• شنبه / ۷ دی ۱۳۸۱ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 8110-01610
  • خبرنگار : 71157

نگاهي به خبرهاي ادبي ايسنا در هفته‌اي كه گذشت

نهضت خاطره نويسي در ادبيات پايداري

سيد ياسر هشترودي - نويسنده و پژوهشگر - ادبيات پايداري معتقد است از آنجايي كه بحث جنگ ، مساله‌ي روز ما نيست، ناشران كمتر به نشر آثار مربوط به ادبيات جنگ توجه مي‌كنند.

او درباره‌ي وجود نگاه دولتي در چاپ آثار خاطره‌اي كه از سوي برخي منتقدان عنوان مي‌شود، مي‌گويد: نوع برخوردي كه در دفتر ادبيات مقاومت با موضوع خاطره‌نويسي صورت گرفت، برخورد دولتي نبود. گرچه شايد خاستگاه و جايگاه اين دفتر يك خاستگاه و جايگاه دولتي و حكومتي باشد، ولي كساني كه در آنجا فعاليت مي‌كردند، اين نوع برخورد را با آثار نداشتند و سعي كردند با همان زبان بچه‌هاي جنگ، خاطره‌ها را ثبت كنند.

سيد قاسم يا حسيني، پژوهشگر و خاطره نويس، مشكل اساسي خاطره نويسي جنگ را يك بعدي نگري و تبليغاتي بودن آن مي‌داند و مي‌گويد: در دوران آغازين جنگ، خاطره نويسي بيشتر كاربرد تبليغاتي داشت و واقعيت جنگ آنچنان كه بود منعكس نمي‌شد. اما پس از بازنگري‌ها و وجود ناكامي‌ها در نهضت خاطره نويسي در سالهاي اخير، شاهد رشد حركت نويني در اين عرصه هستيم.

حسين فتاحي - نويسنده ادبيات پايداري ـ نيز با تاكيد بر وجود نگاه تك بعدي در نگارش و نشر آثار خاطره نويسي جنگ مي‌گويد: زماني كه جنگ در حركت بود، بعضي از خودسانسوري‌ها طبيعي بود، اما در حال حاضر با فاصله‌اي كه از جنگ گرفته‌ايم، ديگر جاي اين حرفها نيست و به نظرم همه مسوولان نظامي و فرهنگي و بعضا فرماندهاني كه اين خاطره‌ها را دارند، بايد سعه‌ي صدر داشته باشند و آنها را بدون هيچ شائبه‌اي بازگو نمايند.

او مي‌افزايد: فضاي فرهنگي به گونه‌اي شده است كه كساني كه در عرصه‌ي ادبيات جنگ قلم مي‌زنند، حس مي‌كنند اشتباه كرده‌اند و از كساني كه در اين بخش كار نكر‌ده‌اند، به لحاظ ادبي و هنري عقب مانده‌اند.

شعر كودك و نوجوان

داوود لطف‌الله - شاعر و مترجم - مي‌گويد: نشناختن كودك، تكراري بدون مضامين و نبود نوآوري در زبان، نگاه و حتا قالب‌هاي شعري از مشكلات عمده شعر كودك ماست.

محمود پوروهاب - شاعر كودكان و نوجوانان ـ نيز معتقد است 90 درصد شعرهاي كودكانه به نظم نزديكترند تا شعريت شعر، بنابراين مانايي يا ماندگاري آنها كم است.

سوس طاقديس - شاعر كودكان و نوجوانان - با بيان اين كه ضعف در اطلاع رساني مهمترين مشكل شعر ماست، مي‌گويد: شعر كودك در دوره‌ي جديد با همت شاعران جوان كه موضوعات تازه را وارد اين وادي كرده‌اند پيشرفت چشمگيري داشته است.

گلاله محمدي - شاعر و نويسنده كودكان و نوجوانان ـ با اشاره به اينكه اكثر شعرهاي كودكانه‌ي ما مخاطب را نمي‌شناسند، عنوان مي‌كند: شعرهايي كه براي كودكان سروده مي‌شود، به علت نبود خلاقيت، شور و شوق كودكانه و تازگي موضوع و نگاه نو شعر نيستند.

طاهره ايبد ـ نويسنده كودكان و نوجوانان ـ با تاكيد بر روي آوردن شاعران به شعرهاي بازاري معتقد است: برغم گستردگي دامنه‌ي مخاطبان شعر كودك، اين نوع ادبي مورد بي‌توجهي قرار گرفته است.

رودابه حمزه‌اي ـ شاعر كودكان و نوجوانان ـ هم كه معتقد است شعر كودك محجور است، مي‌گويد: براي خروج از اين محجوريت بايد تكنولوژي امروز را با تخيل و عاطفه ديروز پيوند زد.

اما افشين علا ـ شاعر كودكان و نوجوانان ـ مهمترين مشكل ادبيات كودك به طور عام و شعر كودك به طور خاص را نبود نقد صحيح علمي مي‌داند.

حميد هنرجو ـ شاعر و نويسنده كودكان و نوجوانان ـ نيز معتقد است برغم توجه و گرايش شديد بچه‌ها به صدا و سيما، شعر كودك در اين رسانه مورد بي‌مهري قرار گرفته است.

او كليشه‌پردازي و سطحي‌نگري را از آفات شعر كودك مي‌داند و مي‌افزايد: شايد يكي از عمده آفت‌هاي شعر را بتوان بي‌اهتمامي شاعران و اهالي شعر به اين مقوله توصيف كرد. امروزه، اغلب شاعران به كارهاي ديگري همچون روزنامه‌نگاري و سفارش نويسي روي آورده‌اند.

ره‌آورد هيات فرهنگي ايران از فرانسه

خبرنگار ادبي ايسنا، پس از بازگشت هيات فرهنگي ايران از فرانسه با چند نفر از شركت كنندگان در اين برنامه گفت و گوهايي انجام داد.

امير حسين‌زادگان ـ مدير انتشارات ققنوس، مجيد جعفري اقدام ـ مدير بنگاه ادبي ميرزا، ليلي حائري يزدي - مدير بنگاه ادبي كيا و رضا هاشمي - مدير نشر افق در اين گفت و گوها به بيان دستاوردهاي اين سفر پرداختند كه اهم صحبت اين افراد درباره‌ي پيوستن ايران به كپي رايت است.

نويسندگان جوان از نابساماني‌ها نگويند؟!

چندي پيش معاون حقوقي پارلماني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در كنگره‌ي شعر و قصه‌ي جوان بندر عباس در سخناني عنوان كرد كه نويسندگان جوان از نابساماني‌ها ننويسند.

ابوتراب خسروي ـ داستان نويس و عضو هيات داوران اين كنگره ـ در اين زمينه معتقد است: كار ادبيات واقعي، بازتاب شادي‌ها و اندوههاي بشري است و هنرمند نمي‌تواند جهاني مصنوع ايجاد كند.

منوچهر آتشي ـ شاعر و عضو هيات داوران اين كنگره ـ نيز مي‌گويد: مساله تاريك بيني و تاريك نويسي هرگز شعار هيچ نويسنده و هنرمندي نبوده و نيست.

وي معتقد است: شايد نظر گوينده اين سخنان اين بوده است كه نويسنده نبايد بازگو كننده نيت كساني باشد كه الان دارند مملكت را به فقر و بدبختي و مسائلي از اين قبيل متهم مي‌كنند؛ وگرنه در حال حاضر سياه نويسي در هيچ مكتبي مورد قبول نيست.

حسين سناپور ـ داستان نويس و از ديگر اعضاي هيات داوران اين كنگره ـ هم مي‌گويد: انتظاري كه از داستان نويسان خودمان دارم اين است كه بتوانند تمام مسائل كشور را به گونه‌اي در داستانها بازتاب دهند.

بزرگداشت چهره‌هاي ادبي

به مناسبت پنجاه و نهمين سالروز تولد سيروس طاهباز ـ نويسنده، مترجم و گردآورنده‌ي دستنوشته‌هاي نيما يوشيج ـ با مرتضي كاخي، منتقد و پژوهشگر، درباره كارهاي ادبي طاهباز به گفت و گو نشستيم.

كاخي، از طاهباز به عنوان پايه‌گذار ادبيات كودك و نوجوان در كانون پرورش فكري كودك و نوجوان ياد ‌كرد.

از بهزاد خواجات - شاعر و مدرس دانشگاه نيز در سي و چهارمين سالروز تولدش، گفت و گويي درابره‌ي وضعيت شعر امروز در خروجي اخبار ايسنا قرار گرفت.

با ناصر كشاورز - داستان نويس - نيز در چهل و چهارمين سالروز تولدش گفت و گويي درباره‌ي ادبيات دهه 70 انجام داديم.

در آستانه‌ي ميلاد حضرت مسيح...

در آستانه ميلاد حضرت مسيح، خبرنگار ادبي ايسنا گفت و گويي با دكتر قمرآريان، مشاور عالي مركز دايره‌المعارف بزرگ اسلامي انجام داد.

او در اين گفت و گو از ريشه‌هاي فرهنگ، علم و ادب مسيحيان در سرزمين ايران سخن گفت.

... برگزار شد

مراسم اهداي جايزه‌ي ادبي همزمان با شب يلدا برگزار شد.

“برهنه در باد“ نوشته محمد محمدعلي، “نيمه غايب“ نوشته حسين سناپور و “بارانهاي سبز“ نوشته‌ي رضا جولايي به عنوان برگزيدگان اين جايزه معرفي شدند.

همچنين در اين مراسم از محمود دولت‌آبادي به پاس يك عمر تلاش فرهنگي و همچنين نوشتن “پايان جغد” تقدير شد.

دولت‌آبادي نيز در سخناني گفت: آنچه مرا از پاي در مي‌آورد، ناممكن بودن نوشتن است.

مراسم بزرگداشت فروغ فرخزاد هم در دانشكده‌ي فني دانشگاه تهران برگزار شد.

در اين مراسم، محمود دولت‌آبادي و عمران صلاحي، سخنراني كردند و پيام‌هايي از منوچهر آتشي و سيمين بهبهاني خوانده شد.

گفتني است: فيلم “سرد سبز“ ساخته ناصر صفاريان نيز در اين مراسم به نمايش درآمد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha