• چهارشنبه / ۱۱ تیر ۱۳۸۲ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8204-04722
  • خبرنگار : 71342

فاطمه معتمدآريا: به اعتقاد اين بازيگر پيروي از مد بزرگترين دشمن خلاقيت است

خلاقيت در جزيي‌ترين رفتارهاي روزمره‌ي ما وجود دارد و آن‌چه براي من مهم است، خلاقيت در هستي است. به گزارش خبرنگار ايسنا، فاطمه معتمدآريا كه درباره‌ي خلاقيت و شخصيت‌پردازي در نمايش عروسكي در دانشكده‌ي سينما و تئاتر سخن مي‌گفت با بيان اين مطلب گفت: اصولا معتقدم كه خلاقيت يك مسئله‌ي عملي است تا تئوري؛ ضمن اين‌كه هنر را نيز نمي‌توان آموزش داد، بلكه بايد در فرد وجود داشته باشد و آن‌چه موجب مي‌شود به هنر برسيم، روشي است كه موجب كشف آن مي‌شود. وي با اشاره به نخستين آموزش‌هايش در 14 سالگي گفت: آن زمان به ما آموختند كه به عنوان يك هنرجو بايد نوع دريافت و رفتارمان متفاوت با يك فرد عادي باشد و بايد بتوانيم ساده‌ترين اشيا را دوباره كشف كنيم. وي سپس دانشجويان و جوانان حاضر در جلسه را خطاب قرار داد و گفت: نسل شما به خاطر معضلات و برخوردهاي اجتماعي، نسل محافظه كار و بدون جسارتي بار آمده‌ است و نگاهتان خلاقه و جسورانه نيست؛ همه پيرو مد هستيد و هيچ كس جرات ندارد خلاف مد عمل كند. به اعتقاد اين بازيگر پيروي از مد بزرگترين دشمن خلاقيت است. وي تاكيد كرد: براي انجام كار هنري و خلاقيت داشتن در اين كار، اول بايد خود را به خوبي بشناسيم و به خود اجازه دهيم كه عادت‌ها را بشكنيم؛ سپس محيط اطراف خود را بدرستي شناسايي كنيم. هم‌چنين بايد چرخه‌هاي ذهن را روغن كاري كنيم. به گفته‌ي معتمد آريا، ثبت احساس‌ها و خاطرات گوناگون در ذهن و مراجعه و استفاده از آن‌ها در شرايط گوناگون يكي از راه‌هايي است كه مي‌تواند ما را به خلاقيت برساند. وي هم‌چنين از نپذيرفتن امور و عادات مرسوم و متداول به عنوان يكي ديگر از راه‌هاي رسيدن به خلاقيت نام برد. معتمد آريا در ادامه، درباره‌ي شخصيت‌پردازي گفت: من براي يك عروسك همان موجوديتي را قائلم كه براي يك بازيگر زنده؛ چون تمام آن‌چه را كه در ما بلوكه شده و تمام احساسات خود را به عروسك منتقل مي‌كنيم. عروسك قادر به انجام كارهايي است كه ما نيستيم و اين وجه تفاوت فانتزي با بازي زنده است؛ ضمن اين‌كه بايد براي عروسك وجهه‌اي بسيار بالاتر از انسان عادي قائل شويم، زيرا ما خداوند آن عروسك هستيم. وي در پايان سخنانش بار ديگر تاكيد كرد: دانش خود را نسبت به همه چيز، همه كس و همه‌ي هستي افزايش دهيد. هم‌چنين شادي پورمهدي، نويسنده و كارگردان نمايش عروسكي گزارشي را از سفر يك گروه از هنرمندان رشته عروسكي به ايتاليا در سال 1380 ارايه داده و هم‌چنين تاريخچه‌اي از كمپاني لاماما بيان كرد. برگزاري كارگاه دلاويژ با دست توسط جواد ذوالفقاري، استاد نمايش عروسكي از ديگر برنامه‌هاي اين جلسه بود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.