• جمعه / ۵ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8611-02052
  • خبرنگار : 71191

اسكندر مختاري: اتفاق‌هايي كه پشت ميزها مي‌افتند بايد روي ميزها بيايند برخي مجوزهاي ساختماني چگونه و از چه مكانيزمي صادر مي‌شوند؟

اسكندر مختاري:
اتفاق‌هايي كه پشت ميزها مي‌افتند بايد روي ميزها بيايند
برخي مجوزهاي ساختماني چگونه و از چه مكانيزمي صادر مي‌شوند؟

ساخت‌وسازها در تهران، بخصوص در حرايم تاريخي و با مجوزهاي سازمان‌هاي دولتي درحال افزايش است و اين درحالي است كه به عقيده‌ي مدير محور فرهنگي ـ تاريخي تهران، از يك سو صدور اين مجوزها توسط افراد و مكانيزم‌ها بايد مورد بررسي قرار گيرد و ازسوي ديگر، همه‌ي اتفاق‌هايي كه در اين زمينه و در تاريكي و پشت ميزها مي‌افتند، بايد روي ميزها بيايند و در روشنايي انجام شوند.

اسكندر مختاري در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: مجوزهاي ساخت‌وسازي كه بدون استعلام از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري صادر مي‌شوند، بايد آسيب‌شناسي و كالبد‌شكافي شوند تا مكانيز‌م‌ها و افرادي كه در اين سازمان قرار دارند، شناسايي شوند.

وي صدور اين‌گونه مجوزها را از طريق قانوني غير ممكن دانست و ادامه داد: هيچ مديريتي اين موضوع را به اين نقطه نمي‌تواند برساند، وگرنه بايد به‌صورت مداوم اين اتفاق در سطح شهر رخ دهد. در اين ميان، فقط از طريق عبور كردن از قانون است كه اين كارها را مي‌توان انجام داد.

او نمونه‌ي بارز صدور مجوز ساخت‌وسازها را در محدوده‌ي تاريخي، ساخت پاركينگ و مجتمعي تجاري در محله‌ي عودلاجان، نبش كوچه‌ي ميرزا محمود وزير ارزيابي كرد و گفت: مجوز ساخت اين مجتمع بدون استعلام از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران و بدون داشتن مصوبه‌ي كميسيون ماده‌ي پنج شهرداري صادر شده و با تغيير كاربري و ارتفاع درحال بالا رفتن است.

مختاري بيان كرد: چرا بايد يك مالك معمولي براي توسعه‌ي خانه‌ي خود، ماه‌ها ميان سازمان ميراث فرهنگي، شهرداري و ديگر دستگاه‌هاي دولتي بي‌نتيجه رفت‌وآمد كند و مستأصل براي گرفتن يك پروانه‌ي ساختماني باشد، درحالي‌كه شخصي كه مي‌خواهد تا اين حد آن هم در منطقه‌اي تاريخي تراكم ايجاد و تغيير كاربري دهد، نه استعلامي از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌گيرد و نه مصوبه‌اي از كميسيون ماده پنج شهرداري و به‌راحتي كار خود را انجام مي‌دهد!؟

وي در ادامه پرسيد: چه كسي جوابگوست؟ چرا جلوي اين كارها گرفته نمي‌شود؟ اين مجوزها و پروانه‌هاي ساختماني چگونه و از چه مكانيزمي صادر مي‌شوند؟

او اين كار را غير قانوني و تخطي آشكار از قوانين و ظلم به مردم ارزيابي كرد و افزود: اگر به مالك ساختمان تجاري نبش كوچه‌ي ميرزا محمود وزير اجازه‌ي ساخت‌وساز داده مي‌شود، بايد به خانه و مغازه‌ي كناري آن نيز اين حق داده شود.

اين كارشناس مرمت آثار تاريخي تصريح كرد: فقط از طريق عبور از قانون است كه اين‌گونه مجوزها را مي‌توان صادر كرد و ساخت‌وسازها را انجام داد. بعضي افراد، قدرت عبور از قانون را دارند، ولي بيچاره كسي كه اين قدرت را ندارد.

مختاري گفت: بايد تصور كرد، همه‌ي ضوابط محدودكننده براي حفظ بافت تاريخي فقط گريبانگير مردم فقير و بيچاره مي‌شوند و صاحبان قدرت و سرمايه فراتر از اين ضوابط هستند، مانند ساختمان‌هاي تجاري اطراف سه‌راه امين‌حضور كه به همين روش بالا رفته‌اند.

وي با تاكيد بر لزوم ريشه‌كن كردن اين مكانيزم‌هاي مخرب، آن‌ها را يك فرآيند تخريب دانست و ادامه داد: موضوع فقط يك نفر در شهرداري و يك فرد سرمايه‌گذار نيست، بلكه موضوع فرآيند تخريبي است كه پيش روي ما قرار دارد و بايد جلو آن گرفته شود.

او افرادي كه اين مكانيزم‌هاي تخريب را ايجاد مي‌كنند و متجاوز حقوق عمومي هستند، افرادي دانست كه شهر را نابود مي‌كنند و صدبرابر پولي كه به‌عنوان پذيره مي‌دهند، به شهر لطمه مي‌زند، سرانه‌ي خدمات را بالا مي‌برند و عوارض آن براي شهر و شهروندان باقي مي‌ماند.

مدير محور فرهنگي ـ تاريخي تهران مطاع مردم و مسؤولان را شهر، آرامش شهر و تامين نيازهاي شهر ارزيابي و اضافه كرد: آيا هيچ مديريت شهري مطاع خود را به اين ارزاني كه ما مي‌فروشيم، مي‌فروشد؟

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha