براي توليد بهينه از فازهاي17 و 18 پارس جنوبي تغييراتي در طراحي آن ايجاد شده كه بهاين منظور تعداد سكوهاي اين فازها از دو به چهار سكو افزايش يافته و نياز است در حالت جديد حدود 44 حلقه چاه حفاري شود.
به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سهراب قشقايي - مجري فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي در شركت نفت و گاز پارس - با بيان اين مطلب اظهار كرد: مطالعات جديدي درباره ميزان ذخيره ميدان گازي پارس جنوبي انجام شده كه براساس نتايج آن، موقعيت تعدادي از بلوكها و طرحهاي توليدي آن اصلاح و دوباره تهيه شدهاند.
وي افزود: در اين زمينه تغييرات فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي بهگونهاي است كه بهدليل قرار گرفتن اين دو فاز در مرز آبي جغرافيايي با كشور قطر و همچنين قرار داشتن در حاشيه مخزن بايد براي دستيابي به توليد مطلوبتر گاز تعداد چاهها را افزايش دهيم.
تغيير در بلوكها موجب تغيير ظرفيتهاي توليدي نخواهد شد
قشقايي درباره احتمال افزايش سكوهاي فاز 17 و 18 بهدليل تغيير بلوكي فازهاي 21 تا 24 پارس جنوبي خاطرنشان كرد: براي افزايش بازده توليدي در طراحي جديد تغييراتي در مجموع بلوكهاي پارس جنوبي نيز به وجود آمده است. در اين راستا مطابق مدل سهبعدي مخزن و ناحيهاي كه فازهاي17 و 18 پارس جنوبي در آن قرار گرفتهاند نيز تغييراتي ايجاد شد كه تغيير در بلوكها موجب تغيير ظرفيتهاي توليدي نخواهد شد.
به گفته او در شرايط اصلاح شده نقاط چاهها به نقاطي بهينهتر منتقل شده و با همين تعداد چاه ظرفيت توليد دو ميليارد فوت مكعب گاز هدفگذاري شده است. البته افزايش ظرفيت توليدي فازها به مطالعات آينده و نوع فشار مخزن در طي سالهاي متمادي بستگي خواهد داشت.
سياست شركت ملي نفت ايران تقويت پروژههاي بخشهاي مرزي است
قشقايي سياست شركت ملي نفت ايران را تقويت پروژههاي بخشهاي مرزي دانست و گفت: همچنين ارتقاي بازدهي توليدي اين مناطق با توجه به شكل و نوع مخزن پارس جنوبي از ديگر اهداف است تا طراحي در حاشيه مخزن متناسب با لايهها انجام شود.
وي درخصوص آخرين وضعيت پيشرفت فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي اعلام كرد: در حال حاضر در مرحله مهندسي هستيم و كليه مهندسيها شروع شده است. در بخش خشكي طراحي، پيشرفت فيزيكي از 65 درصد گذشته و مهندسي خط لوله به بيش از 80 درصد و در بخشهاي پايه سكوها مهندسي مياني و تفضيلي پيشرفت 45 درصد شده است.
او با مطلوب ارزيابي كردن پيشرفت بخشهاي مهندسي تاكيد كرد: بخشي از كالاهاي بخش دريايي، لولهها و كالاهاي خاص خريداري شده و حتي حدود 30 درصد لولههاي انتقال گاز و 100 درصد لولههاي انتقال و گلايكول ضد خوردگي وارد شده كه هم اكنون در مرحله پوششگذاري و كوتينگ است. همچنين لولههاي 32 اينچ خريداري و بيش از 90 درصد آن ساخته شده كه در ماه اكتبر و نوامبر(آبان و آذر) به منطقه حمل خواهد شد.
مجري فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي در شركت نفت و گاز پارس در ادامه تصريح كرد: بخشهاي دريايي اين پروژه بدون مشكل انجام ميشود. اين بخش از پيشرفت مطلوبتري برخوردار است و به منظور خنثي كردن مشكلات احتمالي در حال حمل لولهها هستيم.
وي با بيان اينكه شركت ورني پارسونز استراليا مشاور پايه بخش خشكي فازهاي 17 و 18 است، اضهار كرد: دراين بيش از60 درصد مطالعات انجام شده است. تامين مالي فازهاي 17 و 18 با شركت ملي نفت ايران است كه از منابع مختلف حساب ذخيره ارزي، منابع داخلي و فاينانس در حال تامين آن است. كل هزينه مورد نياز تاكنون سه ميليارد دلار پيشبيني شده است.
به گزارش ايسنا، كنسرسيومي از سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (هيدرو)، شركت مهندسي و ساختمان صنايع نفت (اويك) در بخش خشكي و همچنين شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي (IOEC) عمليات دريايي اين طرح را برعهده دارد.
زمانبندي پيشبيني شده براي نهايي شدن اين پروژه سال 2010 است؛ اين طرح در مجموع مسوول توليد روزانه 50 ميليون مترمكعب گاز طبيعي و تزريق آن به خطوط لوله شبكه سراسري، توليد روزانه 80 هزار بشكه ميعانات گازي جهت صادرات، توليد يك ميليون تن اتان در سال به عنوان مواد اوليه مجتمعهاي پتروشيمي و بيش از يك ميليون تن گاز مايع (LPG) در سال جهت صادرات است.
همچنين در طرح افزايش بازيافت گوگرد، گرفتن گوگرد و سولفور زدايي كه از جمله كارهاي زيست محيطي است، انجام ميشود. با توليد گوگرد بيشتر علاوه بر خالصسازي محصولات ديگر، كنترل محيط زيست و پخش شدن گازهاي سولفور، گوگرد به عنوان يك محصول فرعي به فروش ميرسد.
انتهاي پيام


نظرات