• یکشنبه / ۱۵ خرداد ۱۳۸۴ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8403-06291
  • خبرنگار : 71012

فريدون جيراني در «دوستانه»: هنرمندان تلاش مي‌كنند سياسي نشوند اقتصاد ضعيف «سينماي ايران» را به دوران فيلم فارسي برده است

فريدون جيراني در «دوستانه»: 
هنرمندان تلاش مي‌كنند سياسي نشوند
اقتصاد ضعيف «سينماي ايران» را به دوران فيلم فارسي برده است
فريدون جيراني در برنامه «دوستانه» گفت: هر كس كه در كار سياست و هنر است، به نوعي با سياست دمخور مي‌شود. اما هنرمندان همواره تلاش مي‌كنند، سياسي نشوند. به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين كارگردان سينما با بيان اين كه پيگير تمام مسائل سياسي در مملكت است، خاطرنشان كرد: شايد يكي از معدود شهرونداني باشم كه در تمام انتخابات حضور داشتم، چرا كه معتقد بودم يكي از شرايط حمايت از دموكراسي، حضور شهروندان در انتخابات است. جيراني همچنين با تاكيد اعلام كرد كه هرگز كانديداي رياست جمهوري نمي‌شود. وي كه با ساخت فيلم «صعود» وارد عرصه‌ي فيلمسازي شده است، گفت: از اولين آدمهايي هستيم كه پس از انقلاب اسلامي تعاوني درست كردم. در حقيقت انقلاب به جوانان مجال داد كه وارد عرصه سينماي حرفه‌اي بشوند. بنابراين با يك تعاوني و نوشتن فيلمنامه «آفتاب نشين‌ها» كار را شروع كردم و اين فيلمنامه و مقدمه‌اي براي ورود حرفه‌اي من به سينما بود. جيراني اذعان كرد: فيلم نخستم بر اساس فيلمنامه‌اي ساخته شد كه قرار بود به گونه‌اي ديگر نوشته شود. اين فيلم از نظر ارتباط با تماشاگر به عنوان يك فيلم پرمخاطب و هم از نظر ارتباط با تماشاگر جدي‌تر با شكست مواجه شد. كارگردان فيلم سينمايي «قرمز» فاصله ميان اين فيلم و «صعود» به عنوان نخستين فيلمش را ده سال تخمين زد و افزود: در اين 10 سال تحقيق بسياري در مورد تاريخ سينماي ايران انجام دادم. اين امر مرا به كتابخانه ملي و كتابخانه دانشگاه و كتابخانه مجلس و ورق زدن روزنامه‌ها ونوشتن وصل كرد. از طرفي انتشار نشريات سينمايي، از جمله دوره دوم گزارش فيلم و از اركان هفته‌نامه سينما بودن، به من كمك كرد تا با فضاي اجتماعي دهه 70 خيلي نزديك شوم. جيراني اظهار كرد: صحنه حوادث روزنامه ايران بسيار به من كمك كرد و همين باعث شد مجددا سراغ يك نوع فيلمنامه بروم و كار كنم. به اعتقاد كارگردان «صورتي» فيلمسازي به معناي سليقه و انتخاب است و انتخاب فيلمنامه، عوامل، لوكيشن و زاويه‌نما حرف اصلي را در كارگرداني مي‌زند. به نحوي كه هر انتخاب اشتباه به كار لطمه خواهد زد. وي در پاسخ به سوالي درباره شخصيت ثابت «مشرقي» در اكثر فيلمهايش، چنين گفت: وقتي فيلمنامه «قرمز» را مي‌نوشتم فكر كردم اسمي خاص را پيدا كنم. زماني كه در تربت حيدريه درس مي‌خواندم، ناظمي در مدرسه داشتم، كه نامش «مشرقي» بود. از اين ناظم خاطره بدي نداشتم ولي فاميلش همواره در ذهن من مانده بود كه در شخصيتي بارز در فيلمنامه‌هايم استفاده كنم. پس از ساخت فيلم «قرمز» متوجه شدم كه مي‌توان يك فضايي را در فيلم ادامه داد. بنابراين شخصيت «مشرقي» را هم مي‌توان ادامه داد. كارگردان فيلم‌هايي چون «شام آخر» و «آب و آتش» در پاسخ به سوالي درباره انتخاب يك هنرپيشه كه با وي ارتباط بهتر و بيشتري برقرار مي‌كند گفت: «قرمز» را پس از فيلم ناموفق «صعود» ساختم. گذشته آدمها خيلي برايم مطرح بود. وقتي خانم تهراني فيلمنامه «قرمز» را پسنديدند، خيلي به من كمك كردند. ايشان فيلم را جدي گرفتند. در حالي كه مي‌توانست اين كار را انجام ندهد و من هرگز از ياد نمي‌برم. پس از آن با خانم‌ها ليلا حاتمي و كتايون رياحي و‌آقاي شكيبايي كار كردم كه هر سه بازيگران خوب و با استعدادي بودند. در حال حاضر نيز با استاد عزيز انتظامي كار مي‌كنم كه همه دوست دارند با او كار كنند. فريدون جيراني معتقد است، اين كه برخي مي‌گويند پايه اقتصاد سينماي ايران ضعيف درست نيست بلكه يك فيلمنامه قوي، بيش از 60 روز كار مي‌برد بنابراين كساني كه زير 30 روز ساخت فيلم خود را به پايان مي‌رسانند از برخي مسائل مي‌گذرند و برايشان مهم نيست. وي ادامه داد: اقتصاد ضعيف باعث شده كه سينماي ايران بازگشتي به گذشته و سينماي ارزان قيمت و فاقد استحكام داشته باشد. چرا كه تهيه‌كنندگان معتقدند سرمايه بازگشت ندارد و بنابراين ما بايد فيلم‌ها را يك ماهه تمام كنيم و بتوانيم در سالن‌هاي محدود سينما نمايش دهيم. جيراني در اين برنامه‌ي تلويزيوني تصريح كرد:‌كاهش هزينه توليد بر كيفيت فيلم‌ها اثر مي‌گذارد همه فيلم‌فارسي معروف كه قصه نبود قصه‌ها را مي‌توانستند خوب بسازند.مهم اقتصاد ضعيفي بود كه بنيان سينماي فيلم فارسي را ريخت. كارگردان «سالاد فصل» در پايان خاطرنشان كرد: تا زماني كه كه بخش خصوصي فعال و درستي در جامعه نداشته باشيم، سينماي ايران رشد نخواهد كرد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha