• جمعه / ۹ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8606-03585
  • خبرنگار : 71078

حال و هواي دهه‌ي40 در خيابان شهيد طالقاني تهران گزارشي از پشت صحنه و آغاز فاز سوم سريال «در چشم باد»

حال و هواي دهه‌ي40 در خيابان شهيد طالقاني تهران
گزارشي از پشت صحنه و آغاز فاز سوم سريال «در چشم باد»

خيابان شهيد طالقاني تهران طي روزهاي گذشته با جمعيتي كه تصوير امام خميني(ره) و آيت‌الله طالقاني را برافراشته بودند، با سياهي لشگرهاي سريال «در چشم باد»، حال و هواي دهه‌ي 40 را به خود گرفت.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، فيلمبرداري فاز سوم سريال «چشم باد» در حالي هفتم شهريور ماه آغاز شد كه قرار است تصاويري از مقرر لانه جاسوسي آمريكا و هتل انقلاب ـ پس از يك ماه پيش توليد ـ ، تصويربرداري شود.

***

ساعت حدود 11 و 30 دقيقه است كه تصويربرداري اين فاز «در چشم باد»، زير آفتاب داغ خيابان‌ طالقاني تهران آغاز مي‌شود.

در نخستين پلان فاز سوم، قرار است خودروي حامل بيژن با بازي «پارسا پيروزفر» از ميان تظاهر كنندگان رد و وارد هتلي شود (بيژن پس از سال‌ها دوري از وطن قرار است در آن سكان شود.)

بيش از 200 هنرور در گوشه و كنار خيابان ديده مي‌شوند كه به سبك مردمان سال‌هاي 58 لباس پوشيده‌اند و از كودك تا سالخورده ميان آنان ديده مي‌شود.

در طرفي ديگر، خودروي آريا ديده مي‌شود كه «شهرام قائدي» كه نقش راننده را بازي مي‌كند، پشت فرمان نشسته است و فيلمبردار نيز همراه دوربينش در صندلي عقب جاي گرفته است.

پس از بستن خيابان به منظور جلوگيري از عبور و مرور خودروها، هنروران كه تصاويري از حضرت امام خميني (ره) و آيت‌الله طالقاني را به دست دارند و برخي ديگر از آنان پلاكاردهاي با شعارهاي انقلابي را حمل مي‌كنند، در يك سوي خيابان مي‌ايستند و خودرو در طرف ديگر قرار مي‌گيرد، تظاهر كنندگان به جلو حركت مي‌كنند. در اين هنگام مدير فيلمبرداري سوت زنان دستور به توقف جمعيت مي‌دهند؛ او سپس صحبت‌هاي خود را با جعفري جوزاني ـ كارگردان ـ درباره نحوه‌ي فيلمبرداري ادامه مي‌دهد.

***

گرماي يك ظهر تابستاني به علاوه‌ي طولاني شدن مقدمات فيلمبرداري اين پلان، خستگي هنرورها و تلاش مضاعف گروه سازنده‌ي «در چشم باد» براي سامان دادن به آن را موجب شده است.

دختر بچه‌اي پنج شش ساله از خستگي روي دو پا نشسته است. در طرف ديگر جعفري جوزاني به هنرور جواني كه جزو صف‌هاي نخستين تظاهر كنندگان است، درباره‌ي چگونگي تكان دادن پرچم توضيحاتي مي‌دهد.

در اين ميان مجيدمير فخرايي طراح صحنه و لباس «در چشم باد» دستور به تعويض عباي هنروري را مي‌دهد كه به عنوان روحاني پيشاپيش تظاهركنندگان حركت مي‌كنند. عباها يك بارعوض مي‌شود، ولي يكي از عباها كوتاه است. دستيار صحنه و لباس با صداي بلند عباي ديگري را طلب مي‌كند كه اين بار عبا اندازه‌ي هنرور است.

بيش از 30 دقيقه است كه گروه سازنده در حال آماده كردن مقدمات فيلمبرداري اين سكانس هستند، شهرام قائدي كه مدت زيادي پشت فرمان نشسته، لبخند زنان، بوق ماشين را براي چند بار به صدا درمي‌آورد.

پس از آماده شدن مقدمات، صدايي كه آدم را به ياد دوران سربازي مي‌اندازد، مي‌گويد: همه به جاي خود! ... با فرمان حركت جعفري جوزاني، فيلمبرداري آغاز مي‌شود.

****

تظاهر كنندگان با شعار مرگ بر آمريكا ‌به راه مي‌افتند. خودرو نيز بوق زنان سعي مي‌كند راهي را از ميان جمعيت براي خود باز كند و پس از رد كردن تظاهر كنندگان خودرو به هتلي كه به عنوان محل اقامت بيژن درنظر گرفته شده است، داخل مي‌شود.

... يك بار ديگر اين پلان بايد تكرار شود. اين بار از چند متر جلوتر فيلمبرداري صورت مي‌گيرد. جعفري جوزاني تاكيد مي‌كند كه هنرورها نزديك به هم حركت نكنند.

با فرمان «حركت!» از سوي جعفري جوزاني، فيلمبرداري آغاز مي‌شود. او كه در كنار خيابان ايستاده است با صداي بلند سر هنروراني كه به آهستگي حركت مي‌كند، داد مي‌زند. «راه بيا». پس از گفتن اين جمله، دچار سرفه مي‌شود.

اين برداشت مورد قبول قرار مي‌گيرد و به هنروران اجازه استراحت داده مي‌شود.

جعفري جوزاني هم مي‌گويد: خيابان را باز كنيد، ماشين‌ها بتوانند بروند.

****

قرار است كه همين پلان با حضور پيروزفر در خودرو و از زاويه‌ي ديگر فيلمبرداري شود. پيروزفر با موهايي سپيد، در حالي كه پيراهني با پس زمينه‌ي آبي بر تن، عينكي بر چشم دارد از اتاق گريم به خيابان مي‌آيد. او هم‌چون گذشته با عذرخواهي به درخواست مصاحبه، پاسخ منفي مي‌دهد و در سايه به گفت‌وگو با عوامل سريال مشغول مي‌شود.

او در اين مقطع نسبت به فاز دو، حدود 35 سالا به سنش اضافه شده است. در سويي ديگر سام درخشاني ايستاده است. او از بازيگران تازه وارد «در چشم باد» است كه خياط سريال، اندازه‌هاي او را مي‌گيرد و پس از درخشاني تست گريم گرفته مي‌شود.

گروه سازنده‌ي «در چشم باد» براي آماده كردن مقدمات پلان تظاهرات هم‌چنان در حال كار هستند. آنان دوربيني را روي پنجره كنار راننده سوار مي‌كنند، بيش از 45 دقيقه صرف تعبيه دوربين دوم و نورپردازي مي‌شود.

پس از تلاش براي قرار دادن پروژكتور در قسمت‌هاي مختلف خارج خودرو، آن را سرانجام روي كاپوت قرارمي‌دهند.

با آماده شدن شرايط، پيروز فر در صندلي عقب خودرو جاي مي‌گيرد و دو طرف خيابان بسته مي‌شود. اما برخي از خودروهاي گذري از خيابان‌هاي فرعي وارد مي‌شوند. اين وضعيت حتي تا هنگام فيلمبرداري ادامه مي‌يابد، اما اين برداشت مورد قبول قرار مي‌گيرد.

***

ساعت از 14 گذشته است و گروه سازنده‌ي «در چشم باد» قرار است كه پس از فيلمبرداري پلاني ديگر، استراحت كوتاه كنند.

به گزارش ايسنا، «در چشم باد» در قالب 34 قسمت 45 دقيقه‌يي به سفارش گروه حماسه و دفاع شبكه اول سيما ساخته مي‌شود.

مسعود جعفري جوزاني، پس از رضا انصاريان و حبيب‌الله كاسه ساز، تهيه‌ي اين سريال را بر عهده گرفته است.

گفتني است كه سعيد نيكپور، اكبر عبدي، كامبيزديرباز، لاله اسكندري، پارسا پيروزفر، جهانگير الماسي، ستاره صفرآور از جمله بازيگران اين سريال تاريخي هستند.

گزارش از: خبرنگار ايسنا ـ عاطفه كربلايي

 انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha