در مراسم افتتاحيه همايش مشتاقان مولانا عنوان شد: مولانا؛ نياز انسان امروز نياز ما به عرفان هزاران بار بيش از نياز ما به تكنيك غرب است
مراسم افتتاحيهي همايش مشتاقان مولانا عصر ديروز در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) دكتر اعواني، رييس بنياد حكمت و فلسفه و عضو هيات رييسهي اين همايش در ابتداي مراسم گفت: مولانا ما را از گسيختگي و تشتت رهايي ميبخشد و به عرفان و مقام وحدت و اتصال با حضرت حق ميرساند. ما امروز بيش از هر زمان ديگر به مولانا احتياج داريم به طوري كه نياز ما به عرفان هزاران بار بيش از نياز ما به تكنيك غرب است.
در ادامه مسجد جامعي - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي - در سخناني گفت: نظام فرهنگي ايران الگوهاي معناآفريني چون مولانا را زياد دارد، اما گويي جهان نداي همساز با مولوي را بيش از ساير نواها ميشنود و به آن پاسخ ميدهد و اين موج، نشانگر نيازهاي انسان امروز است.
وي تاكيد كرد: انسان امروز در جست و جوي مامني است كه خويشاوندي او را با طبيعت نشان دهد و مولانا حديث اين پيوند وجودي را به انسان معاصر عرضه ميكند. او نشان ميدهد كه آدمي به رغم تكثر به يك معناي واحد بستگي دارد.
هادي خانيكي - مشاور رييس جمهور - نيز عنوان كرد: شهيد مطهري وقتي از بحث اجتهاد و مقتضيات زمان ميگويد و يا مرحوم شريعتي وقتي ميخواهد از بحرانهاي كه داشته سخن بگويد به شعرهاي مولانا بر ميگردد. انه ماري شيمل هم از اين ياد ميكند كه وقتي زنداني آمريكاييها بوده مثنوي به كمك او آمده است.
معاونت فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري تاكيد كرد: به گمان من مولوي بيشترين زمينههاي ارتباط را فراهم كرده است.
در ادامه غلامعلي حداد عادل - رياست فرهنگستان زبان و ادب فارسي- نيز تصريح كرد: هويت ما با تاريخ ما ارتباط دارد و مولوي يكي از كليدهاي گشودن تاريخ انديشه ايران اسلامي است.
وي همچنين با اشاره به ”مكتوبات” مولانا گفت: نامههاي مكتوبات نشان ميدهد، مولوي عارفي بيخبر از مردم و مسائل جامعه نبوده، بلكه با آنان شريك و همراه بوده است.
وي افزود: برخلاف مثنوي كه غالبا به فضائل و كمالات آدمي نظر دارد، مولوي در مكتوبات قائل به ايام عرفي و متعارف است و آزادانهتر مينويسد. او در اين نامهها به گره گشايي از كار فرو بسته خلق ميپردازد.
دكتر صدري عضو هيات رييسه همايش با اشاره به اينكه اشعار مولانا در سال 2001 در امريكا پرفروشترين شعرها بوده است، گفت: تفكر جهان سنتي همواره انحصارگرايانه بوده و اكثر مومنين جهان فلاح را منحصر به خود ميدانستند، اما با تجدد و پيشرفت تمدن تكثرگرايي به وجود ميآيد كه هنجار جامعه امروز است و البته مشكلات خاص خود را دارد. اما نوع ديگري از تفكر هم به نام شمولگرايي وجود دارد.
وي ادامه داد: در شمولگرايي، فرد اعتقادات خود را دارد، اما بقيه را هم صاحب حق ميداند؛ مولوي اين را 700 سال قبل پيشبيني كرده بود و دليل اينكه امروز جهان در تب او ميسوزد نيز همين است.
دكتر ابراهيمي ديناني نيز كه از سخنرانان برنامه بود در سخناني اظهار كرد: در دانشگاههاي زمان مولوي سخن از فقه شافعي و كلام اشعري بود و سعدي ميگويد در اين دانشگاهها چيزي جز تلقين و تكرار نبوده است.
مولانا در محيط اشعري بزرگ شد، ولي عارف، اشعري باقي نميماند؛ فخر رازي هم اگر عارف شده بود، اشعري باقي نميماند.
وي همچنين متذكر شد: اشعريت كه برهوت تفكر است و به مقابله با خرد ميپردازد، هنوز هم رواج دارد. در كشور ما هم اين مسئله نه به اسم اشعريت بلكه با همان محتوا جاريست.
وي سپس با مقايسه اين گفته دكارت كه ميانديشم پس هستم و اين بيت از مولوي كه اي برادر تو هم انديشهيي، مابقي تو استخوان و ريشهيي خاطرنشان كرد: اگر انسان را فقط در انديشه و صور ذهني خلاصه كنيم، همان چيزي ميشود كه امروز در دنياي غرب است. اما مولانا در پي منشاء انديشه است و گرفتار ”من” نيست.
به گزارش ايسنا، عبدالكريم سروش نيز كه به تازگي از انگلستان بازگشته در اين برنامه حضور يافت و با استقبال و تشويق ممتد حاضرين مواجه شد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.


نظرات