• جمعه / ۱۶ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8606-08162
  • خبرنگار : 71133

علي حاتمي كارگرداني كه بعد از مرگش دو فيلم ساخت! دادگو: نگاتيو "سلطان صاحبقران" موجود است از آن دو فيلم مي‌سازيم

علي حاتمي كارگرداني كه بعد از مرگش دو فيلم ساخت!
دادگو: نگاتيو "سلطان صاحبقران" موجود است از آن دو فيلم مي‌سازيم

محمدمهدي دادگو گفت: قبل از درگذشت "علي حاتمي" با او درباره‌ي ساخت فيلم‌هايي از مجموعه‌هاي "هزاردستان"، "سلطان صاحبقران" و "داستان‌هاي مثنوي" كه قابليت سينمايي دارند، صحبت كرديم.

به گزارش خبرنگار سينمايي ايسنا، اين تهيه‌كننده‌ي سينما كه در ششمين نشست كانون فيلم تاريخ كه به فيلم "كميته مجازات" علي حاتمي اختصاص داشت سخن مي‌گفت، زنده‌ياد علي حاتمي را تنها كارگرداني دانست كه بعد از فوتش دو فيلم سينمايي به كارنامه‌اش اضافه شده است و اظهار داشت: تلويزيون رسانه‌اي است كه مرتب خوارك مي‌خواهد و وقتي برنامه‌اي را پخش مي‌كند ديگر تمام مي‌شود، اما سينما در حافظه تاريخي‌اش نگاه مي‌دارد و كار را ماندگار مي‌كند و مطمئنا اگر اين فيلم در قالب همان سريال "هزار دستان مانده بود امروز ديده نمي‌شد.

اين تهيه‌كننده با اشاره به زمان ساخت اين كار در زمان جنگ گفت:‌ در شرايط سخت و با كمبود امكانات چنين اثر ماندگاري به صورت 35 ميلي‌متري رنگي ساخته شد و اين كار كه متعلق به 25 سال گذشته است اصلا قابل قياس با كارهاي امروزي نيست و در واقع عشق به ساختن با تكيه به عناصر هنرمندي مثل علي حاتمي محرك اصلي ساخت اين كار بود.

وي ادامه داد: اگر به شرايط آن موقع توجه كنيد، مي‌بينيد كه با هيچ فرمولي نمي‌توان اين كار را به سرانجام رساند و اميدوارم روزي روند ساخت اين سريال بيرون بيايد تا همه متوجه سختي‌هاي كار بشوند.

دادگو اظهار داشت: علي حاتمي دوست داشت، همه در اين كار سهيم باشند و با توجه به اينكه كار ما تنها اثري بود كه آن زمان توليد مي‌شد، خودش را موظف مي‌دانست همه در پروژه اشتغال داشته باشند وحتي كساني هم كه پخش تصويرشان مانع داشت من را مجبور مي‌كرد در پشت صحنه از آنها استفاده بكنم.

به گزارش ايسنا، اين تهيه‌كننده به روند كار و مطالعات حاتمي براي ساخت اين اثر اشاره كرد و گفت: حاتمي يك سبك پژوهشي خاص داشت، او تاريخدان نبود بلكه هنرمند تاريخ‌خوان بود و براساس حال وهواي هنري از خوانده‌ها بهره مي‌جست، اما عبورش از مسير تاريخ آنچنان هنرمندانه بود كه حقايق را قطع نمي‌كرد.

وي افزود: حاتمي محقق تاريخي نبود كه بخواهد اصل ابهام "كميته مجازات" را روشن كند، اما هنرمندانه مخاطب تاريخي را به اين سوال دچار مي‌كند كه حقيقت چيست و نحوه روشن كردن حقايق كدام است.

دادگو اين فيلم و "تهران روزگار نو" را از درخشان‌ترين كارهاي علي حاتمي برشمرد و با اشاره به مستقل شدن اين دو فيلم از سريال "هزاردستان" گفت: من به همراه عزيز ساعتي و واروژ كريم‌مسيحي اين كار را انجام داديم، در واقع تيمي بوديم كه با مرحوم حاتمي كار مي‌كرديم. براي فيلم بايد مقدمه و پاياني مي‌گذاشتيم و علي حاتمي نبود كه اين كار را انجام بدهد، بنابراين من اين كار را كردم و متن مقدمه را نوشتم و احمدرضا احمدي آن را خواند، تدوين كار هم برعهده آقاي كريم مسيحي بود كه به خوبي انجام شد.

وي واروژ كريم‌مسيحي را يكي از افراد مورد نظر حاتمي دانست و گفت: حتي موقعي كه ايشان مشغول ساخت "جهان پهلوان" بودند، دكترها رفتنشان را به سر صحنه ممنوع كردند و قرار شد، كارگرداني صحنه‌ها را بگيرد وايشان هر شب در منزل بازبيني كنند و تنها كسي كه مرحوم حاتمي تمايل داشت اين كار را انجام بدهد، واروژ كريم‌مسيحي بود.

محمدحسن رجبي استاد تاريخ نيز در ادامه با بيان اينكه مرحوم حاتمي در اين فيلم خواست يك واقعيت تاريخي را بيان كند اظهار داشت: نتيجه‌گيري، اجرا و فرجام "كميته مجازات" همان مساله‌ي است كه در بطن واقعيت تاريخ بوده است. با وجود گذشت 90 سال از اين ماجرا هنوز ابعاد آن كشف نشده و نظرات بسيار متعددي در اين مورد وجود دارد.

وي "خان مظفر" را در اين فيلم شخصيتي تركيبي از وثوق‌الدوله و قوام‌الدوله دانست وگفت: اين كاركتر بين اين دو شخصيت است كه نمايانگر اشرافيت در دوره قاجار است.

به گزارش ايسنا، در پايان اين جلسه دادگو با بيان اينكه به شدت در پي ساخته شدن دو فيلم به نام‌هاي

"ميرزا رضا كرماني" و "امير كبير" از مجموعه "سلطان صابحقران" است،اظهار اميدواري كرد: با حمايت صدا و سيما اين كار ميسر شود، تا نسل جديد هم بتوانند از اين فيلم‌ها كه آثار خوبي هستند بهره ببرند.

وي در پاسخ به سوالي درباره از بين رفتن نگاتيوهاي اين مجموعه گفت: اين مساله از سوي آقاي بخشي مطرح شد و به نظرم اينگونه نيست و خوشبختانه نگاتيوهاي اين مجموعه به طور كامل در لابراتوار صدا و سيما در بهترين شكل نگهداري مي‌شود وهمه چيز موجود است و اين تصور كه كسي به نگاتيو دست بزند و از بين برود غير ممكن است. ما حتي براي همين دو فيلمي كه از "هزاردستان" مونتاژ كرديم كپي نگاتيو را دريافت كرديم و با اصل آن كاري نداشتيم.

دادگو ادامه داد: اگر ما به سراغ ساخت اين فيلم‌ها مي‌رويم به خاطر اين است كه اصل كار از بين نرود و اگر درنگ كنيم اين اتفاق مي‌افتد و قطعا انتقاداتي هم به ما خواهد شد.

در اين نشست عبدالله اسفندياري مدير كانون فيلم تاريخ اداره جلسه را بر عهده داشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha