وحيد نيكخواه آزاد معتقد است: باتوجه بهعدم حمايت از فيلمهاي مخصوص كودكان و نوجوانان، يكي از راههاي شكستن بنبست توليد چنين فيلمهايي روكردن به سينماي سالم و جذاب خانوادگي است.
فيلمهاي خانوادگي براي افزايش مخاطب سينماي كودك توليد شود
به گزارش ايسنا، اين كارگردان كه به همراه علي سرتيپي تهيهكننده "نصف مال من،نصف مال تو" در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حضور داشت با بيان اينكه پس از دو سال و نيم كار در بنياد سينمايي فارابي بهعنوان مسوول واحد كودك و نوجوان، به جمعبندي نسبتا جامعي دربارهي وضعيت سينماي كودك و نوجوان ايران رسيده است، ساخت اين فيلم را براساس همين ديدگاه دانست و گفت: اگر بخواهيم با مخاطبين وسيعتري در گروههاي سني كودك و نوجوان ارتباط برقرار كنيم، بهتر است به توليد فيلمهاي خانوادگي بپردازيم كه هم بچهها و هم بزرگترها را در قصه مشاركت ميدهد و امكان لذت بردن از فيلم را براي اين دو گروه فراهم ميآورد.
طرح حمايت آموزش و پرورش عملا شكست خورده است
وي افزود: طرح حمايت وزارت آموزش و پرورش از سينماي كودك ونوجوان، پس از چندين بار اقدام براي احياي آن، عملا شكست خورده است و با توجه به قطع اميد سينما از همراهي مسئولين آموزش و پرورش ـ كه تنها به وعدههاي توخالي محدود شده است ـ راهي جز اتكا به خانوادهها براي بردن كودكان و نوجوانان به سينما برايمان باقي نمانده است.
كارگردان"نصف مال من،نصف مال تو" ادامه داد: به اين نتيجه رسيديم كه خانوادهها حاضرند با صرف دقت و پول، بچهها را به سينما ببرند، اما اگر فيلم اكران شده، پدر و مادرها را هم راضي نكند، ممكن است آنها راغب نباشند فرزندان خود را براي ديدن فيلم ديگري به سينما ببرند كه اين خود به مانعي براي توسعه ي سينماي كودك و نوجوان تبديل ميشود.
"نصفمال من نصف مال تو" روايتي از بچهها و والدين است
وي فيلم خود را تبلور اين فرضيه دانست و گفت: اين فيلم قصهاي را روايت ميكند كه از يك سو به بچهها و از سوي ديگر به والدينشان مربوط ميشود و لحن فيلم و عمق مضمون آن نيز با توجه به اين دو گروه مخاطب طراحي شده است.
نيكخواه آزاد با بيان اينكه فيلمش براساس رمان "فصل زرد" نوشتهي نويسندهي مطرح كتابهاي كودك و نوجوان، مصطفي خرامان ساخته شده است اظهار داشت: اين كتاب اگر چه در شوراي اقتباس سينمايي از آثار ادبيات كودك و نوجوان بنياد فارابي، مناسب اقتباس تشخيص داده نشده بود، اما دستمايهي كار اصغر عبدالهي، فيلمنامه نويس قرار گرفت.
وي افزود: با اين حال قصهي كتاب و فيلم تفاوتهاي زيادي با هم دارد. موقعيت آغازين قصه در هر دو اثر مشابه است اما هم لحن روايت قصه و هم جزييات حوادث فيلم نسبت به كتاب تفاوتهاي عمدهاي دارد. فيلم با لحن كمدي روايت ميشود و ازپايان تلخ كتاب ـ كه به مرگ يكي از مادرها و فرار دخترش از خانه ميانجامد ـ در فيلم اثري نيست.
وي نقش اصغر عبدالهي درشكلگيري فيلم را بسيار موثر دانست و گفت: اصغر عبدالهي كتاب را پسنديد و نسخهي اول فيلم نامه را درفروردين 85 نوشت. علي سرتيپي با خواندن همين نسخه آمادگياش را براي توليد فيلم اعلام كرد وپس از هفت بار بازنگري در فيلم نامه، روز سوم مهر ماه سال گذشته فيلمبرداري آغاز شد.
اين كارگردان ادامه داد: اصغر عبدالهي تا پايان فيلمبرداري در كنار گروه توليد فيلم حضور داشت و به واقع يكي از اركان كار بود و فكرنميكنم هيچ فيلمنامه نويسي چنين ارتباط نزديكي را با كارگردان فيلم حفظ كند و حضور مستمري در صحنه توليد فيلم داشته باشد.
سرتيپي:
در سالهاي اخير سينماي كودك جواب نداده است
علي سرتيپي تهيه كننده اين فيلم هم علت اصلي تهيه اين فيلم را فيلمنامه آن دانست و گفت: در ماه شايد بيش از شش هفت فيلمنامه به دستم برسد، اما اين فيلمنامه يك شرايط خاصي داشت و در همان وهلهي اول قصهاش به نظرم بسيار جذاب آمد، اما نگران بودم سمت و سوي فيلمنامه خيلي به سمت كودك برود، از اين جهت كه متاسفانه در چند سالهي اخير سينماي كودك ما اصلا جواب نداده است.
به گزارش ايسنا، وي ادامه داد: با توجه به تجرباتي كه در پخش و اكران داشتم در جريان دقيق وضعيت فيلمهاي كودك بودم و اطلاع داشتم كه مجموع فروش شش، هفت فيلم كودكي كه توسط پخش آبي به نمايش در آمد، جمعا به 30 ميليون تومان هم نرسيده است و حتي اين فيلمها هزينهي پوسترهاي خود را هم در نياوردند. در مجموع بجز دو سه فيلم استثنا كه در سينماي ايران مثل "كلاه قرمزي" و "گلنار" به نمايش درآمد، بقيهي فيلمهاي كودك معمولا موفقيتي در اكران نداشتند.
اين تهيه كننده با اشاره به حضور نيكخواه به عنوان كارگردان اظهار داشت: از كار قبلي اين كارگردان خيلي فيلم خوشم آمد و به نظرم از همه نظر قابل دفاع بود و اكران موفقي هم در تهران داشت. شناختي هم كه خود نيكخواه در زمينهي كودك داشت، ما را تشويق ميكرد كه اين فيلم را بسازم. بعد از مدتها بازنويسي به اين نتيجه رسيديم فيلم را "كودك خانواده" در ژانر كمدي بسازيم و آدمهايي مثل عمه خانم، طلبكار، و پدر و مادر نقشهايي بودند كه پررنگتر شدند.
وي با اظهار علاقه به ژانر كودك و نوجوان تصريح كرد: خيلي خوب است كه بتوانيم يك فيلم كودك پرفروش بسازيم، ولي متاسفانه در شرايط فعلي، جامعهي ما خيلي پذيراي اين مساله نيست. بنابراين ما بيشترين مشكلاتمان در شروع كار همين موضوع بود كه تم را عوض كنيم و آن را به طرف خانواده بياوريم.
نيكخواه آزاد:
بيشك فيلمي براي كودكان ساختم
به گزارش ايسنا، وحيد نيكخواه آزاد با اشاره به بحث رايج فيلم براي كودك و فيلم دربارهي كودك گفت: بي شك "نصف مال من، نصف مال تو" فيلمي براي كودكان است و اگر چه بحران قصه از عملكرد بزرگترها ناشي ميشود، اما بچهها قصه را به پيش ميبرند و فيلم از زاويهي ديد كودكان روايت ميشود و همين،باعث جذابيت كار براي آنها ميشود.
وي فيلمش را هم براي بچهها و هم بزرگترها جذاب دانست و تصريح كرد: سعي كردم تعادلي در ميزان جذابيت فيلم براي اين دو گروه به وجود بياورم و اين الگويي است كه دربسياري از فيلمهاي محبوب كودكان و نوجوانان درجهان وجود دارد و به ويژه در سينماي آمريكا رعايت ميشود.
اين كارگردان اظهار اميدواري كرد: اين فيلم بتواند به تثبيت الگوي فيلم "خانواده" كمك كند و راهي را كه فيلمهايي چون "خواهران غريب"، "اسپاگتي در هشت دقيقه"، "كلاه قرمزي" و تا حدودي "گل يخ" پيش گرفتند، استمرار ببخشد.
تا زمانيكه در فارابي بودم، نميخواستم فيلم بسازم
نيكخواه در پاسخ به سوال خبرنگار سينمايي ايسنا در زمينهي وقفهي پنج ساله در كارگرداني فيلم توسط وي گفت: پس از اكران فيلم اولم، "علي ودني" به دعوت عليرضا رضاداد، مدير عامل سابق بنياد سينمايي فارابي به عنوان مدير واحد كودك و نوجوان، مشغول به كار شدم و چون با خودم قرار گذاشته بودم تا وقتي در فارابي هستم، فيلمي كارگرداني نكنم، اين وقفه در كارم به وجود آمد وپس از پايان همكاري با بنياد سينمايي فارابي در پاييز 84، طرحها و فيلمنامههاي متعددي را براي كارگرداني بررسي كردم و در نهايت تصميم به ساخت اين فيلم براساس كتاب "فصل زرد" گرفتم.
بازي همزمان بازيگران به كيفيت كار لطمه زد
وي با اظهار رضايت از تركيب بازيگران فيلم اظهار داشت: اگر چه به لطف تهيهكننده، مجموعهاي از بازيگران صاحب نام در فيلم حضور دارند، اما اين افسوس براي من باقيماند كه نتوانستيم بازيگرانمان را درطول فيلمبرداري به طور كامل در اختيار داشته باشيم و بجز مريلا زارعي تقريبا همهي بازيگران ما به طور هم زمان مشغول به بازي در دو تا چهار فيلم و مجموعه تلويزيوني بودند كه اين مشكل هم به كيفيت كار ما لطمه زد و هم چيزي در حدود ده روز به طول مدت فيلمبرداري اين پروژه اضافه كرد. ولي در نهايت از حضور اين بازيگران خوب ومحبوب در فيلم راضي هستم.
علي سرتيپي هم درگير بودن بازيگران با پروژههاي ديگر را يكي از مشكلاتكار در زمان ساخت فيلم برشمرد و گفت: در آن شرايط تعداد بازيگراني كه بتوانيم با آنها كار كنيم خيلي كم بودند اما در نهايت گروه خيلي خوبي جمع شد و بازيگران بسيار خوبي آمدند اما ذهنيت ما در ابتدا افراد ديگري بودند.
وي افزود: شريفينيا اولين انتخاب ما براي نقش اصلي بود اما درگير كارهاي ديگري بود و به جاي ايشان چهار نفر از جمله امير جعفري و رضا عطاران آمدند و توافق نشد و ما مجبور شديم خودمان را با بازيگران هماهنگ كنيم. محمد رضا شريفينيا در اين نقش بسيار خوب بود و با اين كه چند جا درگير بود اما بسيار خوب كار كرد.
سرتيپي درباره تعداد فيلم هاي زيادي كه اخيرا از اين بازيگر اكران شده و تاثير آن در جذب مخاطب براي "نصف مال من نصف مال تو" گفت: اين نقش شريفينيا متفاوت است و خودش خيلي به آن نزديك است ضمن اينكه در كارهاي ديگر همچون "پارك وي"، "نقاب"، "اخراجيها" و "محاكمه" هيچكدام نقش اصلي نيست.
نسخهي اكران شده فيلم سالم و مفرحي است
نيكخواه آزاد دربارهي وجود صحنههايي درفيلم كه ممكن است با مخاطب كودك ونوجوان آن متناسب نباشد، اظهار داشت: نسخهي اكران شده، فيلم سالم و مفرحي است كه به ورطهي لودگي وشوخيهاي كلامي نميافتد و با توجه به مخاطب شكنندهي فيلم، كوشيديم كار عاري از نكتههاي بدآموز باشد. به ويژه در طراحي شخصيت اصلي فيلم "بهرام وفايي"، با وسواس زياد عمل كرديم تا ازدواج مجددش از سست بودن زمينهي اخلاقي و يا شارلاتان بودن وي ناشي نشده باشد.
سرتيپي و تبليغات گستردهي 140 متري
سرتيپي در ادامه نشست ايسنا با اشاره به نمايش اين فيلم در جشنواره كودك همدان گفت: با نمايشي كه در آن جشنواره داشتيم، مردم استقبال خيلي خوبي داشتند و معتقدم در اكران عمومي هم اين فيلم موفق خواهد بود. "نصف مال من نصف مال تو" فيلم گرم و سالمي است و مردم خوششان ميآيد شرايط اكران هم به نظرم الان مناسبتر شده است.
اين تهيه كننده با بيان اينكه تبليغات گستردهاي براي اين فيلم صورت گرفته است اظهار داشت: ما قصد داشتيم كار جديدي انجام بدهيم بنابراين در 20 پل عابر پياده بيلبورد نصب كرديم. در ميدان صنعت شهرك غرب هم بيلبوردي 140 متري زديم كه بزرگترين بيلبورد ايران است و هزينهي خيلي بالايي هم متقبل شديم به طوري كه در ماه متري 160 هزار تومان اجارهي آن را پرداخت ميكنيم. براي تلويزيون هم پيگير هستيم تا آنونس فيلم پخش بشود و با توجه به اينكه اسپانسري براي تبليغات نداريم، در تلاش هستيم فيلم فروش خوبي داشته باشد.
وي با اظهار رضايت از ساخت اين فيلم گفت: از كل كار راضي هستم و معتقدم فيلمي ساختيم كه سر و شكل مناسبي دارد.
به گزارش ايسنا، نيكخواه آزاد در پايان اين نشست دربارهي كارآيندهاش اظهار داشت: دراسفند ماه تله فيلمي را براي شبكه تهران كارگرداني كردم و درحال حاضر مشغول كار روي چند طرح و فيلمنامه براي كودكان و نوجوانان هستم و اميدوارم تا يك ماه ديگر يكي از اين طرحها را براي كارگرداني، انتخاب كنم.
انتهاي پيام


نظرات