• جمعه / ۱۲ تیر ۱۳۸۸ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 8804-05481
  • خبرنگار : 71070

رييس بيمارستان مسيح دانشوري عنوان كرد: مرگ سالانه 25 درصد از بيماران در انتظار پيوند به دليل پيدا نشدن عضو لزوم فرهنگسازي در زمينه اهداي عضو از مرگ مغزي

رييس بيمارستان مسيح دانشوري عنوان كرد:
مرگ سالانه 25 درصد از بيماران در انتظار پيوند به دليل پيدا نشدن عضو
لزوم فرهنگسازي در زمينه اهداي عضو از مرگ مغزي

رييس بيمارستان مسيح دانشوري با بيان اينكه سالانه حدود 25 درصد از بيماران درانتظار پيوند به دليل پيدا نشدن عضو جان خود را از دست مي‌دهند، بر لزوم فرهنگ‌سازي در زمينه اهداي عضو از مرگ مغزي تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، دكتر علي اكبر ولايتي روز پنجشنبه در همايش «نفس» كه با موضوع بررسي راهكارهاي نو در پيوند اعضا و با حضور آيت الله امامي كاشاني، وزيران بهداشت و ارشاد اسلامي، رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي، رييس مجمع خيرين سلامت و تني چند از نمايندگان مجلس در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي برگزار شد، با اشاره به تاريخچه پيوند عضو از مرگ مغزي در دنيا، گفت: از سال 1968 ارگان‌هاي حياتي مبتلايان به مرگ مغزي براي پيوند به بيماران نيازمند مورد استفاده قرار گرفت.

وي با اشاره به تاريخچه پيوند از جسد در ايران و فتواي حضرت امام خميني (ره) مبني بر جواز پيوند عضو از مرگ مغزي، ادامه داد: در سال 1381 نيز قانون پيوند اعضا به تصويب مجلس رسيد و تاييد شوراي نگهبان را نيز گرفت. پيوند عضو از مرگ مغزي در دنيا بسيار گسترش يافته و در ايران نيز عليرغم سابقه كوتاه، از رشد خوبي برخوردار بوده است.

ولايتي با تاكيد بر لزوم فرهنگ‌سازي‌هاي لازم به منظور اهداي عضو از مرگ مغزي و همچنين دريافت كارت‌هاي اهداي عضو و يا كارت دريافت عضو از سوي افراد مختلف جامعه، گفت: در حال حاضر حدود 200 نفر در فهرست انتظار پيوند قلب، 250 بيمار در فهرست انتظار پيوند ريه و 900 بيمار در فهرست انتظار پيوند كبد قرار دارند. در اين بين پيوند كليه نيز تقريبا در كشور به روز انجام مي‌شود.

وي، پيوند ريه را به دليل حساسيت زياد اين عضو بدن از مشكل‌ترين پيوندها عنوان كرد و گفت: ريه از جمله اعضاي بدن است كه بسيار زود آسيب مي‌بيند و ريه آسيب ديده معمولا قابل انتقال و پيوند نيست.

به گزارش ايسنا، رييس جمعيت حمايت از پيوند اعضاي ايرانيان در ادامه با بيان اين كه سالانه حدود 25 درصد از بيماران در صف انتظار پيوند به دليل پيدا نشدن عضو جان خود را از دست مي‌دهند، ادامه داد: اين در حاليست كه تعداد مرگ مغزي در كشور از آمار بالايي برخوردار است. بر اساس ارزيابي‌هاي اوليه در صورتي كه آمادگي اهداي عضو در خانواده‌هاي 20 درصد مرگ‌هاي مغزي وجود داشته باشد، نياز بيماران نيازمند به پيوند عضو كشور برطرف خواهد شد.

دكتر ولايتي در پايان گفت: تاكنون در بيمارستان مسيح دانشوري 31 مورد پيوند ريه و 29 مورد پيوند قلب انجام شده است كه دو مورد اين پيوندها (پيوند دو ريه و يك قلب به صورت همزمان) در يك بيمار انجام شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha