لباس هویت‌ساز است، ادامه داد: لباس با ما زندگی می‌کند و ‌ظرف مدت کوتاهی به ریخت ما درمی‌آید. جامعه نو یاد گرفته است که در دفاع از پاکی و پاکیزگی، جامه نو بپوشد و لباس کهنه را دور بیندازد در حالی که لباس‌های کهنه ما آناتومیک‌ترین ‌و نزدیک‌ترین حالت به کاراکتر جسمی ما هستند. لباس ادامه وجود است و خیاطان تنها دوزندگان لباس نیستند، آنها فرهنگسازی می‌کنند. اما آیا خیاطان ایران توانستند دگردیسی‌ها را ببینند ‌و در کار خود لحاظ کنند؟ آیا ما لباس ملی داریم؟ 

او افزود: در دوره‌های تاریخی گوناگون، حتی دوره قاجار که بسیار به ما نزدیک است، لباس‌ها هیبت بومی ‌و ملی داشتند. لباس عشایر به آیین‌های منطقه‌ای برخاسته از عشیره و طبیعتی که از آن برآمده بودند مربوط بود. 

کلهرنیا با بیان اینکه این روزها گرفتار گونه‌ای آنارشی در طراحی لباس شده‌ایم، اظهار کرد: این آنارشی در ذات فرهنگی روزگار تخلیه شده است. دگرگونی‌های جهانی نیز بر لباس ما اثر گذاشته است. ما لباس‌هایمان را دور انداختیم، لباس بومی نداریم و لباس فرنگی به تن کرده‌ و خود را به ریخت دیگران درآورده‌ایم. اگر بخواهیم ایرانی‌تر دیده شویم آیا می‌توانیم زیبایی‌هایی را که در ذات فرهنگ خود داریم در لباس‌ها نشان دهیم؟ 

او افزود: مدتی قبل به کلاه‌ها و سربندهای شگرفی برخوردم که برایم جالب بود درباره آنها بیشتر بدانم و زمانی که به سراغ بزرگ‌تر از خودم رفتم تا از آنها بپرسم، متوجه شدم آنها هم اسامی را به یاد نمی‌آورند. ما دارایی‌ها و گنج خود را فراموش کرده‌ایم و چیزهایی را از کف داده‌ایم و متوجه شدم با وجود فاخر بودن اما تراژدی لباس در جهان ما رخ داده است، لباس‌هایمان بویِ بومِ ما را ندارد. 

کلهرنیا گفت: می‌دانم که پروژه‌های نمایشگاهی برای لباس‌ هم انجام شده است اما کافی نیست. جامعه خیاطی و طراحان لباس در این موضوع باید همت دیگری بگمارند تا بتوانیم چیزهایی از عتیق را در روزگار نو به کار ببریم. لباس، نشانه و معنایی است که ما را زنده می‌کند و فرصتی برای آزاداندیشی برای ما فراهم می‌کند. 

در ادامه مراسم فرینا فربود - دانشیار دپارتمان طراحی پارچه و لباس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا، مراحل گذار  در لباس و پوشش در طول تاریخ را تشریح کرد.

تراژدی لباس در ایران!

در ادامه مراسم سومبات هاکوپیان - رئیس هیئت مدیره انجمن طراحان لباس ‌و پارچه ایران، با تبریک روز ملی خیاط، از استادان خود به‌ویژه استاد نراقی به نیکی یاد کرد. 

او درباره نداشتن لباس ملی در کشور توضیح داد: در این جهت گام‌هایی برداشتیم. تقریبا ۱۰ سال قبل طرحی به دولت ارائه کردیم که موزه‌ای از لباس اقوام ایران و کتاب و فیلمی از این نمونه‌ها تهیه کرده و آن را در معرض دید قرار دهیم تا طراحان ما از آن طرح‌ها الهام بگیرند اما متاسفانه هیچ‌یک از دولت‌ها حمایتی نکردند. هرکسی درباره طرح می‌شنود داوطلب می‌شود اما وقتی حرف هزینه به میان می‌آید، عقب‌نشینی می‌کند. اشتباه بزرگی که کردم این بود که در این زمینه یک سری هزینه‌هایی در جاهایی انجام دادم که اگر همان کارها را خودم انجام می‌دادم، امروز خیلی راحت‌تر بودم.

هاکوپیان با تاکید بر اهمیت حفظ و احیای پوشاک دست‌دوز درباره اهمیت این لباس‌ها، ادامه داد: اگر این هنر بمیرد، تولیدی‌ها هم بی‌روح می‌شوند. دوزنده‌ای که با دست طرح را می‌دوزد، آن را خلق می‌کند. 

او همچنین از علاقه‌اش به ایجاد یک کمیته‌ تخصصی با حضور پیشکسوتان این حوزه سخن گفت و افزود: با این کار می‌توان جوان‌ها را تشویق کرد تا هنر دست‌دوزی فراموش نشود. مسئله لباس‌ دست‌دوز درحالی در جهان بسیار مطرح است که ما با وجود گذشته درخشان، امروزه از آن غافل شده‌ایم. 

تراژدی لباس در ایران!

در ادامه مراسم از خیاطان پیشکسوت روشنک صفایی، سلطان‌احمدی، ابوالحسنی و شفیعی تقدیر شد. همچنین از طراحان جوانی همچون زیبا کریمی، سجاد قهرمانی و سروینا سلطان احمدی نیز تقدیر شد. 

تراژدی لباس در ایران!

در پایان مراسم نیز محسن گرجی - دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس - با تبریک‌ روز زن درباره پیشنهاد تاسیس موزه مد و لباس، گفت: این پیشنهاد بسیار خوب بود اما شاید به لحاظ بودجه‌ای نتوان موزه فیزیکی ایجاد کرد چون کاری پرهزینه است اما بنده پیشنهاد تاسیس موزه مجازی مد و لباس بر پایه پلتفرم را ارائه می‌کنم و در این زمینه آماده همکاری هستیم. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha