• یکشنبه / ۱۸ آذر ۱۳۸۶ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8609-10297

كيومرث پوراحمد در جمع دانشجويان: هر دو ملت در جنگ قرباني خشونت و ديكتاتوري شدند پلان‌هاي پاياني "اتوبوس شب" را دوست دارم

كيومرث پوراحمد در جمع دانشجويان:
هر دو ملت در جنگ قرباني خشونت و ديكتاتوري شدند
پلان‌هاي پاياني "اتوبوس شب" را دوست دارم

"كيومرث پوراحمد" گفت: هدف ما از ساخت "اتوبوس شب" اين بود تا نشان بدهيم كه هر دو ملت در جنگ، قرباني، خشونت و ديكتاتوي و ايدئولوژي‌گرايي شدند.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كارگردان سينماي ايران كه با همراهي دكتر اميد روحاني، مهدي همايون‌فر ـ تهيه‌كننده ـ ، الناز شاكردوست و مهرداد صديقيان بازيگران فيلم "اتوبوس شب" در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در جمع دانشجويان سخن مي‌گفت، ابتدا خطاب به دانشجويان روز دانشجو را تبريك گفت و ادامه داد: در همه‌جاي دنيا دانشجويان جمعي پيشرو، بيدار و آگاه به شمار مي‌روند و جوان آگاه جامعه هستند و خواهند بود.

او در ادامه به سوالات مختلف دانشجويان درباره‌ي آخرين ساخته‌ي سينمايي‌اش "اتوبوس شب " پاسخ داد.

پوراحمد در خصوص استفاده از لهجه‌هاي قومي در اين فيلم توضيح داد: چون آذري‌ها و اصفهاني‌ها بعد از بچه‌هاي خوزستان بيشتري نقش را در جنگ داشتند، دو تا از شخصيت‌هاي اصلي "اتوبوس شب" به لهجه اين مناطق صحبت مي‌كنند.

او درباره‌ي شكل‌گيري قصه‌ي "اتوبوس شب" نيز گفت: طرحي جنگي به من پيشنهاد شد كه فيلم‌نامه قوي و محكمي نداشت و در نهايت به پيشنهاد "فرهاد توحيدي" با حبيب احمدزاده آشنا شدم و از يكي از قصه‌هاي او خيلي خوشم آمد. همراه با حسن شكاري فيلم‌نامه را نوشتيم و با خود حبيب احمدزاده چندبار به مناطق جنگي رفتيم و درنهايت كار شكل گرفت.

كيومرث پوراحمد گفت: با آنكه قصه خوب حبيب احمدزاده مرا به سمت ساختن فيلم جنگي كشاند، اما خودم هم همواره دغدغه‌ي ساخت فيلم جنگي را داشته‌ام.

وي توضيح داد: قصه‌ي "اتوبوس شب" براي خود احمدزاده پيش‌ آمده است و قصه اصلي مربوط به نوجواني بود كه مسئول جابه جايي 38 و 37 اسير مي‌شود و اين روايت آن‌قدر برايم جذاب بود كه به سمت سينمايي كردن قصه رفتم.

اين كارگردان در بخش ديگري از اين جلسه درباره‌ي استفاده از مديوم ديجيتال در ساخت "اتوبوس شب" گفت: ابتدا قرار نبود با دوربين ديجيتال كار كنيم اما مهدي همايون‌فر تهيه‌كننده در آن زمان مشغول تهيه‌ي 3 فيلم جنگي بود و در عين حال چون داخل يك اتوبوس و دكوري واقعي تنها امكان استفاده از يك دوربين كوچك ديجيتالي فراهم بود پس از اين مديوم بهره برديم.

مهدي همايون‌فر تهيه‌كننده هم در توضيح استفاده از لهجه‌هاي مختلف گفت: در طول نگارش فيلم‌نامه سعي كرديم از لهجه‌هاي مختلف استفاده كنيم تا گستره حضور اقوام مختلف در جنگ را مشخص كنيم.

الناز شاكردوست بازيگر نيز با بيان اينكه "اتوبوس شب" يكي از افتخارات بازيگري‌اش است، ادامه داد: من پس از 14 فيلم سينمايي كه بازي كرده‌ام به معناي واقعي در"اتوبوس شب" بازي كردم. 

پوراحمد در پاسخ به نظري كه برخي صحنه‌هاي "اتوبوس شب" را كليشه‌اي مي‌دانست گفت: كليشه‌هايي هست كه در طول تاريخ سينما مدام تكرار مي‌شوند، ما هم از طريق همان كليشه‌ها سينما را ياد گرفتيم يك جاهايي سعي مي‌كنيم آن‌ها را بشكنيم و خلاقيت داشته باشيم اما گاهي آن‌ها ملكه ذهن ما شده‌اند و مدام حضور دارند.

به گزارش ايسنا، اميد روحاني منتقد نيز درباره فيلم يادآور شد: "اتوبوس شب" در گونه دفاع مقدس ساخته شده است، يعني تنها گونه‌اي است كه سينماي ما توانسته خلق كند. اما به خاطر نوع روايت "اتوبوس شب" در ژانر سينمايي "جاده‌اي" فيلم "اتوبوس شب" يك فيلم جاده‌اي است و فيلم‌هاي جاده‌اي، كليشه‌هاي مخصوصي دارند و خود اين ژانر دست پوراحمد را مي‌بندد.

كارگردان "خواهران غريب" درباره‌ي علايق سينمايي‌اش گفت: من عاشق فيلم‌هايي هستم كه "هيچي نيست و همه‌چي هست" مثل "به همين سادگي" رضا ميركريمي من هم دوست دارم چنين فيلم‌هايي بسازم.

مهرداد صديقيان درباره ورودش به عرصه سينما گفت: من در سال 84 با ديدن يك آگهي رفتم تست دادم و در "عصر جمعه" مونا زاهدي بازي كردم و موقع تست پوراحمد هم رفتم تست دادم و شكر خدا كه انتخاب شدم و در "اتوبوس شب" بازي كردم كه براي من افتخار بزرگي است.

پوراحمد نيز درباره بازي صديقيان گفت: مهرداد 18 سالش بود وقتي فيلم را بازي مي‌كرد ما 60 روز كار مداوم در گرماي طاقت‌فرسا داشتيم در تمام اين 60 روز مهرداد 18 ساله هم خم به ابرو نياورد و نق نزد. مدام درحال تمرين و كار با نقش‌هاش بود و رفتارش همواره حرفه‌اي بود و بازي‌اش درخشان است و به نظرم آينده درخشان‌تري خواهد داشت.

پوراحمد درباره نقش عمورحيم نيز گفت: مي‌دانستم اگر خسرو شكيبايي نقشي را دوست داشته باشد حتي اگر دو عمل جراحي سنگين را پشت سرگذاشته باشد مي‌پذيرد. شكيبايي با عشق آمد كار كرد و خودش مي‌گويد: «اين نقش من بعد از هامون چهره متفاوتي از من ارائه كرد.»

همايون‌فر نيز درباره نمونه‌هايي چون بودن چاقو نزد اسراي عراقي گفت: من اين موضوع را با واقعيت جنگ در تعارض يا تناقض نمي‌بينم. عموماً اسرا تا رسيدن به محل استقرارشان مورد جست‌وجو و بازرسي قرار نمي‌گيرند و امكان وقوع چنين مسأله‌اي وجود ندارد.

به گزارش ايسنا، پوراحمد در بخشي از اين جلسه گفت: پلان‌هاي آخر فيلم "اتوبوس شب" را خيلي دوست دارم.

پوراحمد در خصوص نگاه انساني اتوبوس شب به جنگ و دشمنان گفت: هدف ما ساختن فيلمي بود كه نشان دهيم هر دو ملت قرباني خشونت و ديكتاتوي و ايدئولوژي‌گرايي شدند، بنابراين قصد داشتم فيلمي بسازيم كه به مردم عراق احترام مي‌گذارد و در تلويزيون عراق هم بتوانيم آن را به نمايش بگذاريم.

همايون‌فر نيز در ادامه توضيح داد: ما كاملاً قائل به تفكيك بوديم و در واقع رودرروي ملت عراق نايستاديم و در واقع با حزب بعث درگير جنگ بوديم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha