• یکشنبه / ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8805-07314
  • خبرنگار : 71191

وضعيت قبرهاي ملك المتكلمين و صور اسرافيل اصلا مناسب نيست!

وضعيت قبرهاي ملك المتكلمين و صور اسرافيل اصلا مناسب نيست!

خيابان مخصوص را در محدوده‌ي مركزي شهر تهران، پس از بيمارستان لقمان حكيم كه به سمت پايين بروي، به اولين بن‌بست به نام شهيد سيدمحمد ابراهيمي كه رسيدي، اگر به انتهاي آن نگاهي بيندازي، در آبي رنگي را مي‌بيني كه نه‌تنها از نظر ظاهر شبيه ديگر ساختمان‌هاي اين بن‌بست نيست، بلكه به‌دليل وجود قبرهايي در آن، با ديگر بخش‌هاي اين كوچه متفاوت است.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وجود قبرهايي مانند قبر ملك المتكلمين، صور اسرافيل، پسر، برادر و همسر ملك المتكلمين در حياط خانه و مهدي ملك‌زاده ـ خوشنويس ـ در زيرزمين، اين محوطه را نسبت به بقيه متفاوت كرده است.

يكي از ساكنان اين خانه كه حدود 30 سال است در اين بنا و در كنار قبرها زندگي مي‌كند، به خبرنگار ايسنا گفت: مساحت چند سال پيش اين خانه نسبت به مساحت كنوني آن بسيار متفاوت است. قبلا اين خانه وسعت زيادتري داشت؛ اما در سال‌هاي گذشته، بيمارستان لقمان با تصرف بخش‌هايي از آن، اقدام به ساخت‌وساز در اطراف اين خانه كرد.

مهدي عسگري ادامه داد: حدود سال 1383 يكي از كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي با ديدن خانه و قبرهاي واقع در آن، اقدام به بررسي و ثبت اين خانه در فهرست آثار ملي كرد. پس از آن، چندبار ديگر براي بررسي وضعيت از سوي سازمان ميراث فرهنگي به اين خانه آمدند و قول‌وقرارهايي براي بازسازي و مرمت قبرها دادند، اما هنوز آن‌ها را عملي نكرده‌اند.

او افزود: در سال‌هاي نخست، وضعيت قبرها بهتر بود. به مرور زمان و با گودبرداري‌هايي كه براي ساخت‌وسازهاي بيمارستان لقمان انجام شدند، قبرها ترك برداشتند و حالت شكستگي و فرورفتگي پيدا كردند.

در اين‌باره، يك كارشناس مرمت آثار تاريخي نيز به خبرنگار ايسنا گفت: حدود سال 1384 براي نخستين‌بار، اين خانه و قبرهاي آن را ديدم. پس از آن، به اين دليل كه بيمارستان لقمان حكيم به‌دنبال گرفتن فضاي خانه براي ساخت‌وساز و ايجاد پاركينگ در آن بود، كل فضاي خانه را در فهرست آثار ملي به ثبت رسانديم.

رضا موسوي وضعيت قبرهاي قرارگرفته در اين خانه را نامناسب ارزيابي و اظهار كرد: وضعيت قبرها اصلا جالب نيست. هم‌چنين اين بنا از جمله ساختمان‌هايي است كه به‌شدت به مرمت نياز دارد. البته ورود سازمان ميراث فرهنگي به آن فضا براي مرمت، در حد بازسازي يك قبر نيست. بايد اعتباري براي اين كار در نظر گرفته شود و بحث مرمت، موضوع كلاني است.

به گفته‌ي او، امسال هيچ پيشنهادي براي مرمت اين قبرها به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران داده نشده است و برنامه‌هاي مرمت اين خانه را براي سال آينده مي‌توان پيشنهاد داد.

اين كارشناس مرمت آثار تاريخي ساخت‌وسازهاي بيمارستان لقمان حكيم را بسيار آسيب‌رسان براي اين خانه و قبرهاي آن دانست و بيان كرد: گودبرداري در اين مكان و حركت ماشين‌هاي سنگين در آنجا براي قبرها كه در ارتفاع پايين‌تري قرار دارند، بسيار خطرناك و به ضرر بناست.

موسوي گفت: تا حدود دوسال پيش، قبرها فقط كهنه بودند، ولي ترك نداشتند؛ اما مدتي است كه براثر ساخت‌وسازها، ترك‌هايي روي قبرها ايجاد شده‌اند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha