• جمعه / ۹ اردیبهشت ۱۳۸۴ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8402-03173
  • خبرنگار : 71012

«خوش غيرت» در نقد اول كاردان: «خوش غيرت» شعاري شده بود يك منتقد: در زمان محدود سريال نسازيد محمد كاسبي: با وجود سريال‌هاي خوب در سينما بازي نمي‌كنم/2/

«خوش غيرت» در نقد اول
كاردان: «خوش غيرت» شعاري شده بود
يك منتقد: در زمان محدود سريال نسازيد
محمد كاسبي: با وجود سريال‌هاي خوب در سينما بازي نمي‌كنم/2/
شاه‌حاتمي در ادامه‌ي برنامه‌ي تلويزيوني «نقد اول» يادآور شد: در بسياري از فيلم‌هاي درجه يك كه با موضوع جنگ يا فرار از زندان ساخته مي‌شوند، با اين كه با شما شوخي ندارند، مي‌بينيد كه به ناگاه يك آدم 500 تن را از بين مي‌برد و از آن جا فرار مي‌كند. به گزارش سرويس تلويزيون ايسنا، اين كارگردان در عين حال گفت: براي من مهم نبود اين‌ها چگونه از زندان فرار مي‌كنند، از طرفي سكانس فرار را خيلي دوست دارم، چرا كه برخلاف تصور شما روي ديالوگها بسيار كار كردم. دو كارشناس داشتم تا روي لهجه و ديالوگها نظارت كنند و گاه براي اداي نادرست لهجه به 20 برداشت مي‌رسيدم. به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست «نقد اول»، محمدتقي فهيم ـ منتقد ـ ‌اين سوال را مطرح كرد كه آيا براي سريالي كه 15 قسمت ادامه دارد، مي‌توان سري دومي قائل شد؟! شاه‌حاتمي در پاسخ وي گفت: براي من «خوش غيرت» سري دوم «خوش ركاب» نيست. شخصيت‌هاي من در «خوش‌غيرت» تغيير كرده‌اند. اينها سه آدم بزرگ با انديشه‌هاي بزرگ هستند، تقي «خوش غيرت»، آدم جديدي است. كاردان ـ مجري و كارشناس برنامه «نقد اول» ـ با اشاره به نقدهايي كه در خصوص شعاري شدن اين سريال مطرح مي‌شود، اظهار كرد: در محافل مختلف خيلي شنيدم كه اين سريال به دليل اين كه مجبور بود به خيلي موضوعات بپردازد، شعاري شده و ديدگاه‌هاي مختلف به نحوي در «خوش‌غيرت» مطرح شده كه گويي كارگردان و نويسنده مجبور بوده است، اين شعارها را بدهد. فهيم هم در ادامه صحبت‌هاي كاردان، يادآور شد: «خوش‌ ركاب» كمي آلوده به شعار شده بود. خصوصا در بخش‌هايي كه به عراق مي‌روند و با آمريكاييها درگير مي‌شوند، سريال از عمق فاصله مي‌گيرد و به سطح مي‌رود. در صورتي كه بخش‌هاي نخست سريال كه به موضوعاتي چون ماهواره، گراني و ... مي‌پردازد، اصلا شعاري نيست. به اعتقاد حاجي‌مشهدي، يك سريال مي‌تواند سري دوم داشته باشد و اين ايرادي براي سريال «خوش غيرت» محسوب نمي‌شود. به گونه‌اي كه با تكرار يكسري شخصيتها كه تكامل يافته‌تر شده‌اند و زمان بر آنها گذشته است، حتي مي‌توان سري سوم هم براي آن ساخت. اين منتقد در خصوص بحث‌هايي كه پيرامون شعاري بودن سريال «خوش‌غيرت» مطرح شده است، اظهار كرد: برخي از حرف‌هايي كه شخصيتهاي مثبت سريال مي‌زنند، از آن جايي رنگ شعاري مي‌گيرد كه با درون آنها سازگاري ندارد. عمل آنها در بخشي از سريال با گفته‌شان ناسازگار است. شاه‌حاتمي معتقد است: فيلمساز اين فرصت را دارد كه فيلمش در جشنواره به بوته نقد گذاشته شود، سپس براساس باورهايي كه دارد فيلمش را مناسب با ديدگاههايي كه وجود داشته، رتوش مي‌كند. و بعد اجازه اكران مي‌دهد. درحالي كه اين اتفاق براي مجموعه‌هاي تلويزيوني نمي‌افتد. وي ادامه داد: حتي مونتاژ شده سريال «خوش غيرت» را روي آنتن نديدم. چرا كه درگير آماده‌سازي بخش بعدي بودم. اين اتفاق حتي در مورد افرادي كه فرصت دارند 7 ماه سريالي را بسازند، نيز مي‌افتد. چرا كه تنها نقطه نظري كه براي آنها مطرح مي‌شود، ديدگاههاي گروه و پخش است. كاردان خاطر نشان كرد: در تمام بحث‌هايي كه درمورد سريالهاي تلويزيوني مطرح مي‌شود، در نهايت به اين نكته مي‌رسيم كه كارگردان مي‌گويد وقت كم است، اي كاش يكي از مديران تلويزيون در اين برنامه حضور پيدا مي‌كرد و مي‌گفت كه وقت كافي بوده است. شاه‌حاتمي در پاسخ به صحبت‌هاي كاردان متذكر شد: بحث من كمبود وقت نبوده است. من سه سريال را در عرض سه سال براي تلويزيون كار كردم و هيچكدام را هم سه ماه بيشتر به من وقت ندادند و ناراضي هم نيستم. محمد تقي فهيم نيز در بخشي از اين نقد با اشاره به اين كه افرادي چون شاه حاتمي و كاسبي با داشتن كارهاي خوب در سينما وارد تلويزيون شده‌اند، گفت: تلويزيون با داشتن امكانات لازم، بايد شرايط ساخت مطلوب سريالها را به وجود آورد و سازندگان يك مجموعه مي‌توانند ساخت يك سريال در زمان محدود را نپذيرند تا زمان كم دليل ضعف كاريشان نشود. كاردان در ادامه گفت: در سريال «خوش غيرت» جاهلي نشان داده مي‌شود كه نه جاهل است و نه شخصيتي كمدي است. سپس خطاب به شاه‌حاتمي افزود: دركنار بازيگراني چون مريم سعادت و محمد كاسبي ، از بازيگراني استفاده كرده‌ايد كه در اين حد و اندازه بازي نيستند و جا نمي‌افتند. كاردان از محمد كاسبي پرسيد: آيا در سريال «خوش غيرت» بخشهايي بوده كه احساس كنيد اي كاش اين صحنه را بازي نمي‌كرديد؟ كاسبي نيز با يادآوري اين نكته كه نخستين حضورش در تلويزيون به فيلم ـ سريال «مريم مقدس» بازمي‌گردد، افزود: پس از بازي در «خوش ركاب» به اين نتيجه رسيدم كه وقتي مي‌توان 50 ميليون تماشاچي داشت، چرا با بازي در يك فيلم سينمايي 49 ميليون تماشاچي را از دست بدهم و در همين جا اعلام مي‌كنم تا موقعي كه سريال خوبي به من پيشنهاد شود، هيچ گاه در سينما حضور پيدا نخواهم كرد. وي ادامه داد: معمولا اينگونه مطرح مي‌شود كه تلويزيون محلي براي رشد بازيگر است، واز آنجا پايش به سينما بازمي‌شود. اما من در سينما جوايز داخلي و خارجي را مي‌گيرم و بعد وارد بازيگري در تلويزيون مي‌شوم. اين بازيگر متذكر شد: اگر شبكه مي‌خواهد (خوش ركاب 3) را بسازد.از همين حالا بگويد تا شاهد كيفيت بهتري باشيم. كاسبي در حالي كه از ياد حضور امريكا در عراق و عدم امكان زيارت حرم مطهر امام حسين(ع) توسط ايرانيان اشك در چشمانش حلقه زده بود، گفت: اتفاقي كه در عراق افتاده، باعث شده كه يك ملت 68 ميليوني از زيارت حرم امام حسين(ع) درمانده‌اند. بسياري با اين آرزو دفن مي‌شوند. با حضور آمريكاييها در اين منطقه علاقه من دچار مشكل شده است. بازيگر نقش «آقا تقي» در سريال «خوش غيرت» متذكر شد: هنرمند، منتقد و سينماگر ما اين روزها به راحتي با قضيه دوران قاجار و دول خارجي برخورد كرد و احساس شعارگرايي هم نمي‌كند. ولي زماني كه به موضوع حال مي‌پردازيم، دچار شعارزدگي شده‌ايم. آيا 50 سال ديگر بايد درمورد امريكا حرف زد؟! در پايان نيز محمد تقي فهيم نسبت به اپيدمي شدن و رشد كاراكترهايي بي‌ريشه در جامعه كه در سريالها به نمايش در مي‌آيد ، هشدار داد و گفت: در اين سريال‌ها لوپن‌ها، جاهل‌ها و كلاه‌مخملي‌ها قهرمان و اسطورهاي مردمي معرفي مي‌شوند و اين باعث تاسف است كه برخي از سريال‌سازها براي ايجاد جذابيت به سراغ اين لايه‌هاي بي‌هويت اجتماعي رفته‌اند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha