• شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8802-11948
  • خبرنگار : 71133

كارگردان و تهيه‌كننده «حريم» در ايسنا: «حريم» صرفا فيلم ترسناكي نيست فرهنگ ديدن فيلم ترسناك بايد در ايران جا بي‌افتد

كارگردان و تهيه‌كننده «حريم» در ايسنا:
«حريم» صرفا فيلم ترسناكي نيست 
فرهنگ ديدن فيلم ترسناك بايد در ايران جا بي‌افتد

تهيه‌كننده فيلم سينمايي «حريم» معتقد است: بايد فرهنگ ديدن فيلم ترسناك در ايران جا بي‌افتد؛ البته اين موضوع چندسالي زمان مي‌برد. بنابراين بايد بيش از ده فيلم در اين ژانر ساخته شود تا مردم لذت ترسيدن را ببرند، بدون آن‌كه از كسي خجالت بكشند.

 احمدي: ساخت «حريم» به ريسك نياز داشت

محمد احمدي كه به‌همراه رضا خطيبي كارگردان «حريم» در نشست خبري اين فيلم در خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) حضور داشت، درباره روند ساخت اين اثر سينمايي خاطرنشان كرد: با رضا خطيبي دوستي چندين ساله دارم و همكاري نيز در فيلم‌نامه «حقيقت گمشده» داشتيم. وقتي فيلم‌نامه‌ي «حريم» را براي ساخت پيشنهاد كرد چون مسايل تازه‌اي در آن ديدم، قرار گذاشتيم تا آن را بسازيم و بدون هيچ كمك مالي از هيچ‌جا، اين فيلم را ساختيم.

احمدي با تاكيد بر اينكه، ساخت فيلم «حريم» نيازمند ريسك بود، ادامه داد: من هم خيلي اهل ريسك هستم و دوست دارم كاري بكنم كه ته آن معلوم نشود و اين حس را داشته باشم كه چه اتفاقي برايش مي‌افتد و تا كجا مي‌رود. فيلم‌نامه «حريم» اين ويژگي را داشت.

اميدواريم اين ژانر هم در سينماي ما جا بي‌افتد

او اذعان داشت: ژانر وحشت تازه درحال راه افتادن است و ما هم قرار نيست، ادامه دهنده آن باشيم. به خاطر تجربه‌گرايي و ريسكي كه داشت مي‌خواستيم ببينيم درمي‌آيد يا نه و تماشاگر اين نوع ژانر را در ايران دوست دارد يا نه؟ درست است كه اينگونه آثار در دنيا مخاطب زيادي دارد، اما مي‌خواستيم ببينيم در ايران چگونه است؟ اميدوارم جواب بدهد و اين ژانر هم در سينماي ايران پا بگيرد و مخاطب‌هاي خاص خودش را داشته باشد.

خطيبي: نگارش فيلم‌نامه به پنج سال قبل برمي‌گردد

رضا خطيبي هم شروع نگارش فيلمنامه اين فيلم را به 5 سال قبل مربوط دانست و گفت: نوشتن فيلمنامه را با مهدي حسين‌نژاد آغاز كرديم و كار زيادي صورت گرفت تا به نتيجه برسد. درواقع مانند كارهاي پليسي آخر داستان را پيدا كرديم و عقب آمديم و قبلش را نوشتيم.

وي با اشاره به انتخاب حميد فرخ‌نژاد براي نقش اصلي فيلم اظهار داشت: فرخ‌نژاد را در «عروس آتش» ديده بودم و دوست داشتم زماني كه در ايران توانستم، فيلم بسازم، با او كار كنم و در «حقيقت گمشده» هم آشنا و دوست شديم و پذيرفت در «حريم» بازي كند.

اين كارگردان ادامه داد: افسانه بايگان هم قرار بود نقش همسر سروان محبي را بازي كند كه با توجه به همكاري خوبي كه در فيلم «درشهر خبري نيست هست» داشتيم دوست داشتيم دوباره با هم كار كنيم، اما ايشان مشغول بازي در سريال «اس‌ام‌اس از ديار باقي» بودند و اين همكاري اتفاق نيافتاد.

ما يكي از عناصر فيلم‌هاي ترسناك را كه تاريكي است، نداشتيم

به گزارش ايسنا، محمد احمدي كه علاوه بر تهيه‌كنندگي، مديريت فيلمبرداري «حريم» را برعهده داشته است، درباره‌ي شيوه‌ي كارش در اين فيلم توضيح داد: با ادغام شيوه‌هاي مختلف تلاش كرديم، بتوانيم حس ترس را به بيننده القا كنيم. اكثر سكانس‌ها و پلان‌هاي فيلم‌هاي ترسناك دنيا در شب مي‌گذرد، درحالي‌كه «حريم» اين‌گونه نيست و ما يكي از موارد القاي ترس كه تاريكي است را نداشتيم و جنگل را در روز گرفتيم، بنابراين براي فيلم‌برداري كادربندي‌ها و حركت‌هايي در كل كار لحاظ شد، تا تعليق در تصوير با حركت و زوايا نشان داده شود.

وي با بيان اينكه در اين نوع ژانر تصوير، صدا و فضاسازي بسيار مهم است، درباره صداي فيلم نيز اظهار داشت: قبل از شروع كار خطيبي با علويان صداگذار فيلم درباره نوع صداها صحبت كرده بود و صدا برايمان بسيار مهم بود. خيالم راحت بود، حداقل نصف سينماهايي كه فيلم در آن‌ها نمايش داده مي‌شود دالبي خواهد بود و كيفيت سالن و سينماها به فضا و حسي كه ما مدنظر داشتيم كمك مي‌كند تامخاطب در آن قرار بگيرد.

 خطيبي:

خوب است كه «حريم» با فيلم «دهكده» مقايسه شود

خطيبي در بخش ديگري از اين نشست درباره شباهت «حريم» با فيلم خارجي «دهكده» ( ساخته‌ي شيامالان) اظهار داشت: فيلم خيلي زيباست و براي من خوب است كه با اين فيلم مقايسه مي‌شود. فيلم‌نامه ما قبل از آن ثبت شده بود و اي كاش مي‌توانستم الهام‌هايي از آن بگيرم. «ويليج» برعكس «حريم» در دنياي ديگري است. در آن فيلم بر خلاف «حريم» آدم‌هاي خوب در دهكده هستند و اطراف‌شان عجيب است.

وي با بيان اينكه اين نوع فيلم‌ها تكيه زيادي به تكنيك و عوامل دارد و همه بايد كارشان را درست انجام دهند با اشاره به موسيقي فيلم گفت: در آثار وحشت، موزيك هميشه متن فيلم است. موسيقي «حريم» را بهمن سپهري ساخت كه جواني با ذوق است و بحث هاي زيادي با هم كرديم كه منجر به اين موسيقي شد. جوانها معمولا علاقه‌مندند خودشان را نشان بدهند به خاطر همين بيشتر دوست دارم با آن‌ها كار كنم.

خطيبي: «حريم» صرفا فيلم ترسناكي نيست

اين كارگردان تاكيد كرد: «حريم» صرفا فيلم ترسناكي نيست، در واقع پليسي، جنايي و ترسناك است. ترس غريضي است و همه آن را دوست داريم اين فيلم ساخته شده تا مردم بترسند. در نمايش‌هايي كه كار را با مردم ديدم عكس‌العمل‌ها و برخوردشان خوب بوده است.

خطيبي مطرح كرد: از فيلم‌هاي ترسناكي كه آدم را سر كار مي‌گذارند خوشم نمي‌آيد چون تماشاگر حس مي‌كند سرش كلاه رفته است، اما ما آگاهانه به دل وحشت رفتيم.

به گزارش ايسنا، محمد احمدي نيزبا اظهار رضايت از اكران فيلم گفت: «حريم» به تعداد فيلم‌هاي ديگر درحال اكران هنرپيشه ندارد و المان‌هايي كه مردم فيلم ما را بشناسند كم است و تنها موضوع، ژانرش است و اين‌كه تبليغات دهان به دهان شود. فروش در روز اول نزديك به 5/1 ميليون تومان بود و روز دوم به 5/2 رسيده بود و روز سوم به 4 رسيد و ديگر از 3 ميليون تومان پايين‌تر نرفت و روبه‌ رشد بوده است. ضمن آنكه معاونت سينمايي و تلويزيون هم حمايت تبليغاتي خوبي از فيلم انجام دادند.

 برخي آقايان از سالن خارج مي‌شوند اما خانمها مي‌مانند!

وي افزود: نكته جالب درباره اين فيلم خروج بعضي از آقايان، وسط نمايش فيلم از سالن به علت ترس بوده است اما خانم‌ها مي‌مانند و تا آخرش فيلم را مي‌بينند!

به گزارش ايسنا، اين تهيه‌كننده درباره اينكه تماشاي فيلم براي كودكان زير 13 سال، بدون والدينشان ممنوع اعلام شده است، مطرح كرد: مي‌خواستيم اين واقعيت را در تبليغات مطرح كنيم. در جشنواره فجر پيشنهاد شد، سه فيلم از جمله «حريم» را بچه‌هاي زير 13 بدون والدين نبينند و از همان استفاده كرديم تا تأكيد كنيم فيلم ترسناك است و صادقانه حرف زديم. تماشاگر هم چون مي‌داند مي‌خواهد چه فيلمي را ببيند، ناراضي از سالن بيرون نمي‌رود.

احمدي كه پيش ازاين دو فيلم «شاعر زباله ها» و «حقيقت گمشده» را كارگرداني كرده است درباره ملاكش از تهيه يا كارگرداني يك اثر سينمايي گفت: براي ساخت يك فيلم محتوا و معنايش برايم بسيار اهميت دارد و آنرا در نظر مي‌گيرم. اما براي تهيه به دنبال تجربيات خاص هستم. «حريم» جاي ريسك داشت و در سينماي ايران خاص بود و فيلم در اين ژانر را كم داشتيم. در فيلم بعدي‌ام هم كه توسط محسن عبدالوهاب كارگرداني مي‌شود، به همين شكل خواهد بود و صميميت خاصي در فيلم‌نامه وجود دارد كه برايم اهميت دارد.

او درباره سرنوشت «شاعرزباله‌ها» اظهار داشت: زمان اكران فيلم در حال سپري شدن است و اگر ببينم شرايط آن فراهم نيست به شبكه نمايش خانگي خواهم داد.

احمدي در پايان نشست ايسنا با تقدير از عوامل ساخت «حريم» گفت: ساخت فيلم در شهرستان سختي‌هاي زيادي دارد و در جنگل شرايط طاقت‌فرسايي داشتيم، اما در مجموع همه عوامل كارهايشان را خوب انجام دادند و در يك سطح بود و همه‌چيز خوب درآمد و باعث شد فيلم يكدست شود.

خطيبي هم اظهار اميدواري كرد: در كار سوم سينمايي‌اش هم فرصت ريسك را داشته باشد و كار متفاوتي بشود.

به گزارش ايسنا، «حريم» با بازي حميد فرخ‌نژاد، چکامه چمن‌ماه، شيرين بينا و عنايت‌الله شفيعي درباره چند قتل مشكوك در جنگل‌هاى شمال است كه سرگرد محبى از افسران مجرب و با سابقه مركز مأمور پيگيرى اين پرونده مى‌شود. او در پى كشف اسرار اين پرونده درگير ماجراهايى مى‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha