• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8603-10807.56132
  • خبرنگار : 71012

تنها 10 درصد توليدات تلويزيون استان‌ها درجه الف و ب دارند! گفت‌وگو با مسوول كميسيون سيماي جشنواره مراكز استان‌ها: دستمزدها در تهران بالاتر است

به گفته‌ي مسوول كميسيون سيماي پانزدهمين جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني مراكز استان‌ها، صدا و سيماي مراكز در طول سال 90 درصد از توليداتشان را در طبقه‌ي جيم و دال مي‌سازند و تنها 10 درصد از برنامه‌هاي استاني در طبقه‌ي الف و ب قرار مي‌گيرند.

ابوالحسن موسوي‌زاده در گفت و گو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره‌ي توجه به شعار بومي‌گرايي و به تصوير كشيدن آداب و رسوم اقوام مختلف در صدا و سيما و عدم تطابق آن با بودجه و تجهيزاتي كه به مراكز استان‌ها اختصاص مي‌يابد، با اعتقاد به اين‌كه در تمام استان‌ها ظرفيت خوبي به لحاظ نيروي انساني و تجهيزات وجود دارد، در عين حال گفت: هر ساله 10 درصد از توليدات مراكز استان‌ها در طبقه‌ي الف و ب قرار مي‌گيرند كه هر شبكه استاني متناسب با ظرفيت و توانمندي خود متعهد به ساخت برنامه‌هاي الف و ب مي‌شود.

به گفته‌ي وي به مراكزي كه به لحاظ تجهيزات و نيروي انساني قوي‌تر هستند، تعهد توليد برنامه‌هاي الف و بيشتري اختصاص مي‌يابد و مراكز جوان‌تر مانند كهكيلويه و بويراحمد، قزوين و چهارمحال و بختياري كه طي دو سال اخير راه‌اندازي شده‌اند، تعهد كمتري براي توليد برنامه‌هاي الف و ب خواهند داشت.

موسوي‌زاده در عين حال گفت: شبكه‌هاي استاني جوان‌تر با گذراندن دوره‌ي آزمايشي خود به لحاظ نيروي انساني و تجهيزات خودكفاتر مي‌شوند و آن‌گاه به آن‌ها هم تعهد بيشتري براي توليد برنامه‌هاي الف و ب اختصاص مي‌يابد.

مسوول كميسيون سيماي پانزدهمين جشنواره توليدات راديو و تلويزيوني مراكز استان‌ها در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه آيا برآورد برنامه‌هاي الف و ب در شبكه‌هاي استاني با شبكه‌هاي سراسري يكسان است، پاسخ منفي داد و افزود: توليد برنامه در هر شبكه‌اي متناسب با ماموريت آن شبكه برآورد مي‌شود. براي مثال نمي‌توانيم براي توليد انيميشن قيمت واحدي در نظر بگيريم. بلكه بر اساس تكنيك كار و اين‌كه انيميشن يك بعدي، دوبعدي يا سه بعدي است، قيمت‌گذاري‌ها متفاوت مي‌شود.

موسوي‌زاده در پاسخ به اين پرسش كه آيا برآورد برنامه‌هايي با ساختار و تكنيك يك سال براي مثال انيميشن‌هاي سه بعدي در شبكه‌هاي استاني و سراسري يكسان است، گفت: در تهران هزينه‌ها به دليل دستمزدها بالاتر است.

وي اضافه كرد: اين مساله همواره در بسياري از نهادها و ارگان‌هاي دولتي وجود داشته است و تنها به توليد آثار تلويزيوني محدود نمي‌شود.

وي در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه چند درصد از كيفيت پايين برنامه‌هاي شبكه‌هاي استاني را به بودجه‌ي اندك اختصاص يافته به اين برنامه مربوط مي‌داند؟ اظهار كرد: سعي ما در معاونت امور مجلس و استان‌هاي سازمان صدا و سيما بر اين است تا برنامه‌سازان را به لحاظ توليد برنامه‌هاي كيفي شارژ كنيم. از آن‌جا كه ما براي پخش برنامه‌هاي الف و ب توليد شده در شبكه‌هاي استاني از شبكه‌هاي سراسري هدف‌گذاري كرده‌ايم، در مواردي كه دوستان مشكل مالي پيدا كنند نيز از طريق ستادي كه به همين منظور تشكيل شده سعي در رفع و رجوع مساله خواهيم كرد.

مسوول كميسيون سيماي پانزدهمين جشنواره توليدات راديو و تلويزيوني مراكز استان‌ها درباره‌ي لزوم توجه بيشتر به صدا و سيماي استان‌هاي مرزي با توجه به هجوم بيشتر رسانه‌هاي بيگانه در اين مناطق خاطرنشان كرد: در معاونت امور مجلس و استان‌هاي سازمان صدا و سيما نگاه ويژه‌يي به صدا و سيماي مناطق مرزي داريم و به لحاظ ارتقاي برنامه‌هاي جاري (طبقه جيم و دال) و حتي برنامه‌هاي الف و ب به اين شبكه‌ها كمك ويژه‌اي مي‌شود.

مسوول كميسيون سيماي پانزدهمين جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني مراكز استان‌ها در پاسخ به اين پرسش كه شبكه‌هاي استاني را تا چه اندازه آماده‌ي پر كردن آنتن شبكه اول به عنوان شبكه‌ي ملي كه قصد دارد تا پايان سال تمام توليدات خود را داخلي كند، مي‌بينيد؟ گفت: هم‌اينك باكس ثابتي در شبكه اول سيما به توليدات استاني اختصاص يافته است و تعهد كرديم تمام ايام سال باكس شبكه‌هاي شبكه اول را پر كنيم.

وي در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه چرا توليدات استاني كه از شبكه‌هاي سراسري پخش مي‌شوند هنوز نتوانسته‌اند خود را به توليدات شبكه‌هاي سراسري نزديك كنند؟ متذكر شد: اين مساله تعريف دارد. گاهي ما در بحث كيفي توقع داريم كه همواره هنرپيشه‌هاي مطرح و درجه يك را در سريال‌ها ببينيم؛ در صورتي ما به استان‌ها اعلام كرده‌ايم از ظرفيت‌هاي موجودشان استفاده كنند. بر اين اساس برابري كيفيت برنامه‌هاي استاني با شبكه‌هاي سراسري زمان مي‌برد.

موسوي‌زاده در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه با بيشتر كردن فاصله‌ي زماني برگزاري جشنواره توليدات استاني چه اتفاقي خواهد افتاد؟ گفت: جشنواره رويكردي مخاطب محور دارد و هيچ كاري براي صرف شركت دادن در جشنواره ساخته نمي‌شود. در جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني مراكز استان‌ها هر آن‌چه مورد توجه مخاطب قرار مي‌گيرد مورد توجه ما نيز قرار مي‌گيرد و در نتيجه اين جشنواره به منزله‌ي نقطه‌ي عطفي است تا مراكز جايگاه خود را مرور كنند.

با چنين رويكردي به نظر مي‌آيد برگزاري ساليانه جشنواره توليدات استاني به‌جا باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha