• دوشنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8702-09687
  • منبع : مطبوعات

مصطفي رحماندوست: كساني كه درباره‌ي امام (ره) نوشته‌اند، دست‌شان لرزيده است

مصطفي رحماندوست:
كساني كه درباره‌ي امام (ره) نوشته‌اند، دست‌شان لرزيده است
مصطفي رحماندوست درباره‌ي آثار و ادبيات موجود در حوزه‌ي ادبيات انقلاب و امام‌ خميني (ره) گفت: در اين حوزه و در آثار منتشرشده نوعا خيال وارد نشده است. به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين شاعر و نويسنده‌ي كودكان و نوجوانان با حضور در غرفه‌ي مؤسسه‌ي تنظيم و نشر آثار حضرت امام ‌خميني (ره) در نمايشگاه كتاب، گفت: كارهايي كه در اين زمينه انجام شده‌، برخي در حد متوسط يا كمي بالاترند؛ اما بقيه را كارهاي خوبي نمي‌دانم؛ چرا كه در اين حوزه خيال وارد نشده است. بسياري از نويسندگان خوب كشورمان وارد اين عرصه نشده‌اند. آن‌هايي هم كه وارد شده‌اند، در نوشتن دست‌شان مي‌لرزيده است؛ چرا كه وارد خيال ‌شدن در امور مقدس در كشور ما با واكنش منفي مواجه مي‌شود. رحماندوست در پاسخ به اين‌كه آيا نويسندگان و هنرمندان نخواسته‌اند با تعامل با مراجع ديني اين مسأله را حل كنند، گفت: مراجع در اين زمينه مشكلي ندارند و من در ديدارهايي كه با آنان داشتم، اين نكته را متوجه شدم. به‌عنوان مثال، كدام مرجع مي‌گويد نشان ‌دادن ساز حرام است كه صدا و سيما نشان دادن ساز را ممنوع كرده است؟ به‌نظر من، چنين كارهايي از يك نوع انديشه‌هاي خاص يا كژانديشي سرچشمه مي‌گيرد. شايد بهتر باشد بگوييم برخي از باورها از بافت‌هاي قبيله‌يي سرچشمه گرفته است. او افزود: مشكل، نبود تفكر تأثير‌گذار هنري است و اين‌كه بدانيم نصيحت زماني تأثيرگذار است كه آن فرد نسبت به چيزي كه مي‌خواهيم نصيحت كنيم، سابقه‌ي ذهني و اعتقاد دارد و ما مي‌خواهيم آن را يادآوري كنيم؛ به‌همين دليل در آيين ما نصيحت همان تذكر است؛ اما كسي كه اصلا سابقه‌ي ذهني ندارد، بايد در او احساس ايجاد كنيم و اين كار بايد با ورود به دنياي خيال و هنر انجام شود. رحماندوست در پاسخ به اين‌كه آيا شما خودتان در آثار خود از خيال بهره گرفته‌ايد، گفت: بله من در "نامه‌اي به ايتاليا" سه واقعه را درهم آميخته‌ام؛ در حالي‌كه هركدام از آن‌ها در جايي متفاوت از ديگري اتفاق افتاده بود. وي گفت: يكي از مشكلات اصلي‌تر ما كارفرماياني هستند كه سفارش مي‌دهند. تعدادي از آن‌ها خود را عقل‌ كل مي‌دانند و درعين حال هنر سرشان نمي‌شود و وقتي هنرمندان مي‌خواهند وارد عرصه‌ي خيال ‌شوند، آن را كفر مطلق مي‌دانند. رحماندوست تصريح كرد: وقتي كسي مدير مي‌شود، دليل بر كارداني‌اش نيست؛ بلكه اگر خوشبينانه فكر كنيم كه با رابطه‌بازي مدير نشده، بايد فكر كنيم به دليل حسن نيست مدير شده است؛ اما در اين صورت هم او بايد با مشاوراني در ارتباط باشد و به نظرات آن‌ها اقتدا كند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha