• سه‌شنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8603-15669
  • خبرنگار : 71219

قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: براي مشكل قلعه‌ي "دا و دختر" بايد راهكاري درنظر گرفت ادامه‌ي كار سازمان آب در رامهرمز با نظارت انجام مي‌شود

قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
براي مشكل قلعه‌ي "دا و دختر" بايد راهكاري درنظر گرفت
ادامه‌ي كار سازمان آب در رامهرمز با نظارت انجام مي‌شود

قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري معتقد است: در منطقه‌ي رامهرمز و محل كشف آثار ايلامي به‌اندازه‌اي جو اجتماعي در جهت حفظ و صيانت از اين آثار است كه حرف‌هاي زده‌شده درباره‌ي كم شدن يا برده شدن اشياي كشف‌شده، شايعه‌اي بيش نيستند.

حميد بقايي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، توضيح داد: پس از بازديد از رامهرمز و محل كشف آثار تاريخي، شاهد بوديم كه مردم به اهميت منطقه توجه دارند و فرمانداري، نيروي انتظامي و يگان پاسداران منطقه نيز پس از كشف اين محوطه، اشيا را به سرعت در اختيار گرفته و به اداره‌ي آگاهي شهرستان منتقل كرده‌اند. لذا بعيد است كه چيزي از اين آثار كم شده باشد.

وي افزود: در اين‌باره براي ما، حرف فرماندار، مسؤولان انتظامي منطقه و مدير سازمان ميراث فرهنگي استان مستند است.

او درباره‌ي سفر خود به استان خوزستان و شهرستان رامهرمز، گفت: در اين شهرستان از سه منطقه و اثر تاريخي تل برمي، قلعه‌ي دا و دختر و محل كشف آثار تاريخي ايلامي بازديد شد.

قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادامه داد: براي تملك و آزاد شدن منطقه‌ي تل برمي جلسه‌اي با سرپرست استانداري برگزار شد. درباره‌ي قلعه‌ي دا و دختر نيز با توجه به اين‌كه بخشي از زمين آن در اختيار سپاه است و بحث‌هاي حقوقي مطرح شده‌اند، بايد بررسي بيشتر و راهكاري درنظر گرفته شود. همچنين از اشياي تاريخي و منطقه‌ي جوبجي بازديد شد و قرار است، در يك ساختمان، موزه و يك بخش پژوهشي ايجاد شوند. ضمن آن‌كه برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي برگزاري همايشي در اواخر امسال درباره‌ي آثار كشف‌شده‌ي ايلامي در همان محل انجام شده‌اند.

بقايي همچنين درباره‌ي ادامه‌ي كار سازمان آب در منطقه‌ي جوبجي، اظهار داشت: به‌دليل مشكل آب استان و با توجه به اين‌كه پس از كشف آثار، ادامه‌ي عمليات سازمان آب متوقف شد، با تفاهم انجام‌شده قرار بر اين است كه هيات كارشناسي مسيري را در بستر رودخانه براي سازمان آب تعيين كند، تا آنها كار خود را در اين مسير ادامه دهند. البته بخشي از مسير كه حدود دو كيلومتر و داراي حساسيت است، حفاري نمي‌شود و براي اطمينان، لوله‌كشي روي سطح زمين انجام مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه كارشناسان ميراث فرهنگي پس از بررسي اعلام كرده‌اند كه در بستر رودخانه آثاري وجود ندارد، گفت: ادامه‌ي كار سازمان آب با نظارت كارشناس ميراث فرهنگي انجام خواهد شد.

در اين‌باره، معاون پژوهشي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان به خبرنگار ايسنا، توضيح داد: حدود 15 روز پيش مسير غربي رودخانه‌ي شهرستان رامهرمز پيمايش و مشخص شد كه در اين مسير، هيچ اثري وجود ندارد و براي ادامه‌ي كار سازمان آب، مسير تعيين شد كه با نظارت سازمان ميراث فرهنگي احتمالا از هفته‌ي آينده كار سازمان آب آغاز مي‌شود.

سيدمحسن حسيني با بيان اين‌كه مجوز ما براي ادامه‌ي كار سازمان منوط به حضور كارشناس ميراث فرهنگي در هنگام حفر كانال است، افزود: از اين پس در بخشي كه پيش از اين سازمان آب فعاليت مي‌كرد كه در محوطه‌ي تاريخي قرار داشت، انجام عمليات غير مجاز است و پرونده‌ي اين مساله در دادگاه درحال پي‌گيري است. البته ادامه‌ي كار سازمان آب خارج از محوطه‌ي تاريخي و حريم آن انجام مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha