• جمعه / ۹ اردیبهشت ۱۳۸۴ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8402-03163
  • خبرنگار : 71012

«خوش غيرت» در نقد اول يك منتقد: باور قسمت آخر حتي براي مخاطب عادي هم دشوار است شاه حاتمي: به ما گفتند سريال را به اين شيوه پايان دهيد/1/

«خوش غيرت» در نقد اول 
يك منتقد: باور قسمت آخر حتي براي مخاطب عادي هم دشوار است
شاه حاتمي: به ما گفتند سريال را به اين شيوه پايان دهيد/1/
دومين جلسه از نقد محتوايي و ساختاري سريال «خوش‌غيرت» با حضور علي شاه‌حاتمي ـ كارگردان ـ و محمد كاسبي ـ بازيگر ـ برگزار شد. به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست كه در قالب برنامه «نقداول» از تلويزيون پخش شد، داريوش كاردان ـ مجري و كارشناس ـ، عزيزالله حاجي‌مشهدي و محمدتقي فهيم ـ منتقدان ـ ، در حضور عوامل سريال «خوش غيرت» پرسش‌ها و نقطه نظرات خود را در خصوص اين مجموعه تلويزيوني مطرح كردند. عزيزالله حاجي مشهدي، با تشبيه سريال «خوش غيرت» به تعزيه، خاطر نشان كرد: عده‌اي از شخصيتهاي اين سريال مانند تعزيه در صف مثبت قرار مي‌گيرد و سياه را در جناح مخالف اين مرزبندي مي‌توان در ذهن مجسم كرد. وي ادامه داد: آقاتقي مثالهاي بسياري در جامعه دارد، ولي هنرمند حق ندارد هر آن چه در جامعه مي‌بيند عينا به تصويب بكشد. در سريال «خوش غيرت» اعتراض ما به اين مساله نيست كه چرا به قضايا زودگذر پرداخته شده است، ولي هنرمند بايد دست به چنين هنرمندانه اجزايي بزند كه اتفاقي چيده شده است و اين اتفاق شايد كمتر در اين مجموعه رخ داده است. به اعتقاد اين منتقد، شخصيت‌پردازي در سريال «خوش غيرت» متناسب با يك كار كلاسيك طنز انجام شده است و كارگردان به قواعد كلاسيك وفاداري نشان داده و حتي در مواردي دست به كليشه زده است. وي با انتقاد از خلق اصطلاحات بي‌ريشه در سريال «خوش غيرت» متذكر شد: گاه سريالها دست به تركيب ساز‌هايي مي‌زنند كه به زبان لطمه وارد مي‌آورد. عمد اين تركيب‌ها جعلي و نادرست است كه ممكن است شيريني‌هاي خاص خود را داشته باشند، ولي در درازمدت يك نوع اغتشاش زباني مي‌كنند. پس از صحبتهاي حاجي مشهدي، داريوش كاردان با طرح اين پرسش كه «آيا تاكنون كارگرداني به اين ساكتي ديده‌ايد؟» شاه‌حاتمي را دعوت به صحبت كرد. علي شاه‌حاتمي نيز با اشاره به جرات تلويزيون در اجازه به تصوير كشيدن موضوعاتي كه در سريالهاي « O مثبت» «خوش ركاب» و «خوش غيرت» مطرح شد، خاطر نشان كرد: تمام افراد جامعه از طبقه پايين تا رييس جمهور، همگي در مورد موضوع تهاجم امريكا به عراق نظر دارند. حال جرات تلويزيون در طرح چنين موضوعي، آن هم در قالب طنز، قابل ستايش است. وي با بيان اين كه «ماجراي فرار آقاتقي و همراهانش از زندان امريكاييها در فيلمنامه به اين سادگي‌ها هم نبوده است» ، افزود: از آن جا كه اين بخش وجه سياسي پيدا كرده بود، به ما گفتند شما نمي‌توانيد سريال را اين گونه بسازيد، چرا كه مشكل ايجاد مي‌كند. «عبدالله» يكي از شاخه‌هاي نظامي نيروي مقاومت بود كه در بين امريكايي‌ها نفوذ كرد و قرار بود در سكانس آخر، طي يك عمليات پيچيده، اين فرار رخ دهد. ولي مديران تلويزيون به ما گفتند در دوره‌اي كه بحث انتخابات در عراق مطرح است، سريال را به اين شيوه پايان دهيد. شاه‌حاتمي تصريح كرد: به دليل مشكلات سياسي كه تلويزيون با آن درگير است، مجبور شديم اين صحنه‌ها را حذف كنيم. در شرايطي كه داشتيم به پايان فيلمبرداري نزديك مي‌شديم، تنها فكري كه به ذهن من رسيد، اين بود كه پايگاه را خالي از نيروهاي امريكايي كنم. به گونه‌اي كه در سكانس فرار تنها 6ـ5 امريكايي در زندان حضور داشتند. كارگردان سريال «خوش غيرت» اذعان كرد: مي‌توانستيم تعليق بيشتري در سكانس فرار ايجاد كنيم، ولي از ما خواستند از درگيري به شدت پرهيز كنيم. حاجي مشهدي گفت: قطعا فيلمنامه آقاي شاه‌حاتمي متفاوت بوده است. اما حتي مخاطبان عادي هم به دليل شتابزدگي‌ها، برايشان باور قسمت آخر دشوار مي‌شود. ممكن است به دليل احساساتي كه به آقاتقي و ديگران دارند، از فرار آنها خوشحال بشوند، ولي باور نمي‌كنند بتوان به اين راحتي از زندان فرار كرد. شاه‌حاتمي با اشاره به مضمون كمدي سريال «خوش غيرت» ، يادآور شد : در چنين شرايطي نفس درگيري براي سكانس فرار از زندان اشتباه است. از طرفي در كارهاي سينمايي‌ام تعليق به شدت جريان دارد، ولي بايد اعتراف كنم در كار كمدي اين مساله را تجربه نكرده بودم. وي همچنين گفت: اگر شتابزدگي در ساخت براي من وجود نداشت، طبيعتا به ترفندهاي ديگري فكر مي‌كردم، وقتي مي‌نشينم و خودم سريال را نگاه مي‌كنم متوجه مي‌شوم كه صرف پرداختن به چند سكانس نمي‌تواند باورپذير كننده فرار باشد. داريوش كاردان متذكر شد: وقتي به يك سريال 13 قسمتي اين ماموريت از طريق گروه يا ذهن كارگردان داده مي‌شود، كه به مسائل داخلي و خارجي بپردازد، دموكراسي را مطرح كند، به عده‌اي مسؤولان كشور تكه بيندازند. و در عين حال سرگرم‌كننده هم باشد، قطعا در محتواي آن مشكل ايجاد خواهد شد. مشكل تمام سريالهاي تلويزيوني در «خوش غيرت» هم صادق است كه در ابتدا خوب پيش مي‌رويم، ولي در قسمتهاي آخر با مشكل مواجهيم و مي‌خواهيم قضيه را به نحوي فيصله ببخشيم. ادامه دارد
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha