• چهارشنبه / ۲۴ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8611-14161
  • خبرنگار : 71078

شاپورعظيمي در نقد «بي‌صدا فرياد كن»: فخيم‌زاده نشان داده‌ كه كارش را بلد است متن از كليشه‌ها پيروي مي‌كند حساسيت نسبت به پليس موجب جذاب‌نشدن شخصيت‌ها شده‌است

شاپورعظيمي در نقد «بي‌صدا فرياد كن»:
فخيم‌زاده نشان داده‌ كه كارش را بلد است
متن از كليشه‌ها پيروي مي‌كند
حساسيت نسبت به پليس موجب جذاب‌نشدن شخصيت‌ها شده‌است
يك كارشناس سينما گفت: ضعف‌هاي فيلم‌نامه‌ «بي صدا فرياد كن» به شخصيت‌هاي حاشيه‌اي و برخي گره‌افكني‌هاي آن برمي‌گردد. شاپورعظيمي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: فيلم‌نامه‌نويس از كنار برخي اتفاقات، به سادگي گذر كرده‌است؛ به عنوان نمونه زنده‌ماندن «بهرام» (با بازي فرداد صفاخو) چندان واقعي نيست. با اين‌حال حادثه‌پردازي‌هاي فيلم‌نامه و تعقيب و گريز مأموران پليس با «چنگيز توراني» (با بازي محمد صادقي) به نوعي تماشاگر را با سريال همراه مي‌كند؛ به بيان ديگر مهدي فخيم‌زاده (نويسنده و كارگردان «بي‌صدا فرياد كن») با گنجاندن افت‌وخيزهايي در فيلم‌نامه توانسته‌است مخاطب را به اين سريال جذب كند. وي درباره‌ي تأثير گنجاندن وقايع مبتني بر تصادف در فيلم‌نامه بر كيفيت اين سريال گفت:عوض‌شدن تصادفي خودروي حامل جنازه با خودروي زن غلام، اگرچه داستان را راه مي‌اندازد اما باورپذير نيست. با اين‌حال فضاسازي خوب «بي‌صدا فرياد كن» تا حدودي توانسته‌است اين كاستي را جبران كند. اين كارشناس سينما با اشاره به حضور تصادفي برادر سرگرد در يك اكس‌پارتي اظهار كرد: اين اتفاق، ضعيف‌ترين تصادف گنجانده شده در فيلم‌نامه‌ي «بي‌صدا فرياد كن» بوده‌است. شايد كارگردان فكر مي‌كرده كه مرگ برادر سرگرد باعث درگيري همه جانبه او، با ماجراي قرص‌هاي اكس‌ مرگ‌آور مي‌شود. اين درحاليست كه اگر انگيزه سرگرد (با بازي سارا خوئيني‌ها) محدود به حس وظيفه‌شناسي او مي‌شد، بهتر بود. از سوي ديگراين تصادف، كاركرد خود را از دست داده‌است؛ چراكه در چند قسمت اخير، كم‌ترين اشاره‌يي به ماجراي قتل برادر سرگرد نشده‌است. عظيمي در عين حال گفت: تمركز داستان بر شخصيت‌ها و تلاش‌هاي «ندا» (با بازي ليلا برخورداري) براي پيداكردن شوهرش، تا حدودي توانسته‌است ضعف ناشي از تصادفي بودن برخي وقايع را جبران كند. عظيمي در ادامه با اشاره به ريتم اين سريال گفت: ضرباهنگ «بي‌صدا فرياد كن» قابل قبول است و داستان آن پيش مي‌رود؛ هرچند كه برخي گره‌ افكني‌هاي آن چندان براي بيننده مطلوب نيست. اين كارشناس سينما درباره‌ي برخي واكنش‌هاي غيرمعقول چنگيز توراني (با بازي محمد صادقي) اظهار كرد: اين ضعف شخصيت‌پردازي، در سطح اثر انتشار پيدا كرده‌است. البته نبايد فكر كنيم كه نويسنده‌ي سريال با خلق اين شخصيت تلاش براي سنت‌شكني داشته‌است؛چرا كه متن «بي‌صدا فرياد كن» از كليشه‌ها پيروي مي كند. وي با اشاره به بازي محمد صادقي در نقش«چنگيز توراني» گفت: ظاهرا فخيم‌زاده به بازي صادقي علاقه دارد؛ اين درحاليست كه بازي او طبيعي نيست و باعث پس‌زدن مخاطبان مي‌شود. اين كارشناس سينما با بيان اين‌كه تأكيد بر نقش نيروي انتظامي باعث بيشتر فاصله‌گرفتن «بي‌صدا فرياد كن» از واقعيت شده‌است، اظهار كرد: اين اثر تلاش مي‌كند، دايم حضور پررنگ پليس را در پيگيري حوادث به تصوير بكشد؛ اين درحاليست كه به نمايش گذاشتن شخصيت‌هاي غيركليشه‌اي در تلويزيون و سينما به علت حساسيت برانگيز بودن، ‌كم‌تر امكان‌پذير است؛ بنابراين پليس‌ها هميشه موفق هستند. همين امر موجب جذاب‌نشدن شخصيت‌ها و كليشه‌اي‌شدن آن‌ها مي‌شود. وي درباره‌ي به تصويركشيدن پليس‌هاي زن از جمله سرگرد افخمي (با بازي سارا خوئيني‌ها) در «بي‌صدا فرياد كن» تصريح كرد: زن بودن اين پليس موجب تفاوت او از يك پليس مرد نمي‌شود؛ اين درحاليست كه بايد برخي ويژگي‌هاي زنانه چون عاطفي و دروني‌تر بودن در او نمود مي‌يافت؛ البته به نظر مي‌آيد خشكي بازي خوئيني‌ها بيشتر به خواست كارگردان مربوط است. عظيمي با بيان اين‌كه برخي اتفاقات اين سريال چون زير نظر گرفتن يك خانه از سوي چند پليس زن دور از واقعيت است،اظهار‌كرد: اين‌گونه اتفاقات «فيلمي» است؛ يعني اين شخصيت‌ها و وقايع براي سريال ساخته شده‌است تا مخاطب را به خود جذب كند. وي اضافه كرد: سرگرد تنها در صحنه‌ي حوادث حضور دارد، اما تأثيرگذار نيست. حتي تشخيص محل جاسازي قرص‌هاي اكس از جمله حربه‌هايي است تا او در نزد مخاطب، منطقي جلوه كند. عظيمي در ادامه درباره‌ي كارگرداني «بي صدا فرياد كن» گفت: فخيم‌زاده نشان داده‌است كه كار خود را بلد است. بنابراين چندان سراغ حركات محيرالعقول دوربين نمي‌رود و اهل خودنمايي نيست؛ بلكه سعي مي‌كند داستان را براي مخاطب روايت كند. وي افزود: از كارگرداني فخيم‌زاده كمتر مي‌توان از نظر فني ايراد گرفت؛ چون تلويزيون را مي شناسد و مي‌داند كه در چه موقعيت‌هايي از چه نماهايي استفاده كند. اين كارشناس سينما در زمينه‌ي حضور برخي بازيگران بطور ثابت در سريال‌هاي اخير فخيم‌زاده اظهار كرد: مهم آن است كه اين بازيگران بتوانند نقش خود را به خوبي ايفا كنند و به نظر مي‌آيد فخيم‌زاده در مجموع در انتخاب بازيگران براي نقش‌هاي مختلف «بي صدا فرياد كن» تا حدودي موفق عمل كرده‌است؛ از سوي ديگر بازيگراني چون ليلا برخورداري ، كامران تفتي و انوشيروان فاطمي كه در كارهاي اخير فخيم‌زاده به عنوان بازيگر حضور داشته‌اند، توانسته‌اند به نوعي با او به هماهنگي برسند و مطابق خواست كارگردان، نقش‌هاي خود را ايفا كنند. وي با اشاره به نقش سارا خوئيني‌ها در اين سريال خاطرنشان كرد: اين بازيگر تلاش كرده‌است نقش سرگرد را به خوبي ايفا كند؛ اما به نظرمي‌آيد فيلمنامه دست او را براي بروز توانايي‌هايش بسته است و بازي او در يك سري ديالوگ‌ و قدري رفت و ‌آمد خلاصه شده‌است. عظيمي درباره‌ي بازي ليلا برخورداري به ايسنا گفت: برخورداري بازيگر خوبي است كه نقش خود را به خوبي دريافته است. نقش او تا حدودي غير كليشه‌يي است؛ چون فرزند تبهكاري است كه چندان موافق رفتارهاي پدرش نيست. البته بازي برخورداري مقداري غلو شده‌است، اما در مجموع پذيرفتني به نظر مي‌آيد. وي با اشاره به بازي مهدي فخيم‌زاده در نقش «غلام» اظهار كرد: فخيم‌زاده بازي شيريني دارد و نقش افراد مردد را به خوبي مي‌تواند ايفا كند؛ بنابراين نقش مناسبي را براي خودش در نظر گرفته است. اين كارشناس سينما با بيان اين كه فخيم‌زاده در ساخت «بي صدا فرياد كن» نمره قبولي مي‌گيرد، در عين حال گفت: نمره قبولي بين 12 تا 20 است؛ بنابراين صرف گرفتن چنين نمره‌يي براي كارگرداني كهنه‌كار پذيرفتني نيست. وي با اشاره به برخورد مخاطبان با سريال‌هاي فخيم‌زاده گفت: مردم تاكنون از سريال‌هاي او استقبال كرده‌اند؛ چرا كه فخيم‌زاده ذائقه‌ي مخاطب را مي‌شناسد و ماجراها را چندان پيچيده روايت نمي‌كند كه اين كار در مواقعي به نفع سريال و گاهي به ضرر آن است. ضرر زماني به چشم مي‌آيد كه ماجراها قدري سهل انگارانه روايت مي‌شوند. عظيمي در پايان در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه «بي صدا فرياد كن» چه جايگاهي بين سريال‌هاي پليسي فخيم‌زاده دارد؟ اظهار كرد: اين سريال، يك اثر متوسط رو به بالا است؛ البته بايد به اين نكته توجه كرد كه خيلي از كارگردانان، زماني كه قصد ساخت سريالي براي تلويزيون دارند؛ كار را خيلي ساده مي‌گيرند. چرا كه فكر مي‌كنند در تلويزيون هر داستان كشداري را مي‌توان براي مخاطب تعريف كرد؛ اما فخيم زاده از جمله كارگرداناني است كه دست كم ساخته‌هايش ملال‌آور نيست. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha