• جمعه / ۱۱ بهمن ۱۳۸۷ / ۱۷:۱۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8711-06614
  • خبرنگار : 71060

صدرعاملي در نشست خبري «هر شب تنهايي»: مي‌خواستم در لحظه لحظه فيلم ايمان جاري باشد فيلم‌سازان ما از زندگي طبيعي مردم غافل هستند

صدرعاملي در نشست خبري «هر شب تنهايي»:
مي‌خواستم در لحظه لحظه فيلم ايمان جاري باشد
فيلم‌سازان ما از زندگي طبيعي مردم غافل هستند

نشست نقد و بررسي فيلم‌ سينمايي «هر شب، تنهايي» پس از اولين نمايش آن در سينما فلسطين (سينماي رسانه‌ها) با حضوررسول صدرعاملي ـ كارگردان ـ فرج حيدري ـ فيلم‌بردار ـ كامبوزيا پرتوي ـنويسنده فيلم‌نامه و حامد بهداد بازيگر فيلم برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، رسول صدرعاملي كارگردان اين فيلم در ابن نشست در پاسخ به پرسشي كه مبني بر فاصله گرفتن او از فيلم‌هاي قبلي‌اش مطرح شده بود عنوان كرد: شايد اين مساله موقتي باشد و من مجددا به جاي اول خود بازگردم. بخشي ديگري از اين مساله نيز به سن وسال و دركي كه از منيت و فضاي روشنفكري القاء شده كه واقعي هم نيست، برمي‌گردد. گاه بر اثر نوعي روشنفكري القاء شده افراد براي فيلم‌سازي به سراغ مضامين بحراني و ملتهب و تند و تيز مي‌روند. در حالي كه بخش عمده‌اي از مردم كشور زندگي طبيعي‌ را مي‌گذرانند و اين مساله‌اي است كه بسياري از مواقع ما سينماگران به آن توجه نمي‌كنيم.

او ادامه داد: سال‌ها بود كه آمارهاي مختلفي از تعداد زائران داشتيم، زائراني كه در جاي جاي اين دنيا به زيارت اماكن خاص مي‌رفتند. بحث من در اين فيلم اين بود كه به زائر بپردازم. و مفهومي از اين واژه را به تصوير بكشم اما به تصوير كشيدن چنين چيزي بسيار سخت است. چرا كه براي به تصوير كشيدن آن تو بايد در ذهن،‌روح و روان فرد رسوخ كني و بفهمي كه چگونه او پس از زيارت حالي خوش پيدا مي‌كند.

 صدرعاملي درادامه ساخت اين فيلم را تجربه‌اي خوب دانست كه تنها با كمك عوامل آن ممكن شده است. كارگردان فيلم «هر شب تنهايي» درپاسخ به پرسشي كه مبني بر بي رمق بودن فيلمنامه‌ي اين فيلم مطرح شده بود هم اظهار كرد: در ابتدا براي اين فيلم در طول سه سال 9 فيلمنامه نوشتيم. فيلمنامه‌هايي كه به شدت بر روي آنها تحقيق و كار شده بود، حال اگر برخي از مخاطبان اين فيلمنامه را بي‌رمق مي‌دانند، بايد بگويم كه ما تلاش خود را كرده‌ايم كه روح حاكم بر فيلم دچار خطر‌هايي مانند، متهم شدن به خرافه‌پرستي و يا شعاردهي نشود.

 او در پاسخ به سوال ديگري كه جوياي نزديكي اين فيلم با افكار شخصي او شده بود هم گفت: حتما اين فيلم به افكارم نزديك بوده كه با چنين شوقي به سراغ آن رفته‌ام. سينما از نظرم به دو نوع محدود مي‌شود كه نوع اول آن سينماي تجربي است،‌اين سينما حالتي ساختار شكن دارد و در تمام دنيا توسط دولت حمايت مي‌شود. سينماي ديگر سينماي عرضه است، كه در آن فيلمساز مي‌تواند با هر موضوعي كه علاقه دارد فيلمي بسازد كه به واسطه‌ي آن مخاطب جذب سينما شود. در اين نوع بسياري از مواقع فرد فكر مي‌كند كه بهترين تم را انتخاب كرده و فيلمي با جذابيت‌هاي خاص خواهد ساخت، اما ممكن است كه بعد از ساخته شدن فيلم فرد ببيند كه كمتر به اهداف خود رسيده و يا اصلا به اين اهداف دست نيافته است.

اين كارگردان درادامه‌ي اين نشست اظهار كرد: بحث سه گانه‌ي جديد من زيارت،‌زائر و يا حتي ايمان هم نيست بحث در اين فيلم‌ها آن است كه فيلمي باگونه‌اي متفاوت با فيلم‌هاي ديگر به گونه‌اي ساخته شود كه ايمان در لحظه لحظه‌ي آن جاري باشد. او ادامه داد: در هنگام ساخت اين فيلم عوامل گروه به شدت تحت تاثير فضاي فيلم قرار گرفتند، تا جايي كه برخي از مسوولان آستان قدس رضوي در انتهاي كار از ما حلاليت طلبيدند و گفتندكه جور ديگري در مورد هنرمندان فكر مي كردند.

 به گزارش ايسنا، صدرعاملي در بخش ديگري از اين نشست هم به بازي حامد بهداد و ليلا حاتمي اشاره كرد وگفت: سال‌ها است تعريفي كه از حامد بهداد داريم، بيشتر به تلاش‌هاي بيروني او مربوط مي‌شود و ذهن او در اين مدت كمتر مورد توجه قرار گرفته است، در مورد ليلا حاتمي نيز وضع به همان گونه بوده است. اما واقعيت آن است كه اگر چه اين دو در ايفاي نقش‌هاي خود بسيار خوب عمل كردند، اما سختي اصلي اين كار بر دوش گروه فيلمبرداري بود.

 اين كارگردان در ارتباط با سفارشي بودن اين فيلم هم اظهار كرد: اين فيلم اصلا سفارشي نيست، البته درست است كه براي ساخت آن سفارش گرفته‌ايم، اما به هيچ عنوان فيلمي سفارشي نساخته‌ايم.

كارگردان «هرشب تنهايي» در پاسخ به سوالي كه مبني بر ضعيف بودن فيلمنامه‌ي اين فيلم مطرح شد نيز اظهار كرد: از ابتداي اين پروژه با تمام اعضاي گروه عهد بستيم كه در طول كار برخي اصول را به طور جدي رعايت كنيم و من اكنون فكر مي‌كنم كه نتيجه‌ي اين مساله به خوبي در فيلم ديده مي‌شود، فقط مخاطب بايد كمي حوصله داشته باشد و با حوصله به تماشاي فيلم بنشيند. من فكر مي كنم كار يك روزنامه‌نگار و منتقد نيز مانند كار ما نيازمند كمي صبر ولطافت است. لذا توصيه مي‌كنم كه ابتدا فيلم را با حوصله ببينيد و بعد اينگونه قضاوت كنيد.

او ادامه داد: ممكن است ما در هنگام انتخاب يك رمان بتوانيم هر قصه‌اي كه دوست داريم انتخاب كنيم، اما در مورد سينما نمي‌توان اينگونه انتخاب كرد و به نظر من اين فيلم داستاني بسيار خوب داشته است و من در كل اعتقادي به سينماي بدون قصه ندارم.

حامد بهداد بازيگر اين فيلم هم در صحبتي كوتاه عنوان كرد: تمام اين فيلم و كار آن برگفته از احساس و حال و هواي افراد است، لذا در صحبت درباره‌ي آن لزومي نمي‌بينم كه حرفي از تكنيك به ميان بياورم. كامبوزيا پرتوي نويسنده‌ي اين فيلم هم اظهار كرد: در ابتدا قصه‌ي اين فيلم را اصغر فرهادي به نگارش در آورده بود، اما پس از آنكه اين طرح تصويب شد او درگير كار ديگري شد و به همين دليل من با گروه همكاري كردم. اكنون كه فيلم ساخته شده است بسيار افسوس مي خورم، چرا كه معتقدم اين فيلم فرصت بسيار مناسبي بوده كه ما در آن روايت خود از ده فرمان را به تصوير بكشيم، چرا كه در ابتدا قرار بود كه اين مجموعه متشكل از چهارده قصه باشد كه متاسفانه اين اتفاق نيفتاد.

 پرتوي در ارتباط با سوالي كه مبني بر ضعف اين فيلمنامه مطرح شده بود نيز عنوان كرد: طبق عادتي كه دارم همواره فيلمنامه‌ها را به شكل باز مي‌نويسم و در آنها همه‌ي موارد را به نگارش در مي‌آورم و بعد به هنگام ساخت فيلم پس از مشورت با كارگردان شروع به كوتاه كردن فيلم‌نامه مي‌كنم، در مورد اين فيلم نيز مساله به همين شكل بود و قرار بود مجموعه‌اي 14 قسمتي ساخته شود كه مدت زمان هر قسمت آن بين 45 تا 50 دقيقه باشد، اما شوراي صداوسيما هنگامي كه فيلمنامه‌ي اين فيلم را ديد اظهار كرد، كه حيف است اين فيلمنامه كوتاه شود. البته يك اشكالي كه در اين فيلمنامه وجود دارد مشكل دوپارگي آن است كه البته اين دو پارگي مي‌بايستي وجود داشته باشد. اما اگر امروز بيننده‌اي احساس مي كند كه اين فيلمنامه ضعيف است، شايد حوصله‌ي ما كم شده است.

فرج حيدري فيلم‌بردار اين فيلم هم ساخت «هرشب تنهايي» را بر اثر عشق به آقا امام رضا (ع) دانست و گفت: تا كنون دو فيلم درباره‌ي آن حضرت ساخته‌ام كه اولين آنها «ولايت عشق» و ديگري هم «هرشب تنهايي» است. اين فيلم‌ها نتايج عشقي است كه در تمام همكاران وجود داشت.

 او ادامه داد: شايد اين فيلم گذشته از عشق و لذتي كه داشت، سومين فيلم سخت من محسوب شود. اما در فيلم شما متوجه اين مسائل نمي‌شويد، ما «ولايت عشق» را طي دوسال و با سختي‌هاي فراوان كار كرديم اما در مقايسه با آن فيلم احساس مي‌كنم كه اين كار كمي سخت‌تر هم بوده است. چرا كه در حرم مطهر از نظر نور با محدوديت هاي مختلفي مواجه هستيم، لذا من اميدوارم فضايي باز شود تا طي آن مسوولين آستانه‌ي رضوي فكري به حال اين فيلم ها بكنند كسي كه براي فيلمسازي به آنجا مي رود حتما با عشق و نگاهي زيبا مراجعه كرده است، پس بهتر است به او كمك كنند تا اين همه سختي نكشد.

به گزارش ايسنا، اجراي اين نشست را كامران ملكي برعهده داشت.

بنا براين گزارش، در اين نمايش 5 دقيقه فيلم صدا نداشت و باعث اعتراض مخاطبان شد.

 انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha