• سه‌شنبه / ۵ اسفند ۱۳۸۲ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8212-02133
  • خبرنگار : 71342

قطب‌الدين صادقي: بازيگري كه “هملت” را مانند روزنامه بخواند قدرت درك و جذب ندارد!

يكي از اشكالات سينما و تلويزين ما اين است كه تمام بازيگران به دنبال ساده‌تر كردن نقش‌ها و موقعيت‌ها هستند و هيچ كس به دنبال چند لايه كردن نقش نيست چرا كه قانون بزن و دررو بر آثار توليدي ما حاكم است. به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، دكتر قطب‌الدين صادقي كه در سومين روز از سمينار تحليل بازيگري سينما در خانه هنرمندان سخن مي‌گفت، با بيان اين مطلب افزود: البته تفكر در سينما به معناي نسخه‌بافي نيست بلكه نشان دهنده انديشه قهرمان است و لايه‌هاي زيرين‌تري از نقش را نشان مي‌دهد. وي كه در تحليل بازي آلن دلون در فيلم سامورائي ژان پي‌ير ملويل سخن مي‌گفت، ادامه داد: آنچه موجب جذابيت دلون مي‌شود، خوش سيمايي يا اندام خوش تراش او نيست بلكه تفكر و غرور انساني اوست. غروري كه همچنين مائده‌اي آسماني نزد اوست و غروري تو خالي نيست. وي از انديشه، ‌احساس و عمل به عنوان سه بعد مهم در بازيگري نام برد و يادآوري كرد: انجام عمل از هر فردي بر مي‌آيد در مرحله بعد احساس است كه قدري دشوارتر است و از همه مشكل‌تر انديشه است كه يكي از مسائلي است كه موجب توفيق يا ويراني يك بازيگر مي‌شود. به اعتقاد وي ، بازيگر توانا كسي است كه علاوه بر نشان دادن حركت و احساس اجازه دهد تفكرش را بخوانيم و اين چيزي است كه بسياري از بازيگران در انجام آن ناتوانند. وي، سپس آلن دلون را بازيگري ورزشكار توصيف كرد و گفت: اسطوره‌هاي بازيگري مانند برخي از بازيگران ما نيستند كه بعداز بازي در دو فيلم خود را رها كنند و آلوده برخي از مسائل مي‌شوند. وي با اشاره به مرگ آلن دلون در پايان بسياري از فيلم‌هايش، آن را يكي از دلايل جذابيت او دانست و تصريح كرد: پذيرش مرگ يك عمل كاملا تراژيك است و ريشه در تئاترهاي يونان باستان دارد بدين صورت كه وقتي قهرمان مفر ديگري براي اثبات حقانيت خود نمي‌يابد براي دفاع از ته مانده ارزش‌هاي انساني و حقانيت خود ، به سوي مرگ مي‌رود. به اعتقاد وي، مرگ قهرمان تاثير مستقيمي بر محبوبيت چهره‌اي دارد كه آن نقش را بازي مي‌كند و موجب مي‌شود كه ما بخشي از دلمان را در سينما جا بگذاريم. به گزارش ايسنا، وي همچنين با ياداوري تسلط ملويل بر فرهنگ ژاپني، اظهار تاسف كرد: بسياري از فيلم‌ها و نمايش‌هاي ما از اين لحاظ دچار ضعف هستند و بدون ذره‌اي تفكر تنها نشانگر تفكر ژورناليستي هستند. تفكري كه مبتني بر وقايع روز است. سامورائي نشان مي‌دهد باد فرهنگ ژاپني به اين فيلم خورده در حالي كه ما بسياري از شاهكارهاي جهان را بازي مي‌كنيم بدون اينكه باد آن‌ها به ما خورده باشد. صادقي، سپس قدرت ادراك را يكي از اصول مهم بازيگري خواند و افزود: بازيگري كه هملت را مانند روزنامه بخواند نشان مي‌دهد كه قدرت درك و جذب ان را ندارد. اين كارگردان تئاتر در پايان، بازيگران بزرگ را افرادي توصيف كرد كه قدرت شكستن تيپ هاي قبلي خود را دارند و تن به يك تيپ ثابت عوام‌پسند نمي‌دهند وا ين بازيگران قدرت نه گفتن به توقعات عوامانه را دارند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha