• چهارشنبه / ۱ آبان ۱۳۸۱ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8108-00045
  • منبع : مطبوعات

بيانيه‌ي هيات داوران بخش مسابقه كودك چهارمين جشنواره تئاتر كانون‌ها “ تئاتر كودك با عقده‌ گشايي‌آلوده‌ي دنياي بزرگتر‌ها شده است”

نماينده هيات داوران بخش مسابقه كودك، چهارمين دوره از جشنواره تئاتر كانون‌هاي نمايش در مراسم پاياني اين جشنواره بيانيه‌اي را قرائت كرد. به گزارش ايسنا، متن كامل اين بيانيه به شرح زير است: تئاتر كودك تئاتري‌ست به گستره مرزهاي تخيل كودكي، مرزهايي كه به دليل دست نخوردگي‌شان، جذاب و وسيع مي‌نمايند. اما راز دست‌يابي به اين گستره براي هنرمند چيست؟ هنرمند (و در اينجا هنرمند تئاتر) مي‌تواند و بايد كه از تخيل كودك عقب نماند و اين بالتبع ميسر نمي‌شود مگر آن كه خلاقيت خود را شكوفا كند. خلاقيت در استفاده از عناصر نمايشي، آن‌سان كه زمينه ساز ايجاد تصاويري جذاب و به ياماندني باشد. حقيقت دستيابي به چنين امري، حقيقت شناخت ذات كودكي‌امان است. ما هيات داوران بخش كودك چهارمين جشنواره تئاتر كانون‌هاي نمايش، در طول 6 روز، با بررسي 10 نمايش حاضر در بخش مسابقه كودك و با راهنمايي‌ها و همراهي ارزشمند سركار خانم هما روستا، نكاتي چند را شاهد بوديم كه در اين جا به آن‌ها اشاره مي‌كنيم. نخست با توجه به دوره‌هاي پيشين جشنواره و جايگاه آثار مربوط به كودك در ايران، متوجه عدم ارتقاي كيفي نمايش كودك در اين جشنواره شديم. استفاده از كليشه‌هاي رايج، ضعف خلاقيت‌هاي نمايشي، عدم جذابيت براي كودك و يا كنگ‌بودن مفاهيم تنها دليل اين عدم ارتقا نبودند. متأسفانه، گرايشي به ابتذال در مفاهيم و فرم‌هاي انتخابي، حكايت از مشكلاتي بنيادي و فراتر از جشنواره‌ها دارد: مشكلي در كل نگاه به كودك در هنرهاي مختلف. گويي تئاتر كودك محملي شده است تا عقده‌هاي سركوب شده و حقارت‌هاي ما به جاي مطرح شدن در جاي خود، را در آن بيابد و با ديدن برخي از نمايش‌ها، گاه آرزو مي‌كرديم كه اي كاش دنياي آلوده بزرگترها را به ذهن كودك تحميل نمي‌كرديم. ديگر آن كه حضور برخي از كارها در اين بخش از جشنواره، با همه ارزش‌هاي نمايشي‌اي كه بي‌هيچ ترديدي دارا بودند، از نظر ما نابجا مي‌نمود. آثاري كه بيشتر ”درباره” كودك بودند نه ”براي” كودك و بايد با معيار و سنجش ديگري به محك داوري گذاشته شوند و يا كارهايي كه اساسا در مقوله ساختارهاي نمايشي قرار نمي‌گرفتند با ذكر اين مطلب كه ارزش آثار اين دوستان براي ما محفوظ و مشخص است، از داوري و مقايسه آن‌ها با ساير آثار، به خاطر فقدان معياري يكسان، معذوريم. رويكرد قابل تقدير برخي از گروه‌ها به افسانه‌هاي فولكلوريك ايراني نيز به دليل استفاده كليشه‌اي و پرداخت سطحي از كف رفت. رويكردي كه مي‌تواند زمينه‌ساز احياي جذابترين و زيباترين قصه‌هاي ما باشد و كودكان‌مان را با راز و زيبايي‌هاي سرزمين‌مان آشنا كند. اي كاش براي رسيدن به اين مهم و براي خلق جذابيت براي بچه‌ها بيشتر مي‌كوشيديم تا با عناصر نمايش و زمان‌بندي موجزه به دنياي كودك را يابيم. عواملي كه ما را از جذابيت‌هاي هنري و زيبايي شناسانه تئاتر كودك دور مي‌كنند، بسيارند. مثل اجراي موسيقي ضبط شده (بجاي موسيقي زنده) و... پس بايد در تئاتر كودك، نگاهي كارشناسانه وتخصصي ملاك قرار گيرد تا بتوانيم از طريق آن، ارتباطي سالم و سازنده با كودك برقرار كنيم. حال، ما با همين بضاعت اندك (نه فقط در تئاتر كودك، كه در كل تئاتر كشور) روبرويم و تنها مي‌توانيم به همين چند درخشش پراكنده و نامنظم اميدوار باشيم. اميدداريم دوستدار بچه‌ها باشيم و فروتنانه آثارمان را براي شكوفايي خلاقيت آنان براي آموزش مفاهيم انساني و مستمر، ساخت دنيايي زيبا و جذاب عرضه كنيم. هيات داوران بخش مسابقه كودك چهارمين دوره جشنواره تئاتر كانون‌هاي نمايش: نگار نعمتي، آزاد روح‌بخشان، شهند عبيدي و مشاور گروه هما روستا انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.