بهروز غريبپور: سينما، بازيگري در تئاتر را هم تغيير داد
اگر كسي توانست آگاهانه خلاف احساساتش را نشان دهد بازي كرده است.
به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، بهروز غريبپور اولين روز از برگزاري سمينار تحليلي بازيگري سينما كه شنبه در خانه هنرمندان برگزار شد بعداز نمايش فيلم “فانوس سرخ را برافراز” دربارهي بازيهاي صاحب سبك ضمن بيان اين مطلب گفت: براي بازيگري مهارتهايي لازم است ، صدا، مميك و ... كه بتوان با پارتنر كار كرد. از حضور در جمع بازيگران ميشود احساس را منتقل كرد. اگر بازيگر فرصت ديده شدن به نقش مقابلش بدهد خودش ديده ميشود و ميل به اينكه بايد ديده شود باعث ميشود ديده نشود.
وي افزود: بازيگري تا امروز با تحولات زيادي روبرو شده، نابازيگران وقتي روي پرده آمدند جنس بازيگري را عوض كردند و يا حتي احساس شد آنها بهتر هستند. سينما بازيگري در تئاتر را هم تغيير داد. بسياري از تئاترهاي ديگر به شيوه قرن 19 و اوايل قرن 20 بازي نميكنند چون ميدانند مخاطب به سينما عادت كرده و اين بازي را قبول نميكند.
وي با اشاره به تاريخچهي بازيگري تصريح كرد: بازيگري در آغاز از تئاتر آغاز شد. در تئاتر يك قدرتي وجود داشت و بازيگر هر آنچه ميخواست ميتوانست عرضه كند. در تئاتر ها بديعهسرائي معمول بود. اما در سينما اين طور نيست و در مونتاژ خيلي چيزها مشخص ميشود و در واقع هنر مونتاژ به كمك بازيگري آمده است. انتخاب زاويه و ميزانسن هم، موثر ميباشد. حتي يك بازي متوسط را به يك بازي عالي تبديل ميكند.
مدير عامل خانه هنرمندان در ادامه اظهار داشت: در هاليوود، بازيگري كه يك نقش داشته باشد پذيرفته نميشود و يك بازيگر هر سال بايد با يك نقش جديدي روي پرده ظاهر شود. مثل داستين هافمن و سعي ميكند در هر نقش متفاوت باشد. رضا ارحام صدر هم در ايران به همين شكل بود و كارهايش همه با هم فرق ميكرد. بازي چارلي چاپلين اصلا متفاوت نبود در موقعيتهاي مختلف قرار ميگرفت اما تغيير نميكرد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات