• شنبه / ۱۸ مهر ۱۳۸۸ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 8807-01327.127627
  • منبع : نمایندگی همدان

آرم جايزه‌ي بين‌المللي بوعلي سينا رونمايي شد غلامرضا اعواني: حدود 40‌درصد از آثار بوعلي سينا چاپ نشده است

آرم جايزه‌ي بين‌المللي بوعلي سينا رونمايي شد 
غلامرضا اعواني: 
حدود 40‌درصد از آثار بوعلي سينا چاپ نشده است

آيين رونمايي از آرم جايزه‌ي بين‌المللي «بوعلي سينا» در محل آرامگاه اين انديشمند در همدان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در همدان، غلامرضا اعواني - رييس مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران و عضو هيأت‌امناي بنياد علمي و فرهنگي بوعلي سينا - در اين مراسم گفت: اگر فلسفه وجود داشته باشد، ما علم داريم. فلسفه علم اعلاست و دانش برين است و آن‌ها كه ريشه فلسفه در اسلام را زدند، ريشه دانش را زده‌اند.

او ادامه داد: فرهنگ ما واقعا از فرهنگ‌هاي درخشان بوده و ناشناخته مانده است. وقتي ما قدر فرهنگ‌مان را ندانيم، نبايد توقع داشته‌ باشيم جهان قدرش را بداند.

اين استاد فلسفه افزود: در بين كشورهاي اسلامي، تنها كشوري كه داراي فلسفه بوده، ايران است و در ساير كشورها فلسفه منع شده ‌است. در هيچ جايي در عالم اسلام جز ايران، فقه حكيم را نمي‌بينيد. بوعلي سينا مقام خاصي در حكمت دارد و ارزش او بيش‌تر از آن است كه ما فكر مي‌كنيم. هنوز ارزش واقعي ابن سينا شناخته نشده ‌است.

اعواني گفت: سي‌وپنج تا چهل‌درصد آثار بوعلي سينا هنوز چاپ نشده و اين در حالي است كه كشورهاي عربي آثار متفكران رده پنجم خود را نيز تا بيست‌بار تجديد چاپ مي‌كنند.

عضو شوراي راهبردي جايزه بين‌المللي بنياد بوعلي سينا خاطرنشان كرد: فلاسفه يونان نيز به اين مطلب اعتراف داشته‌اند كه فلسفه از ايران آغاز شده و اين صحبت دوهزار سال قبل گفته شده كه سابقه فلسفه ايران به چندين‌هزار سال پيش بازمي‌گردد.

اعواني تصريح كرد: بوعلي سينا هميشه جزو 10 دانشمند برتر بوده و حتا در قياسي كه با ساير دانشمندان اين گروه انجام دادم، از بقيه خيلي بالاتر است؛ اما به او توجه كافي نشده‌ است. زماني كه مطالب او به لاتين ترجمه شد، دانشگاه‌هاي خارج از كشور دگرگون شدند و دانشگاه‌هايي مثل كمبريج و آكسفورد براي چاپ كتاب ابن سينا اقدام كردند.

او با اشاره به ادعاهاي برخي كشورها مبني بر متعلق بودن بوعلي به آن‌ها، بيان كرد: نبايد غصه بخوريم. كشوري كه سابقه‌اش به 200 سال نمي‌رسد، چگونه مي‌تواند ادعا كند ابن سينا را دارد يا كشوري كه يك فيلسوف دسته چهارم هم ندارد، چگونه ادعاي داشتن چنين دانشمندي را انجام مي‌دهد؟ البته ابن سينا متعلق به همه است؛ اما معتقديم از فرهنگ ماست.

اعواني در ادامه از برگزاري كنگره جهاني فلسفه اسلامي خبر داد و اظهار كرد: اين كنگره سال آينده در تهران به مناسبت روز جهاني فلسفه برگزار مي‌شود كه با كنگره همدان نيز همكاري خواهد داشت.

شاه‌حسيني - رييس بنياد بوعلي سينا و دبير جشنواره حكمت سينوي - نيز در اين مراسم گفت: بوعلي سينا شخصيتي است كه عمر خود را وقف ترويج قانون شفا براي سلامت جسم و روان انسان‌ها كرده ‌است. گويي كه تأثيرات آن فراتر از زمان و مكان در بلنداي آدميت تابيده و براي انسان‌ها ارزشمند است.

او ادامه داد: پرداخت به بوعلي به معنابخشي به زندگي كمك خواهد كرد. براي شناخت بوعلي سينا، بنياد علمي و فرهنگي بوعلي سينا بر اساس اساس‌نامه‌اي كه در سال 1383 به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد، فعاليت خود را آغاز كرد. در سال 86 در جريان برگزاري همايش حكيم هزاره‌ها، ايده اهداي جايزه بين‌المللي بوعلي سينا توسط استاندار همدان مطرح شد و مورد حمايت هم قرار گرفت.

وي افزود: بوعلي سينا دانشمند زمان خودش بوده و توانسته تمام دانش‌هاي زمان خود را بشناساند. حكمت سينوي قابليت ورود به دنياي فكري انسان امروز را دارد و قادر است آن را تحرك ببخشد. بوعلي سينا در زمان جاري است و بسياري از ظرفيت‌هاي پنهان حكمت سينوي مي‌تواند مورد استفاده رسانه‌ها قرار گيرد.

شاه‌حسيني تصريح كرد: جامعه ما به شدت به تفكر فلسفي نياز دارد و اين موجب تفكر نقادانه مي‌شود و ارتباط وسيعي با زندگي امروز ما دارد. جايزه مفاخر بوعلي به كساني تعلق مي‌گيرد كه در شناخت و معرفي عالمان ايران‌زمين تلاش برجسته‌اي داشته ‌باشند.

او با اشاره به ادعاي ساير كشورها مبني بر تعلق بوعلي به آن‌ها، گفت: در همين دو سه ماه اخير، تبليغ كردند كه بوعلي عرب بوده ‌است. اگرچه داعيه داريم كه بوعلي متعلق به تمام جهان است؛ اما قطعا بايد اين مسأله هشياري ما را برانگيزد.

شاه‌حسيني در پايان گفت: سعي كرديم هم‌زمان با اهداي جوايز، نشست‌هاي تخصصي داشته باشيم كه با مشاركت بنياد حكمت و فلسفه، مشكلي از اين جهت نداريم.

قرار است، جايزه‌ي يك‌ ميليارد ريالي بو‌علي سينا هم‌زمان با جشنواره‌ي حكمت سينوي در روزهاي 22 و 23 آبان‌ماه اهدا ‌شود.

جايزه‌ي بوعلي سينا هم‌زمان با بزرگداشت روز جهاني فلسفه، در جشنواره‌ي «حكمت سينوي» در پنج رشته‌ي «بوعلي‌سيناپژوهي»، «فلسفي»، «پزشكي»، «حكمتانه» و «مفاخر» به نفرات برگزيده‌ي هر بخش اهدا‌ خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha