• یکشنبه / ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8705-10542
  • خبرنگار : 90106

فلسطين شاعر محبوبش را از دست داد محمود درويش راوي رنج‌هاي آوارگي درگذشت

فلسطين شاعر محبوبش را از دست داد
محمود درويش راوي رنج‌هاي آوارگي درگذشت

محمود درويش - شاعر ملي فلسطين - كه بسياري از فلسطينيان شعرهاي او را صداي مشقت‌هاي خود مي‌دانستند، روز گذشته (شنبه، 19 مرداد) پس از يك عمل جراحي قلب در تگزاس آمريكا در سن 67سالگي درگذشت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به دنبال اعلام خبر درگذشت محمود درويش، محمود عباس - رييس تشكيلات خودگردان فلسطين - براي احترام به اين شاعر، سه روز عزاي عمومي در فلسطين اعلام كرد.

او در پيامي عنوان كرد: «درگذشت شاعر بزرگ ما، محمود درويش، يك عاشق فلسطين، پيشگام پروژه‌ي فرهنگي فلسطين معاصر و يك رهبر ملي بزرگ، ما را در زندگي‌ ملي، فرهنگي و سياسي با مشكل مواجه خواهد ساخت.»

وي افزود: «از بيان اين‌كه چه‌قدر از مرگ او، قلب‌هاي ما متأثر شده است، عاجزيم. محمود! خدا ما را در غم از دست‌ دادن تو كمك كند.»

ماه گذشته، محمود درويش كه تا آن‌زمان دو بار تحت عمل جراحي قلب قرار گرفته بود، از وخامت وضعيت جسماني خود خبر داد، تا اين‌كه روز چهارشنبه در هوستون آمريكا تحت عمل جراحي قلب قرار گرفت؛ اما به علت عارضه‌هاي شديد پس از عمل، از دنيا رفت.

به گزارش رويترز، مرگ انساني كه زندگي و شعرهايش را وقف نبرد براي تولد دوباره‌ي‌ فلسطين كرد، اكنون بسيار بيش‌تر از زماني احساس مي‌شود كه اولين مجموعه‌ي‌ شعر او در سال 1960 توانست محبوبيت بسياري در نزد مردم پيدا كند.

در پي اعلام خبر درگذشت محمود درويش در تگزاس آمريكا، بسياري از مردم با چشماني اشك‌بار در خيابان‌هاي تاريك رام‌الله فلسطين جمع شدند. اين شاعر محبوب پس از بازگشت از يك تبعيد طولاني در دهه‌ي 90، در اين شهر كرانه‌ي‌ باختري زندگي مي‌كرد.

تلويزيون فلسطين روز گذشته با قطع ناگهاني برنامه‌هاي خود، خبر درگذشت درويش را اعلام كرد و با نمايش فيلمي از او، برخي از شعرهايش را خواند. مقامات فلسطيني اعلام كردند كه پيكر محمود درويش براي خاك‌سپاري به رام‌الله بازگردانده خواهد شد.

محمود درويش در بسياري از شعرهاي خود غم و رنج فلسطينيان و مشقت‌هاي آنان را در رويارويي با اشغال‌گري‌هاي رژيم صهيونيستي به‌تصوير كشيده، كه مورد تمجيد مردم نسل‌هاي مختلف قرار گرفته است.

او كه بيش از 30 كتاب شعر به چاپ رسانده، مضامين شعرهايش را اغلب تبعيد، آوارگي و عشق به سرزمين فلسطين قرار داده بود.

ماه گذشته، محمود درويش در يك مراسم شعرخواني در رام‌الله حضور يافت و چندين هزار فلسطيني را گرد هم آورد و ميليون‌ها نفر نيز از طريق پخش تلويزيوني، مراسم را تماشا كردند. وي در بخشي از اين مراسم با اشاره به اين‌كه سروده‌هاي جديدش حاوي احساس اميدواري عميقي آميخته‌ با طعنه و كنايه‌ها هستند، گفت: «اين طعنه و كنايه‌ها به من كمك مي‌كنند تا با خشونت واقعيتي كه با آن زندگي مي‌كنيم، كنار بيايم، درد اين زخم‌ها را فرومي‌نشانند و مردم را مي‌خندانند.»

درويش كه در دوران حيات خود بارها به خاطر شعرهايش انتقادآميزش به زندان انداخته شده بود، در سال 1971 به اتحاد جماهير شوروي سابق رفت و در مكان‌هاي متعددي چون: قاهره، بيروت، تونس و پاريس زندگي كرد.

محمود درويش در طول سال‌ها فعاليت ادبي خود جوايز متعددي را به‌دست آورده بود كه از آن جمله مي‌توان به جايزه‌ي لوتوس از اتحاديه‌ي نويسندگان آفريقا و آسيا در سال 1969، جايزه‌ي صلح لنين از اتحاد جماهير شوروي سابق در سال 1983، نشان عالي ادبيات و هنر فرانسه در سال 1993 و جايزه‌ي جشنواره‌ي جهاني شعر استروگا در سال 2007 اشاره كرد. آثار او به 20 زبان دنيا ترجمه شده‌اند.

آخرين مجموعه‌ي شعر اين شاعر محبوب، «احساس پروانه‌ها» بود كه در سال 2008 منتشر شد. تأثيرگذاري او ميان فلسطينيان بسيار زياد بود و در سال 1988، بيانيه‌ي استقلال فلسطين را نوشت، كه توسط ياسر عرفات - رهبر وقت فلسطين - خوانده شد.

سروده‌هاي اين شاعر، احساسات برخي از مقامات رژيم‌ صهيونيستي را نيز برانگيخته بود؛ به‌طوري‌كه در سال 2000، وزير آموزش وقت رژيم صهيونيستي پيشنهاد كرد كه برخي از شعرهاي محمود درويش در برنامه‌ي درسي دبيرستان‌هاي اسراييل گنجانده شود، كه با مخالفت نخست‌وزير رژيم صهيونيستي مواجه شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha