• شنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۸۵ / ۱۶:۳۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8511-06035

به‌بهانه‌ي درگذشت پرويز ياحقي، نوازنده‌ي چيره‌دست ايران اهالي موسيقي از نوازنده‌اي گفتند دفتر ويولن را باز كرد و خاموش شد

به‌بهانه‌ي درگذشت پرويز ياحقي، نوازنده‌ي چيره‌دست ايران
اهالي موسيقي از نوازنده‌اي گفتند دفتر ويولن را باز كرد و خاموش شد

مهيار فيروزبخت گفت: پس از استاد صبا، تك‌نوازي ويلن كنار گذاشته شد و كسي حاضر نبود به سولوي ويولن گوش بدهد و استاد «پرويز ياحقي» جزو اولين كساني بود كه به اين عرصه پا گذاشت.

او كه تنظيم‌كننده برخي قطعات زنده‌ياد پرويز ياحقي را انجام داده است، در گفت‌وگويي با خبرنگار موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) عنوان كرد: پرويز ياحقي از استادان بزرگ موسيقي ايران بود كه دفتر ويلون را باز كرد و با مرگش آن‌را بست.

پايان پرويز ياحقي با 16 قطعه‌ي ناتمام!

وي افزود: او از لحاظ اخلاقي نيز در بالاترين درجات قرار داشت و از استادان شاگرد پروري بود و امروزه موسيقيدان‌هاي زيادي مديون او هستند.

فيروزبخت درباره‌ي كارهاي ناتمام زنده‌ياد ياحقي عنوان كرد: استاد، شش كار ناتمام دارند كه آن را با پيانو و ويلن نواخته‌اند وتنظيم يكي از آنها تقريبا به‌پايان رسيده است.

او اضافه كرد: براساس نظر خود پرويز ياحقي پيشنهاد خوانندگي اين قطعات به عليرضا افتخاري داده شد كه ايشان نيز اين پيشنهاد را پذيرفته‌ است و دو قطعه نيز براي خوانندگي محمدرضا شجريان ساخته‌ بود كه اميدواريم ايشان نيز خوانندگي اين قطعات را بپذيرند.

وي همچنين اعلام كرد: آثار تك‌نوازي تنظيم نشده پرويز ياحقي حدود 16 اثر است در آينده‌ تنظيم خواهند شد.

آهنگ‌سازي با ويژگي‌هاي اصيل موسيقي ايراني

مهراد دلنوازي نيز با ابراز تاسف از درگذشت «پرويز ياحقي» گفت: ياحقي از لحاظ اخلاقي و هنري و سواد موسيقيايي ويژگي يك هنرمند واقعي را داشت و زيباترين آثار موسيقي ايران را از خود به‌جا گذاشت.

وي ياحقي را نوازنده تار و آهنگ‌سازي با ويژگي‌هاي موسيقي اصيل ايراني دانست كه در 50 سال گذشته هيچ كس نتوانسته است در جايگاه او قرار بگيرد.

دلنوازي گفت: گمان نمي‌كنم ديگر كسي بتواند به جايگاهي كه ياحقي در عرصه هنر داشت برسد و با شرايط اجتماعي خاصي كه امروز بر دنيا حاكم است شخص بايد بسيار از خود گذشته و عاشق باشد تا با تمرين زياد بتواند به چنين مقامي برسد.

درگذشت ياحقي و ضايعه به ستون موسيقي ايران

اما محمدعلي كياني‌نژاد - نوازنده - نيز به ايسنا گفت: به پرويز ياحقي در اين سال‌ها بي‌مهري شد.

وي همچنين درباره‌ي تاثيرگذاري پرويز ياحقي بر موسيقي اصيل ايراني گفت: پرويز ياحقي بر گردن فرزندان و اهل موسيقي ايران حق زيادي دارد و درگذشت او ضايعه‌اي است كه به يكي از ستون‌هاي موسيقي ايراني وارد شد.

كياني‌نژاد با بيان اينكه يا حقي در برخي از برنامه‌هاي راديويي تك‌نوازي كرده، اظهار داشت: او علاوه بر موسيقي در ساير زمينه‌ها نيز هنرمند توانايي بود از جمله با صداي گرم و جذابي كه داشت مجري توانمندي در راديو بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha