• جمعه / ۱۲ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8605-06030
  • خبرنگار : 71191

به‌دنبال تخريب‌كنندگان مسجد سلمان؛ شهرداري، هيات امنا يا ...؟ يك كارشناس: پاساژ تجاري ـ مذهبي، تركيبي شرم‌آور است كه براي جايگاه مسجد اصلا مناسب نيست

به‌دنبال تخريب‌كنندگان مسجد سلمان؛ شهرداري، هيات امنا يا ...؟
يك كارشناس:
پاساژ تجاري ـ مذهبي، تركيبي شرم‌آور است كه براي جايگاه مسجد اصلا مناسب نيست

تخريب بناهاي تاريخي در تهران در طول يك‌سال گذشته به بهانه‌ي ساخت مجتمع‌هاي تجاري، موضوعي بوده است كه اگر اين‌گونه ادامه يابد، تا چندي ديگر عادي و فراگير مي‌شود. البته به‌تازگي و درباره‌ي تخريب مسجد سلمان در تهران، بدون هيچ پرده‌پوشي در كنار اعلام دادن كاربري مذهبي، واژه‌ي تجاري را نيز براي بنايي كه در آينده ساخته خواهد شد، به‌كار برده‌اند!

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين‌باره يادآور شد: براساس مصوبه‌ي شوراي شهر با هدف كمك به مساجد، 200 متر زمين با كاربري تجاري به آنها داده مي‌شود.

مهدي ناظم‌رضوي افزود: اين درحالي است كه هيات امناي مسجد سلمان به‌عنوان يكي از مساجد باارزش و داراي معماري بي‌نظير، قرار بود كه شبستان اين مسجد را كه در پشت جبهه‌ي خيابان، سقفي گنبدي‌شكل داشت، حفظ كند و بقيه‌ي قسمت‌هاي مسجد پس از تاييد طرح‌ها توسط كارشناسان تخريب شود.

او ادامه داد: با اين حال، هيات امنا به قول خود عمل نكرد و همه‌ي مسجد را تخريب كرد.

وي درباره‌ي مجتمع تجاري ـ مذهبي كه قرار است، جاي مسجد ساخته شود، اظهار كرد: هيات امنا مي‌خواست، از فضا استفاده‌ي بيشتري كند و مسجدي را روي مجتمع تجاري بسازد. به همين دليل، شبستاني را كه حتا گنجايش 40 نفر را هم نداشت، تخريب كرد، تا به توسعه‌ي بيشتر مسجد كمك كند.

ناظم‌رضوي با اشاره به وضعيت ثبت اين اثر، بيان كرد: اگر اين اثر در فهرست آثار ملي ثبت شده و مجوزي ازسوي شهرداري براي تخريب آن صادر شده باشد، شكايت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران متوجه شهرداري مي‌شود و يگان حفاظت نيز برخورد قاطعي از خود نشان مي‌دهد. تا زماني كه مجرمان تاوان آن‌را پس ندهند، تحت تعقيب و پي‌گرد خواهند بود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران گفت: به‌تازگي وقف مغازه‌هاي اطراف مسجد به بهانه‌ي كمك به مسجد مد شده و همين وضعيت است كه تخريب‌ها را بيشتر كرده است.

او همچنين با اشاره به پي‌گيري پرونده‌ي تخريب مسجد همت، اظهار داشت: هيات امناي آن مسجد به بهانه‌ي ساخت سرويس بهداشتي مجوز تخريب آن‌را از شهرداري گرفته بود.

يك كارشناس مرمت آثار تاريخي نيز در اين‌باره به خبرنگار ايسنا، گفت: تركيب پاساژ تجاري ـ مذهبي از تركيب‌هايي است كه تازه مد شده و به مذهب و همه‌چيز توهين مي‌كند و تركيبي شرم‌آور است كه براي جايگاهي مانند مسجد اصلا مناسب نيست.

محسن شيخ‌الاسلام ادامه داد: چندبار درباره‌ي مسجد سلمان مكاتبه‌هايي با مركز رسيدگي به امور مساجد شده و توسط كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران نيز به آن‌ها اعلام شده بود كه اين مسجد در فهرست آثار ملي ثبت است و نبايد تخريب شود.

او افزود: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران بايد از عاملان تخريب شكايت كند، چون همه‌ي مكاتباتي كه پيش از بحث ثبت به آن‌ها اعلام شده بودند، موجود هستند و به‌نظر مي‌رسد، هيات امنا و مركز رسيدگي به امور مساجد از عاملان اين تخريب باشند.

كارشناس فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز به خبرنگار ايسنا، گفت: متولي مسجد در نامه‌اي مدعي شده كه از تخريب بي‌خبر بوده و اطلاعي از اين كار نداشته است.

مهدي معمارزاده افزود: با اين حال، بررسي پرونده‌ي تخريب مسجد سلمان تا شناسايي عاملان آن ادامه مي‌يابد.

مسجد سلمان خردادماه امسال در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و به گفته‌ي كارشناسان، طرح مجتمعي تجاري ـ مذهبي توسط هيات امناي مسجد براي ساخت در مكان قبلي مسجد به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ارايه شده بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha