زنان موسيقيدان ايران تجليل شدند آذين موحد جايزهاش را امانت سپرد
هشتمين آيين آواي دوست و مراسم پاياني جشنوارهي آواي مهر، پنجشنبه 14 تير در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، همزمان با سالروز ميلاد بانوي آب و آيينه، حضرت زهراي اطهر (س) و روز مادر، اين برنامه برگزار شد كه به تجليل از بانوان پيشكسوت موسيقي تعلق داشت و با اهداي جوايزي به برگزيدگان جشنوارهي آواي مهر به پايان رسيد.
نخست، نمايش مستندي از نوازندگي و آهنگسازي فخري ملكپور و آذين موحد، پخش شد كه به معرفي آنها پرداخته و به سوابق كاري نيز اشاره ميكرد.
فخريملكپور معتقد بود كه عشقش پيانو، آن هم از نوع ايراني است و دكتر موحد كه فلوت را از 13 سالگي آغاز كرده و دانش آموختهي مدرسههاي موسيقي اروپاست، نيز ميگفت: يك استاد بايد خود در حيطههاي مختلف اجرا و پژوهش در جامعه فعاليت داشته باشد.
در اين برنامه كه توسط موسسهي نغمهي شهر و سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران برگزارتدارك ديده شده بود، بابك رضايي، مدير عامل انجمن موسيقي ايران به روي صحنه آمد و گفت: همانطور كه مقام معظم رهبري در ديدار با بانوان كشور فرمودند، جمهوري اسلامي بعد از انقلاب بهترين فرصتها را براي بانوان مهيا كرده است، اين يك واقعيت انكار ناپذير است و با آمار و اصول علمي قابل اثبات است.
وي افزود: امروزه براي فعاليتهاي ورزشي بانوان شرايط دارد مهيا ميشود، بايد سعي كنيم امور فرهنگي ايشان را نيز افزايش دهيم و جا دارد كه برخي از فرهنگسراها بهصورت تخصصي و دايمي به مسالهي موسيقي بانوان بپردازند.
رضايي تاكيد كرد: آن مقداري كه بعد از انقلاب فضا در عرصههاي مختلف براي بانوان پيدا شده، اما به انتظاري كه براي موسيقي داشتهايم، نرسيدهايم. البته قبول ميكنيم كه برخي قصور از طرف مديران بوده، اما در موسيقي بانوان بستر وسيعي براي فعاليت وجود دارد كه تلاش بيشتر ايشان در اين زمينه را ميطلبد.
وي خاطرنشان كرد: انتظار ميرود پيشكسوتان، هنرجويان را بيش از پيش ياري كنند تا به شان واقعي بانوي ايراني دست پيدا كنيم.
رضايي از سوي انجمن موسيقي قول داد كه با تمامي وجود همراه بانوان باشيم و از هيچ كمكي دريغ نكنيم. سپس، آهو ايراني، نوازندهي تنبور به اجراي قطعهاي بهصورت تكنوازي پرداخت.
فريبا يوسفي، شاعر نيز در اين برنامه حضور داشت كه به دكلمهي قسمتي از آثارش پرداخت.
در ادامهي نمايش مستند شاهد بيوگرافي و سخنان پروين صالح و مهدخت فجر بوديم؛ صالح كه اساتيدي چون معروفي، حسين تهراني، وزيري تبار و ... داشته به دعوت مرحوم پيرنيا به برنامهي گلهاي راديو رفته و بهعنوان نوازندهي ويولا به فعاليت پرداخته و همچنين به دعوت مرتضي حنانه براي تلويزيون دعوت شده است.
وي 20 سال همكاري با فرامرز پايور را بهترين دورهي آموزشي خود ميداند. مهدخت فجر كه دليل علاقه به ترانهسرايي را، عشق به موسيقي ميداند، اولين ترانهاش به نام هميشه بهار گيلانه را در سال 1349 سروده كه خوانندگي آنرا ناصر مسعودي برعهده داشته است.
وي كه امكان همكاري با سيمين بهبهاني، معيني كرمانشاهي، عماد خراساني، هوشنگ ابتهاج و فريدون شيري را در شوراي شعر راديو داشته است، معتقد است، ترانهسرا بايد موسيقي را بفهمد نه اينكه موسيقيدان باشد؛ بلكه با موسيقي آشنا بوده و همانند يك آهنگساز كه شعر را ميفهمد، موسيقي را دريابد. يك آهنگساز نيز شاعر نيست، اما درك مطلوبي از شعر دارد. سپس غزال ناظر فصيحي، نوازندهي پيانو و از شاگردان فخري ملكپور، بههمراه حسن آزادهفر، نوازندهي تنبك به اجراي برنامه پرداختند.
معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، نيز در سخناني گفت: با ديد سطحي، امروز به نظر ميرسد بخشي از عرصهي هنر با برخي از مسائل مديريتي در جدال به سر ميبرد. اما من اين موقعيت را موقعيت گفتوگو مينامم و معتقدم ما هيچگاه پس از انقلاب گفتوگوي كامل و صحيحي بين سه ركن هنر، مديريت و مردم نداشتهايم، اين برنامه ميتواند نشان دهندهي همين گفتوگو باشد.
محمد مهدي عسگرپور افزود: جريانهاي كممايه، مبتذل، تلقي درستي از هنر ندارند و هنر را همان چيزي ميدانند كه خود ارايه ميكنند و اين موجبات سوتفاهم را فراهم ميكند.
او تصريح كرد: گوشهنشيني و كنج عزلت گزيدن تنها وضع كشور ما را بدتر ميكند و كمكم شكل صحيح هنر از ياد ميرود.
پس از آن، ژوان شاطريان، هنرمند خردسال، به اجراي برنامه پرداخت و ارفع اطرايي، دبير جشنواره، گفت: هميشه دربارهي گذشتهي زن موسيقيدان ايراني، تحقيقاتي كردهام و در تاريخ افتخارات ايراني هميشه شاهد ردپاي زن هنرمند و آگاه به مطالب ديده ميشود.
وي خاطرنشان كرد: در شاهنامه آنجا كه نام يلان و پهلوانان ميايد، همراه با نام زنان موسيقيدان، آزاده، فتنه و سوسن است و جالب است بدانيد خالق مولوديها با تمهاي مختلف زنها بودهاند، آن هم زنهايي كه پشت پردههاي حرمسرا بودند.
اطرايي تاكيد كرد: نقش زن را در لالاييها و برخي رجزخوانيها نميتوان انكار كرد. اين نخستين بار است كه زن موزيسين به عنوان تجليل به روي صحنه ميآيد.
آذر هاشمي، نمايندهي هيات داوران جشنواره، نيز گفت: جشنوارهي موسيقي بانوان در برگيرندهي ويژگيهاي مختلفي است، اما مهمترين ويژگي آن حس غالب بر موسيقي است، به لحاظ تكنيكي و اجرا نميتوان آن را بهصورت اختصاصي بررسي كرد چرا كه موسيقي متعلق است به تمامي اقشار جامعه و جنسيت در آن تاثيري ندارد.
وي با تاكيد بر اين اعتقاد كه اكثر شركتكنندگان آثار قابل توجهي ارايه كردهاند، گفت: عمدهترين نقطه ضعف اين جشنواره وسيع و فراگير نبودن فراخوانها بوده است كه در هنرستانها و مراكز آموزش عالي پخش نشده است.
هاشمي افزود: پيشنهاد هيات داوران برايا جشنوارههاي بعدي مشخص كردن گروه سني است، در اين جشنواره هيات داوران از حدود 80 اثر ارسال شده، 33 اثر تكنوازي و تكخواني و 15 گروه براي شركت در مرحلهي دوم انتخاب شد، كه نتايج نهايي برگزيدگان اين جشنواره به معناي ضعيف بودن ديگر آثار نبوده است.
وي تاكيد كرد: اين سوال مطرح ميشود كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي چه دليل و توضيح موجهي براي حذف جشنوارهي گل ياس دارد كه اكنون دو سال است برگزار نميشود؟
در بخش نخست اهداي جوايز آواي مهر، تكنوازي و تكخواني، آهو ايراني، نوازندهي تنبور، زهرا نادري، نوازندهي دف، اينانلو، تكخوان پاپ، فريبا آذرگون، نسرين هوشمندزاده و ساناز ميلاني، تكخوان پاپ، پونه زارعي، سنتور و ساغر خادم، تنبك جوايزي را دريافت كردند،.
همچنين جايزهي ويژه به ژوان شاطريان خردسالترين نوازندهي جشنواره نيز داده شد.
منتخبان بخش كلاسيك هم شبنم حسينزاده، فلوت، گلبرگ گيو، فلوت، روشنك نوشين، فلوت و شقايق خانزادي، آواز كلاسيك، بودند و داوران در دو بخش موسيقي سنتي و سازهاي كوبهيي دو مقام را انتخاب كردند.
گروه سمنبويان به سرپرستي الهام كاظمي در مقام نخست و گروه آوين به سرپرستي ماهور احمدي در مقام سوم موسيقي سنتي قرار گرفت.
گروه مدينا، به سرپرستي مهرسيما سعادت و گروه مشتاق به سرپرستي نازنين بحيرايي مقام اول و سوم در سازهاي كوبهيي را بهدست آوردند.
در بخش جنبي نيز گروه طره بهسرپرستي منصوره عليمردي با مضمون حركات مووزن آييني جايزهاي را دريافت كردند.
به گزارش ايسنا، با حضورحسين دهلوي، كمال پورتراب، يوسف زماني، عسگرپور، بابك رضايي و عباس سجادي از هنگامه اخوان، سوسن اصلاني، افليا پرتو، مليحه سعيدي، مهرنگ صفاييه، آذر هاشمي و ارفع اطرايي به عنوان پيشكسوتان موسيقي بانوان تقدير شد.
از مسوولان برگزاري جشنواره در بخش اجرايي نيز تقدير شد و مهدخت فجر يكي از شعرهاي خودش را با مطلع، باز روزي پناه خواهم برد/ من به آغوش سرد تنهايي، خواند كه در قالب چهارپاره بود و به حديثي از حضرت امام صادق (ع) اشاره كرد كه هيچ گرياني را نديدم كه زيباتر از قلم تبسم كنم.
بخش بعدي برنامه اجراي موسيقي مقامي از موسيقي تركمن بود كه با استفاده از سازهاي زنبورك، دو تار و كمانچه نواخته شد.
قسمت پاياني نماهنگ متعلق به خاطره پروانه و مهربانو توفيق بود و به اين نكته اشاره شد كه اقدس خاوري هنگامي كه براي اولين بار اجرا ميكرد استاد صبا، بهياد مادر، نام خاطره پروانه را براي وي انتخاب كرده است.
مهربانو توفيق كه نخستين بانوي عضو هيات علمي موسيقي است، ساز سهتار را نزد استاد زرينپنجه و احمد عبادي آموخته و فوق ليسانس موزيكولوژي خود را از دانشگاه سوربن فرانسه دريافت كرده است.
پيامي نيز از خاطره پروانه، كه بهدليل كسالت براي دريافت جايزه حضور نداشت، خوانده شد. در بخش تجليل ويژه از بانوان در هشتمين آيين آواي دوست از مهربانو توفيق، پروين صالح، مهدخت فجر، فخري ملكپور و دكتر آذين موحد تقدير شد كه موحد جايزهاش را نپذيرفت و گفت: جنس زن اصولا "غير" بهحساب ميآيد و تا زماني كه اين مرزهاي جنسيتي از بين نرود، اين جايزه را نزد شما به امانت ميگذارم تا روزي با اعتقاد و ايماني بيشتر آنرا دريافت كنم.
در بخش پاياني اين برنامه نيز گروه مدينا به سرپرستي مهرسيما سعادت، سه قطعهي چشمه و موج منظومه ووصل را به روي صحنه بردند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات