• شنبه / ۱۳ مهر ۱۳۸۷ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8707-06181
  • خبرنگار : 71012

نشست«مثل‌هيچ‌كس»درايسنا/2/ برزيده:سكانس‌ پاياني را دوست دارم همت:بازي‌ها هماهنگ نكته بارز كار بود اسلامي:آب‌بستن سريال‌ها به تهيه‌كننده ‌و كارگردان برمي‌گردد

نشست«مثل‌هيچ‌كس»درايسنا/2/
برزيده:سكانس‌ پاياني را دوست دارم
همت:بازي‌ها هماهنگ نكته بارز كار بود
اسلامي:آب‌بستن سريال‌ها به تهيه‌كننده ‌و كارگردان برمي‌گردد

در ادامه‌ي نشست سريال «مثل هيچ كس» در ايسنا، عبدالحسن برزيده در توضيح دليل به تصوير كشيدن اعضاي خانواده در حين نماز خواندن در صحنه پاياني، گفت: به بهترين شيوه‌اي كه مي‌توانستيم دوباره جمع‌شدن خانواده را نشان دهيم، همين نماز خواندن بود.

**نماز در صحنه‌ي پاياني سريال يك نوع سمبل است

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، اين كارگردان سينما و تلويزيون ادامه داد: نماز در صحنه‌ي پاياني سريال يك نوع سمبل است و ستون خانواده هم محسوب مي‌شود. ضمن اين كه ما از ابتداي سريال بارها نشان داده بوديم كه اعضاي خانواده براي وضو گرفتن دور حوض جمع مي‌شوند. در قسمت‌هاي اول همه اعضا دور حوض جمع مي‌شدند، به تدريج از تعداد افراد كاسته شد تا جايي كه تنها خود «داداشي» براي وضو گرفتن سر حوض آمد؛ اما در قسمت پاياني و با حل اختلاف‌ها بار ديگر تمامي اعضاي خانواده براي وضو گرفتن دور هم جمع شدند و كاظم هم آخرين فردي بود كه به اين جمع ملحق شد.

برزيده از پلان‌هايي كه «اشرف»، «كاظم» را به نماز خواندن فرا مي‌خواند به عنوان پلان‌هاي مورد علاقه خود ياد كرد و گفت: اين چند پلان را در سكانس‌هاي پاياني سريال، خيلي دوست دارم و آقاي راستاد و خانم روشن هم به خوبي آن را ايفا كردند. در آن پلان قرار است اشرف، كاظم را بپذيرد، بنابراين در ديالوگي خطاب به او مي‌گويد كه نماز نمي‌خواني و كاظم هم دو بار پاسخ مثبت مي‌دهد.

وي در پاسخ به پرسش ايسنا درباره‌ي اقتداي «عمو علي» به «داداشي» در صحنه‌ي پاياني سريال، گفت: اقتدا به داداشي برنامه‌ريزي شده نيست. او نماز مي‌خواند و ديگران هم پشت او مي‌ايستند. ضمن اين‌كه عمو مدام در صحنه‌هاي مختلف از همه مي‌خواهد كه نسبت به داداشي برخورد درست‌تري داشته باشند. در حقيقت در فينال سريال ما به‌طور غيرمستقيم به تماشاگر مي‌گوييم كه اين خانواده دوباره دور هم جمع شده‌اند و به داداشي اقتدا كرده‌اند.

محمدعلي اسلامي(تهيه‌كننده) هم در توضيح اين مطلب خاطرنشان كرد كه از قديم گفته‌اند كه نماز جماعت بخوانيد و به آدم‌هاي جوان اقتدا كنيد.

علي اكبر محلوجيان(فيلمنامه‌نويس) درباره‌ي به تصوير كشيدن اعضاي خانواده در هنگام نماز خواندن و انتخاب آن به عنوان صحنه پاياني، اين گونه توضيح داد: ما قبل از اين كه فيلمنامه تمام شود، اين پايان را نوشتيم. ما ناچار بوديم اين كار را بالاخره در جايي تمام كنيم تا تماشاچي جوابش را بگيرد و پا در هوا نماند. در عين حال اين قصه بايد در ذهن تماشاگر ادامه پيدا مي‌كرد؛ بنابراين بهترين پايان‌بندي را براي سريال انتخاب كرديم.

** كمك تلويزيون به آب نبستن در سريال‌ها

به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين نشست محمدعلي اسلامي در پاسخ به اين پرسش كه تلويزيون تا چه اندازه به لحاظ مالي از تهيه‌كننده‌ها حمايت مي‌كند تا از آب‌بستن در سريال‌ها دست بردارند؟ گفت: هيچ مديري دراين زمينه‌ها دخالت نمي‌كند و ‌اين مسائل به خود تهيه‌كننده و كارگردان برمي‌گردد. برخي‌ها اساسا تفكرشان آبكي است؛ اما من تا به‌حال اين گونه فكر نكرده‌ام.

اصغر همت نيز از برآورد دقيقه‌اي سريال‌ها به عنوان يك معضل ابدي ياد كرد و افزود: اگر تلويزيون به حال اين دقيقه‌اي بستن سريال‌ها فكري نكند، مشكل آب بستن به سريال‌ها هم‌چنان حل نمي‌شود. من نمي‌دانم براي اين مساله چه راه‌حلي مي‌توان انديشيد، اما مي‌دانم كه از پس اين مشكل بايد به نوعي برآمد و طرحي نو در انداخت.

**‌ نگران بازي در نقش جلال نبودم

اين بازيگر تئاتر و تلويزيون در ادامه درباره‌ي همكاري با عبدالحسن برزيده گفت: در بدو امر كه آدم فيلمنامه را مي‌خواند و مي‌ديد كه هيچ تفاوتي بين اسم‌ها وجود ندارد، تنش مي‌لرزيد. اما نحوه برخورد آقاي برزيده با مقوله‌ي بازيگري، باعث شد كه يك هماهنگي بين بازي‌ها به وجود آيد كه قابل تقدير است و جزء نكات بارز سريال «مثل هيچ كس» است.

وي درباره‌ي نقش «جلال» در سريال «مثل هيچ كس» گفت: اميدوارم روزي واژه شخصيت منفي تغيير كند؛ من معتقدم آدم‌ها خاكستري هستند و اين خاكستري گاه رو‌به سفيدي و گاه رو به سياهي مي‌رود.

اصغر همت خاطرنشان كرد:اگر سناريو را به من مي‌دادند و مي‌گفتند يكي از شخصيت‌ها را انتخاب كن، بدون شك شخصيت «جواد» كه بعدها به «جلال» تغيير نام داد را انتخاب مي‌كردم؛ چرا كه همان‌طور كه گفتم دست نويسنده براي نقش به اصطلاح منفي باز است. يادم آمد كه به من گفت كه اگر ما نتوانيم با آقاي ياري به توافق برسيم آيا مي‌توانيد روي نقش «داداشي» هم فكر كنيد، اما من به‌دليل دلبستگي كه به نقش جلال پيدا كرده بودم، گفتم من تنها با اين نقش درخدمتتان هستم.

وي سپس جلال را سمبلي از نيروي دروني تمامي انسان‌ها دانست و گفت: اگر قرار بود اين نيروي انساني شكلي غيرماورايي و واقعي پيدا كند، بايد اين گونه نمود پيدا مي‌كرد.

اين بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون به اين پرسش ايسنا كه براي ايفاي نقش منفي و تاثير آن بر مخاطب نگران نبوده‌است؟ پاسخ منفي داد و افزود: من تجربه بازي در نقش شخصيتي منفي مانند «مروان» را داشتم؛ بنابراين اصلا نگران بازي‌كردن شخصيت «جلال» نبودم. من فكر مي‌كنم مردم ما آن قدر فهم وكمالات دارند كه منش شخصيت منفي را به خود بازيگر نسبت ندهند.

اصغر همت سپس با انتقاد نسبت به سيستم غلط بازيگري در كشور، تصريح كرد: متاسفانه در حال حاضر سيستم بازيگري ما از مقوله‌اي به نام «خود بازيگري» ضربه خورده‌است. بنابراين وقتي مردم در مواجهه با اغلب بازيگران، آنها را به آنچه كه در تلويزيون ديده‌اند، شبيه مي‌بينند، اين تصور درذهن مخاطب ايجاد مي‌شود كه بازيگرها در زندگي واقعي‌شان هم همينگونه هستند. ضمن اين كه بسياري از بازيگران ما از ايفاي نقش‌هاي منفي وحشت دارند و حتي تمايل دارند كه چهره‌شان تغيير نكند.

او در عين حال اظهار كرد: اگر بينندگان «مثل هيچ كس» از «جلال» متنفر مي‌شوند و از او بدشان مي‌آيد، من خوشحالم كه توانسته‌ام از عهده‌ي نقشم به خوبي برآيم؛ اما آن چه اهميت دارد اين است كه بيننده بايد بين اصغر همت و جلال تفكيك قائل شود.

همت در ادامه با بيان خاطراتي از ايفاي نقش‌هاي منفي توسط وي، اظهار كرد: پس از پخش سريال «مثل هيچ كس» مادرم به من تلفن زد و گفت چون «ميرزا» به تو ناسزا گفته، ديگر اين نقش را بازي نكن؛ او اصرار داشت كه ميرزا نبايد اين حرف را به من مي‌زد! زماني كه من نقش «مروان» را هم پذيرفتم، مادرم به من زنگ زد و با اصرار گفت كه اين نقش را بازي نكن! اما وقتي نتيجه كار را ديد، نظرش تغيير كرد.

به اعتقاد اين بازيگر اگر سريال «مثل هيچ‌كس» را بدون شخصيت‌هايي چون جلال، كاظم و محمدباقر تصور كنيد، ديگر درامي اتفاق نمي‌افتد.

وي تاكيد كرد: من نه تنها از ايفاي نقش جلال پشيمان نيستم، بلكه خوشحالم؛ چراكه در گروهي كار كردم كه همه‌ كاربلد بودند و من هم توانستم گوشه‌اي از اين بار را بردوش بكشم.

** ذليل كردن مردها

در بخش ديگري از اين نشست علي اكبر محلوجيان در پاسخ به پرسشي درباره ذليل بون و موجه نبودن مردهاي كه به اعتقاد منتقدان مد شده است، تاكيد كرد كه هيچ كدام از شخصيت‌هاي مرد سريال «مثل هيچ كس» ذليل نبوده‌اند.

**‌كار فرهنگي در قالب رقابت نمي‌گنجد

در نشست ايسنا با موضوع سريال «مثل هيچ كس»، محمدعلي اسلامي در پاسخ به اين پرسش كه تا چه اندازه به رقابت ماه رمضان مي‌انديشيده‌است؟ گفت: اصلا قرار نبود اين سريال در ماه رمضان ساخته شود؛ اما من همواره فكر مي‌كنم كه در كار فرهنگي بايد رفاقت باشد تا رقابت؛ من درابتدا به رقابت فكر نمي‌كردم و الان هم فكر نمي‌كنم. حرف بزرگي كه اين سريال مي‌زد در قالب رقابت نمي‌گنجيد.

** طراحي صحنه و لباس

عبدالحسن برزيده درباره طراحي صحنه و لباس سريال «مثل هيچ كس» به همكاري تهيه‌كننده با عوامل اشاره كرد و گفت: من يادم است كه خانم مرجان گلزار به‌عنوان طراح صحنه، نظراتي داشت كه تا حدودي هزينه‌بر بود. در چنين شرايطي تهيه‌كننده خيلي بايد با طراح صحنه به لحاظ هزينه كنار بيايد؛ اين درحالي است كه شرايط سازمان صدا و سيما براي تمام سريال‌ها تقريبا يكسان است.

وي ادامه داد: همكاري نزديك بين طراح صحنه و تهيه‌كننده باعث شد كه تمامي لباس‌ها خريداري شود؛ تمام خانه‌ي بي‌بي چه به لحاظ روسازي و چه به لحاظ زيرسازي رنگ شده بود. بعضي قسمت‌هاي خانه هم كاملا بازسازي شد.

كارگردان «مثل هيچ كس» ورود مرجان گلزار به حوزه طراحي صحنه و لباس را مبارك دانست و خاطرنشان كرد: ايشان بسيار اكتيو بودند؛ من يادم است براي خانه بي بي به دليل كمبود وقت، لوكيشني را انتخاب كرده بوديم كه بسيار تكراري بود اما خانم گلزار پيش من آمد و 10 روز وقت خواست تا لوكيشن جديد را انتخاب كند.

** دردسرهاي پيدا كردن لوكيشين‌هاي قديمي

در اين بخش از نشست همچنين اين پرسش مطرح شد كه طراح صحنه براي پيدا‌كردن لوكيشن‌هاي قديمي با چه دردسرهايي روبه‌رو است؟

اصغر همت در پاسخ به اين پرسش گفت: در شرايط فعلي حتي بزرگترين كارگردانان دنيا با مشكل مواجه مي‌شوند. شما باور نمي‌كنيد كه آقاي برزيده درچه فضايي ريل را مي‌چيدند. به همين دليل هم هست كه اغلب سريال‌هاي ما حركت ندارند و سازندگانشان از دردسر پرهيز مي‌كنند.

**ساخت خانه‌هاي قديمي در شهرك‌هاي سينمايي

محمدعلي اسلامي هم ساخت خانه‌هاي قديمي در شهرك‌هاي سينمايي را ضروري خواند و در عين حال گفت: در حال حاضر مديريتي براي حفظ اين شهرك‌ها وجود ندارد. در اطراف شهرك سينمايي غزالي پر از بناها است كه در هر پلان يكي از اين بناها وارد دوربين مي‌شود و كار را مشكل مي‌كند.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha