• جمعه / ۲۱ فروردین ۱۳۸۸ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8801-05590
  • خبرنگار : 71021

آمارهايي كه فقط در لفظ به آن‌ها مفتخريم! رييس جامعه‌ي تورگردانان: تعداد گردشگران ورودي افزايش يافته است ولي فضاي اقامتي كافي نيست

آمارهايي كه فقط در لفظ به آن‌ها مفتخريم!
رييس جامعه‌ي تورگردانان:
تعداد گردشگران ورودي افزايش يافته است ولي فضاي اقامتي كافي نيست

رييس جامعه‌ي تورگردانان ايران گفت: ورود گردشگران خارجي در دوسال گذشته به كشور افزايش يافته است؛ اما مسأله‌ي اصلي نبود امكانات و ظرفيت اقامتي در كشور است.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، براساس اعلام قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، 99هزار و 795 تخت و به گفته‌ي معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري 103هزار تخت در كشور وجود دارند و در نوروز نيز براي يك‌ميليون و 269هزار و 523 نفر ظرفيت اقامتي ايجاد شد؛ اما در هر صورت، تورگردانان از اين افزايش تخت‌ها خبري ندارند و هم‌چنان درخواست‌هاي ابتداي سال را براي سفر به ايران لغو مي‌كنند.

ناصر رسولي ـ يكي از تورگردانان ـ پيش از تعطيلات نوروزي و به‌دنبال گفته‌هاي مسؤولان گردشگري كشور درباره‌ي افزايش ظرفيت اقامتي، به خبرنگار ايسنا گفته بود: داستان سخنان مسؤولان گردشگري با آن‌چه ما در واقعيت با آن مواجه‌ايم، بسيار متفاوت است. ما هتل‌هاي ساخته‌شده را نديده‌ايم. البته امكان دارد، به تخت‌هاي اقامتي اضافه شده باشد؛ ولي آن حجمي نيست كه بتوان براي آن تبليغ كرد و حتا براي توسعه‌ي گردشگري، اين ظرفيت اضافه‌شده را درنظر گرفت. ما براي امسال، متقاضي بسياري داريم؛ اما هتل نداريم.

تورگردانان بسياري از افزايش ورود گردشگران خارجي به كشور در سال گذشته و تغيير رويكرد گردشگران خارجي نسبت به ايران سخن گفته‌اند، همان‌طور كه در ابتداي سال جديد، مسؤولان گردشگري از سه‌برابر شدن ورود گردشگران خارجي به كشور در چندسال اخير سخن گفته‌اند؛ اما مسأله‌ي اساسي اين نيست كه تعداد گردشگران افزايش مي‌يابد، بلكه كمبود فضاي اقامتي در ايران است.

سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هر سال آمار افزايش ورود گردشگران را مي‌دهد؛ ولي در واقع، به‌جز افتخار‌ كردن به اين موضوع، چه كار ديگري براي آن كرده است تا مشكلات هميشگي گردشگري ايران دامن‌گير گردشگران خارجي بسيار ما نشود؟

ابراهيم پورفرج ـ رييس جامعه‌ي تورگردانان ايران ـ درباره‌ي افزايش سه‌برابري ورود گردشگران خارجي به كشور، به خبرنگار ايسنا گفت: آماري كه مسؤولان اعلام مي‌كنند، قطعا از منبعي دريافت مي‌شود و ما خود معمولا به آمارهاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استناد مي‌كنيم؛ اما واقعيت اين است كه در دوسال اخير، ورود گردشگران خارجي به كشور افزايش يافته، ولي كمبود اتاق در هتل‌هاي ايران، معضل تورگردان‌ها شده است.

وي ادامه داد: در فروردين‌ماه امسال، تمام اتاق‌هاي تهران و شهرهاي گردشگر‌پذير اشغال بودند و اين وضعيت هم‌چنان ادامه دارد. براي ارديبهشت‌ماه نيز با توجه به اعلام هتل‌ها، چنين شرايطي وجود دارد.

پورفرج گفت: مسافران زيادي در نوروز به تهران سفر مي‌كنند؛ اما معمولا در هتل‌ها اسكان نمي‌يابند. با اين وجود، در تعطيلات نوروزي اتاق خالي در تهران نداشتيم كه شايد اين مسأله، افزايش ورود مسافران نوروزي را به تهران نشان مي‌دهد.

او در ادامه به تغيير رويكرد گردشگران خارجي نسبت به ايران اشاره كرد و افزود: شرايط تبليغاتي و رواني نسبت به ايران در چندماه گذشته كم‌تر شده و تقاضا براي سفر به ايران افزايش يافته است. ما به‌دليل كمبود اقامتگاه‌هاي مناسب در كشور، تقاضاي اين گروه‌ها را رد مي‌كنيم كه البته اين رفتارها، در اعتبار ما تأثير مي‌گذارند.

اين تورگردان بيان كرد: زماني كه اين گردشگران نمي‌خواستند به ايران سفر كنند، ما تمام تلاش خود را براي جذب آن‌ها انجام مي‌داديم؛ اما حالا كه گردشگران مي‌خواهند به ايران سفر كنند، ما جايي براي اقامت آن‌ها نداريم!

به اعتقاد او، اگر به افزايش ورود گردشگران درست پاسخ ندهيم، خيلي براي ما بد مي‌شود، يعني اگر اين گروه‌ها را به هر قيمتي بپذيريم، اما خدمات مناسب به آن‌ها ندهيم، قطعا آن گردشگران را ناراحت مي‌كنيم و روي نظر آن‌ها نسبت به ايران تأثير منفي مي‌گذاريم.

پورفرج با اشاره به برپا نشدن بسياري از تورهاي ورودي در تعطيلات نوروزي، گفت: نوروز امسال، بسياري از گروه‌ها را رد يا زمان سفر آن‌ها را جابه‌جا كرديم. البته در اين شرايط هنوز نتوانسته‌ايم، براي زمان‌هاي جابه‌جاشده اتاق خالي پيدا كنيم. اجرا ‌نشدن تورها در نوروز به‌دليل شرايط اقامتي و ناوگان حمل‌ونقل كشور است.

وي اظهار كرد: ظرفيت اقامتي موجود در كشور پر شده است و ديگر براي گردشگران خارجي پاسخگو نيستيم. ما با آمارهايي كه اعلام مي‌شود، كاري نداريم، بلكه واقعيت اين است كه ظرفيت اقامتي موجود تكميل است؛ اما اين‌كه ظرفيت اقامتي كشور چقدر است كه سه‌برابر شدن ورود گردشگران خارجي را نشان مي‌دهد، بايد تحليل شود.

او در ادامه‌ به افزايش نرخ اقامت در كشور به‌عنوان آسيب جدي در گردشگري اشاره كرد و افزود: تورگردانان با وجود افزايش قيمت‌ها، تقاضاي گردشگران را براي سفر به ايران پذيرفته‌اند؛ اما اگر روند افزايش قيمت‌ها در اقامتگاه‌ها به اين شكل ادامه يابد، حتما تا پايان سال، بسياري از تورگردانان از كار كنار مي‌كشند.

وي بيان كرد: در دنيا با توجه به بحران اقتصادي، افزايش نرخ اتفاق نيفتاده است و گردشگران خارجي انتظار ندارند، نرخ سفر به ايران بالا باشد، به‌طوري كه اين مسأله در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري مطرح مي‌شد.

پورفرج گفت: معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پيش از تعطيلات نوروزي اعلام كرده بود، قيمت هتل‌ها افزايش نمي‌يابد. بنابراين از تورگردان‌ها درخواست كرديم، افزايش قيمت‌ها را در مراكز اقامتي گزارش دهند و انتظار داريم، به اين مسأله رسيدگي كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha