• پنجشنبه / ۱۴ آبان ۱۳۸۸ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8808-00122.131535

پيكر «موذن انقلاب» به بهشت زهرا (س) بدرقه شد ضرغامي: «حسين صبحدل» شناسنامه رسانه‌ي ملي است

پيكر «موذن انقلاب» به بهشت زهرا (س) بدرقه شد
ضرغامي: «حسين صبحدل» شناسنامه رسانه‌ي ملي است

حسين صبحدل، موذن نام‌آشنا، قاري قرآن و از پيشكسوتان برنامه‌هاي معارف راديو، صبح امروز (14 آبان ماه) از مسجد «المهدي» مجيديه تشييع شد.

به گزارش خبرنگار سرويس راديو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مراسم از ساعت 9 صبح با حضور عزت الله ضرغامي رييس سازمان صدا و سيما، محمد حسين صوفي معاون صدا، مديران راديو و تلويزيون و جمعي از قاريان و مفسران قرآن كريم آغاز شد و پس از قرائت قرآن و پخش اذان استاد صبحدل، پيكر آن مرحوم لا اله الا الله و يا زهرا گويان به سمت بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

حسين صبحدل، چهارشنبه 13 آبان ماه ساعت 11 بر اثر كهولت سن از دنيا رفت. او در سالهاي آخر عمر به بيماري فراموشي، از نوع پيشرفته آن مبتلا شده بود و مدت 10 سال بود كه به دليل بيماري در راديو فعاليت نمي‌كرد.

قاريان و خوانندگان زيادي را براي جامعه قرآني تربيت كرد كه نواي ربناي معروف استاد محمد رضا شجريان از آن جمله است.

اذان حسين صبحدل از صداهاي ماندگار ايران است به طوري كه رهبر معظم انقلاب آن را «اذان انقلاب» ناميدند.

عزت الله ضرغامي، رييس سازمان صدا و سيما در اين مراسم با تقدير از خدمات گسترده و فاخر استاد صبحدل، آثار ايشان را طراز توليدات كشور در حوزه‌ي معارف دانست و از ايشان به عنوان شناسنامه «رسانه‌ي ملي» نام برد.

ضرغامي گفت: اخلاق حسنه و تواضع استاد صبحدل به همراه اخلاص مثال‌زدني او باعث تاثيرگذاري بالاي معنوي و ماندگاري آثارش شده است.

رييس سازمان صدا و سيما اذان صبحدل را به عنوان «اذان انقلاب» از تاثيرگذارترين اذان‌هاي اجرا شده در تاريخ دانست و افزود: سبك استاد صبحدل در اين قرائت‌ها آموزش داده مي‌شود.

محمدحسين صوفي معاون صدا در گفت‌وگو با ايسنا درباره زنده ياد حسين صبحدل اظهار كرد: ‌استاد حسين صبحدل موذن، قاري و خواننده انواع مرثيه‌ها، تواشيح و مناجات، منشا خدمات فرهنگي بسيار بزرگي براي كشور و براي رسانه ملي بود.

وي ادامه داد: مردم ما با استماع آواي خوش مرحوم صبحدل به ويژه اذان ماندگار و جاودان او در ساعات مختلف روز در صبح و ظهر و شب با خداوند ارتباط برقرار مي‌كردند، اخلاص مرحوم صبحدل باعث شده بود كه صداي او تاثير بسيار زيادي بر دل‌هاي عاشق بگذارد.

صوفي اظهار كرد: مرحوم صبحدل آثار به ياد ماندني زيادي داشت كه اذانش يكي از آنها بود، توليد برنامه‌هاي معارفي و قرآني، تربيت شاگردان زياد و توليد آثار ماندگاري كه الان آرشيو راديو مملو از آنهاست، از مرحوم صبحدل يك اسطوره قرآني، فرهنگي و رسانه‌يي ساخته بود.

محمد عباسي، از قاريان و مفسران قرآن كريم و شاگردان زنده‌ياد صبحدل نيز گفت: حسين صبحدل حق بزرگي بر گردن جامعه قرآني و مردم ايران دارد.

وي ادامه داد: من از سال 60 او را مي شناختم، بسيار انسان شريف، مهربان، مودب، كم حرف و آرامي بود اگر هم حرف مي‌زدند از اخلاقيات و كرامات مي‌گفتند.

وي ادامه داد: بسيار روحيه منعطفي داشت و وقتي ما نزد ايشان قرآن مي‌خوانديم يا به عيادت ايشان مي‌رفتيم هميشه با آغوش باز از ما استقبال مي‌كرد.

اين قاري قرآن گفت: انشاالله به حق همه آثاري كه ايشان داشتند، از اذان‌ها، دعاها و برنامه‌هاي مذهبي كه در راديو مي‌ساختند و مديريت خوبي كه داشتند، خدا ايشان را مورد بخشش خودش قرار دهد.

همچنين محمدرضا پورزرگري از قاريان قرآن و شاگردان استاد صبحدل يادآور شد: از اوايل انقلاب افتخار آشنايي با حاج حسين صبحدل را پيدا كردم، استاد بزرگواري كه نه تنها استاد قرائت قرآن و الحان و نغمات و موسيقي مذهبي ما بودند، بلكه به واقع استاد ادب، اخلاق، انسانيت و انديشه ديني بودند.

وي ادامه داد: درباره فضايل استاد صبحدل هرچه بگوييم كم است، ما در مدت اندكي كه در محضر استاد بوديم چيزهاي زيادي از ايشان آموختيم. ايشان روح لطيفي داشتند، بسيار خوش ذوق و دقيق بودند و با نگاه ظريفي به مسايل نگاه مي‌كردند.

پورزرگري اظهار كرد: استاد صبحدل از قبل انقلاب اسلامي در حسينيه ارشاد از جلسات و سخنراني‌هاي استاد شهيد مرتضي مطهري و استاد شهيد علي شريعتي استفاده‌هاي فراواني بردند و موذن و قاري آن محافل بودند، بسياري از كارهاي فاخري كه در راديو بعد از انقلاب چه درباره اذان و ادعيه و مناسبت‌هاي مذهبي ضبط شد و اكنون به عنوان آثار ماندگار همگان از آن بهره مي‌برند، حاصل زحمات استاد صبحدل است.

اين قاري قرآن گفت: سه اذان استاد صبحدل دارد كه هر يك از ديگري زيباتر است و مقام معظم رهبري در باب اذان ايشان فرمودند كه اذان استاد صبحدل؛ «اذان انقلاب» است. خيلي از افرادي كه استعدادهاي ويژه‌اي داشتند را ايشان شناسايي و به راديو آورد كه الان جزو خوانندگان يا قاريان مطرح هستند.

وي ادامه داد: استاد صبحدل تيزبيني عجيبي در شناسايي صداها و الحان افراد داشتند و همانطور كه مي‌دانيد ربناي معروف استاد محمدرضا شجريان با نظارت ايشان ضبط شد.

پورزرگري تصريح كرد: همه جا ايشان به عنوان يك كانون گرم مهر و محبت، عشق و صفا و محبت در ميان دوستانشان حضور داشتند.

وي گفت: كساني چون استاد مرحوم صبحدل، معلم و الگوي اخلاقي ما هستند و نه فقط معلم قرآن و استاد موسيقايي در باب نغمات مذهبي.

عباس صبحدل، برادر مرحوم صبحدل نيز گفت: ‌ايشان از بچگي در راه خدا فعاليت مي‌كرد و كسي كه در راه خدا كار كند، پاداشش را نيز به نيكي از خدا دريافت مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha