• جمعه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۰۸:۴۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8802-15781
  • خبرنگار : 71060

با بخش ويژه‌ي سينماي مستند ايران، جشنواره‌ي مستند «لهستان» برپا شده است

جشنواره‌ي فيلم‌هاي مستند «دات پلنت» ورشو لهستان اين روزها در حالي برپا شده كه بخش ويژه‌اي از آن به مرور آثار مستند‌سازان ايراني مي‌پردازد.

به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين جشنواره كه از 8 تا 18 مي ماه 2009 ( 18 تا 28 ارديبهشت ماه) در لهستان برپا است، به نوعي معتبرترين جشنواره‌ي مستند اين كشور است كه امسال در بخش ويژه‌اي به‌نام «دروازه‌ ايران» به مرور سينماي مستند ايران مي‌پردازد. در بخش مرور مستندهاي ايراني، فيلم‌هاي «سينما آزادي» به كارگرداني مهدي طرفي، «طلب خير» ساخته سيد‌ محمدصادق جعفري، «سيانوزه» اثر رخساره قائم‌مقامي، «باد دبور» ساخته محمد رسول اف، «پرو آخر» اثر رضا حائري، «فوتبال زيرپوشش» به كارگرداني آيت نجفي، «پشت من» ساخته كيارش اسدي‌زاده، «پياده‌روي گربه‌هاي ايراني» اثر مرجان عليزاده، «ملكه و من» به كارگرداني ناهيد سروستاني (از سوئد)، «طرقه» ساخته محمدحسن دامن‌زن و «دماغ به سبك ايراني» و «روزهاي بي‌تقويم» از ساخته‌هاي مهرداد اسكويي به نمايش درآمده‌اند.

هم‌چنين دوفيلم «ديويد آس من» توليد آلمان و «نامه‌هايي به ريس‌جمهور» ساخته پيتر لوم نيز از ديگر مستند‌هاي اين بخش هستند كه به‌دليل پرداختن به موضوعات مربوط به ايران دراين بخش به نمايش در مي‌آيند.

 گفتني است، در قالب اين بخش مهرداد اسكويي نيز در نشستي به صحبت درباره‌ي سينماي مستند ايران در دوران پس از انقلاب مي‌پردازد. هم‌چنين در يكي از بخش‌هاي اصلي اين جشنواره كه به نمايش مستند‌هاي بالاي 70 دقيقه اختصاص دارد، 19 فيلم از سراسر دنيا به نمايش درخواهد آمد و برنده آن نيز 8 هزار يورو جايزه مي‌گيرد.

دراين بخش فيلمي با عنوان «ملكه و من» ساخته ناهيد سروستاني فيلمساز ايراني مقيم سوئد نيز حضور دارد.

 در بخش ديگري از اين جشنواره كه در قالب آن فيلم‌هايي با تايم كمتر از 70 دقيقه به نمايش گذاشته مي‌شود، 19 فيلم به رقابت با يكديگر مي‌پردازند كه از ميان اين آثار دو فيلم متعلق به فيلمسازان ايراني است و يكي‌ديگر از اين آثار هم به ايران مي‌پردازد.

 اين فيلم‌ها عبارتند از: «روزهاي بي‌تقويم» به كارگرداني مهرداد اسكويي، «طرقه» ساخته محمدحسن دامن‌زن و «نامه‌هايي به رييس‌جمهور» ساخته پيترلوم فيلمساز كانادايي.

 به گزارش ايسنا، در اين بخش كه رياست هيات داوران آن را مسعود بخشي، مستند‌ساز ايراني برعهده دارد، به سازنده فيلم برگزيده جايزه‌اي 4 هزار يورويي اهدا مي‌شود.

در بخش ديگري از اين جشنواره هم جايزه‌ي گفت‌وگوي اقتصادي به يكي از 11 فيلم‌ اين بخش اهدا خواهد شد.

 در اين بخش كه داوري آن را سه‌داور لهستاني برعهده دارند مبلغ 2 هزار يورو به فيلم برگزيده اهدا مي‌شود.

گفتني است؛ فيلم «بيمار انگليسي» نيز از جمله فيلم‌هاي اين بخش است، اما در بخش چهارم اين جشنواره كه به محيط‌زيست اختصاص دارد سه‌داور به بررسي 8 فيلم خواهند پرداخت و در نهايت جايزه‌اي دوهزار يورويي هم در اين بخش اعطا مي‌شود.

در بخش پنجم اين جشنواره هم جايزه‌ي فيلم‌هاي انسان‌دوستانه از طرف سه‌داور به يكي از 10 فيلم برگزيده اهدا مي‌شود. اين جايزه معادل سه‌هزار يورو است.

 در نهايت در بخش جايزه مردمي هم فيلم منتخب تماشاگران اين جشنواره مبلغ دوهزار يورو جايزه مي‌گيرد.

 انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha