• جمعه / ۷ مهر ۱۳۸۵ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8507-03545
  • خبرنگار : 71091

فرهاد صبا: برخي تعريف سينما را كوچك مي‌كنند...، علاقه‌مند همكاري دوباره با كيارستمي ... و ساخت عروسك فرنگي2

فرهاد صبا: برخي تعريف سينما را كوچك مي‌كنند...، علاقه‌مند همكاري دوباره با كيارستمي ... و ساخت عروسك فرنگي2
فرهاد صبا كه در مقام فيلمبردار با كارگردانهاي همچون عباس كيارستمي، ناصر تقوايي، كيومرث پوراحمد، محمدعلي طالبي همكاري داشته‌ است و فيلمهاي موفقي همچون "خانه دوست كجاست؟"، "يك بار براي هميشه"، "تيك‌تاك"،"چكمه"، "كيسه برنج"، "كاغذ بي خط"، "تيغ و ابريشم" جلوي دوربين او ساخته شده است، بعد از بيست وچهار سال فعاليت درعرصه‌ي سينما اولين تجربه‌ي كارگرداني‌اش، "عروسك فرنگي" را براكران سينما‌ها دارد. فرهاد صبا درباره‌ي دغدغه‌ي كارگرداني بعد از سالها فيلمبرداري در سينماي ايران به خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت: سال 64 فيلم كوتاه "تار و پود" را با فيلمنامه‌ي از خودم و با همكاري كيومرث پوراحمد كارگرداني كردم و فيلم موفقي بود كه در فرانسه ، آلمان و حتي ايران به عنوان بهترين فيلم كوتاه جايزه گرفت. وي مي‌گويد: اين فاصله‌ي 20 ساله براي ساخت اولين فيلم بلندم، شايد بتواند گوياي اين موضوع باشد كه واقعاً به اراده دنبال كارگرداني يك فيلم نرفتم. صبا به ورودش به عالم سينما اشاره مي‌كند: براي بانك مركزي امتحان داده بودم و در همان روزها بود كه تلويزيون يك مركز آموزشي باز كرد و زمانيكه كه به آنجا رفتم، ديدم من بايد فيلمبرداري مي‌خواندم و هم‌اكنون نيز كه به سراغ كارگرداني رفتم خيلي پيش بيني‌نشده و اتفاقي بود. روزي دكتر اصغر آريان‌خواه (نويسنده اين فيلم‌نامه و سرمايه‌گذار عروسك فرنگي) از من خواست اين فيلم‌نامه را بخوانم و پيش از من نيز با كارگردانان مختلفي در سينماي ايران مذاكراتي در اين زمينه داشت اما سرانجام من از فيلم‌نامه خوشم آمد و قبول كردم كار كنم. وي گفت: فيلم‌نامه "عروسك فرنگي" را چند ماه قبل از اينكه به اجرا برسانم دكوپاژ كردم و حدود 521 پلان شد، يعني اين فيلم را با پلانهايش روي كاغذ ساختم به هرحال چون فيلمبردار بودم، هنگام ساخت فيلم خودم اين دغدغه را داشتم كه اينگونه كار كنم. صبا ضمن اشاره به داستان "عروسك فرنگي" گفت:هر چه ترس غلظت بيشتري داشته باشد، دوست داشتن كمرنگ‌تر مي‌شود. ولي وقتي ترس كنار برود دوست داشتن وعشق بوجود مي‌آيد و اتفاقاً در فيلم "عروسك فرنگي" بحث بر اين است كه وقتي اين شرايط بوجود مي‌آيد، ما مي‌بينيم آدم‌ها دو چهره‌ هستند، يك چهره مربوط به خودشان است و چهره‌ي ديگر چهره‌ي كاذبي است كه آن را مي‌سازند. وي درادامه به شرايط ساخت برخي فيلمها در سينماي ايران اشاره مي‌كند و به ايسنا مي‌گويد: يك بيلبورد تبليغاتي براي يكي از فيلمها چندي قبل در شهر نصب شده بود، با اين مضموم كه فلان خواننده در اين فيلم خوانده است، انگار كه تماشاگر مي‌خواهد سي‌دي بخرد! نمي دانم چرا برخي تعريف سينما را كوچك مي كنند. كسي كه مي‌خواهد پول در بياورد مي‌تواند از راههاي ديگر اين كار را بكند چرا از طريق سينما؟ كه هم تعريف آن را ضعيف و هم به آن لطمه مي‌زند! بنابراين دراين شرايط اينقدر ناآگاه نبوديم كه اين فيلم‌نامه را دست بگيريم. ما فكر كرديم هنوز در اين جامعه هستند آدم‌هايي كه به طور جدي به سينما نگاه مي‌كنند. صبا معتقد است : تعريف سينما يك موضوع تك‌خطي و تك‌بعدي نيست بلكه يك طيف وسيعي را شامل مي‌شود. سينما همراه خودش فرهنگ و هنر را يدك مي‌كشد و درعين حال كه معتقدم سينما مخارج دارد و بايد جذابيت‌هايي هم داشته باشد اما بايد اين جذابيت‌ها را در عمق دادن به آن ايجاد كنيم درحاليكه اين جذابيت‌ها در سطح جستجو مي‌شوند. وي گفت: فيلم "عروسك فرنگي" با برداشت آزاد از رماني به همين نام از يك نويسنده‌ي ايتاليايي است كه در قرن نوزده ميلادي فوت شده است و آريان خواه درواقع آن رمان را با شرايط جامعه خودمان هماهنگ كرده است.اسم يا بعضي از ديالوگ‌ها و اساسا داستان به سمت ايراني شدن در اين فيلم پيش رفته است. وي به روند انتخاب بازيگران "عروسك فرنگي" اشاره كرد و گفت: اطمينان داشتم كه انتخاب بازيگر يكي از كار‌هاي اساسي هر كارگرداني است و در اين انتخاب ما مشكل انتخاب دختر رو داشتيم كه هم يك فرد ناشناخته باشد تا بتواند اين دو چهره را در بياورد چون اگر شناخته شده باشد ممكن بود داستان لو مي‌رفت به‌هر حال يك چهره ناآشنا هيچ پيش‌آگاهي به بيننده نمي‌دهد و انتخاب پونه حاج ندايي براي اين نقش انتخاب درستي بود كه ما در يك فراخوان به او رسيديم. وي درباره‌ي ويژگي نقش شهاب كه توسط خسرو شكيبايي ايفا مي شود، مي‌گويد: در ميان بازيگران ديگر سينماي ايران چهره و فيزيك‌اش بگونه‌اي است كه هم بدجنسي و هم مهربوني و عاطفه در او وجود دارد و مي‌تواند عاشق بشود. در ادامه‌ي اين گفتگو صبا از زمان اكران "عروسك فرنگي" ناراضي است و درعين حال تاكيد مي‌كند: معقوله پخش و اكران معقوله‌اي اساسي در سينماي ايران است. من دائماً اين 30 سال در كار توليد بودم و متوجه اين شرايط نبودم. همچنين بايد به سينمادار‌ها هم حق داد كه بالاخره به مساله‌اي همچون داستان و چهره كه آيا گيشه‌اش خوب است يا نه؟ توجه كنند. صبا در ادامه گفت: بايد اين دوستان مسوول ما، شرايط را بگونه‌اي فراهم كنند همانند سياست‌هاي حمايتي نظارتي كه در دوران بهشتي بود - ما هنوز از اعتبار آن دوران مي‌بريم- يعني بخشي وجود داشت كه تشخيص مي‌داد اين فيلم نياز به حمايت دارد يا نه؟ زمانيكه اين حمايتها به سمت فيلم‌هاي سفارشي سوق داده مي‌شود نتيجه‌اش آن‌چيزي است كه هم‌اكنون در بخشي از فيلمهاي سينماي ايران شاهد آن هستيم. وي در ادامه گفتگو با ايسنا با توجه به اينكه در پايان اين فيلم دختر و پسر به زندان مي‌افتند احتمال داد: عروسك فرنگي‌2 را در ادامه‌ي اين روايت داستاني بسازد. فرهاد صبا دربخشي از اين گفتگو از همكاريش با فيلم‌سازان بزرگ سينماي ايران در مقام فيلمبردار ياد كرد و گفت: با پور‌احمد، طالبي (كه هنوز هم همكاري داريم ) ولي از نظر روحيه‌ خودم، با تقوايي و كيارستمي هنگام ساخت فيلم ارتباط نزديك‌تري داشتم. در واقع لذتي كه در كنار اين دوستان مي‌برم براي من تكرار نشدني است. وي گفت: با كيارستمي ارتباط خوبي داشتم اما به ناحق به دليل حسادت، تنگ‌نظري كه در سينما هست - درحاليكه من هر چه خودم سعي كردم كنار بكشم- عده‌اي بين ما اختلاف انداختند. با تمام اين‌ شرايط دوست دارم همكاري دوباره‌ي با ايشان داشته باشم. به گزارش ايسنا، "عروسك فرنگي" كه در گروه آفريقا به نمايش عمومي درآمده است درباره‌ي شهاب سالک، مردي جاافتاده و مشاور موفق حقوقي - موجه و متين در موقعيت شغلي و اجتماعي، بي قيد و هوس ران در زندگي شخصي - خواسته يا ناخواسته، از روي عشق يا هوس، شبانه روز به مريم مي انديشد. دختري نه زشت و نه زيبا، نه دوست داشتني و نه نفرت انگيز، دختري که ساده است و نيست، معصوم است و نيست، دختري که به رغم روزمرگي درنيافتني است. در اين فيلم خسرو شكيبايى، پونه حاج محمدى، محمد كاسبى، آزيتا لاچينى و حسن پورشيرازى به ايفاى نقش مي‌پردازند. تهيه‌كننده آن رسول صدرعاملي و سرمايه‌گذار اصغر آريان‌خواه است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha