• چهارشنبه / ۴ آذر ۱۳۸۸ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8809-00326.149393
  • خبرنگار : 71012

تله‌فيلم «درخت چشمه» براي روز عرفه صباغ‌زا‌ده: تلويزيون در جذب استعدادهاي جوان پيشقدم باشد بسياري از تهيه‌كنندگان براي دريافت بودجه تله‌فيلم سرگردانند

مهدي صباغ‌زاده كه تهيه‌كنندگي تله‌فيلم «درخت چشمه» به كارگرداني محسن تربيت‌دوست را بر عهده دارد، گفت: طبيعي است كه تجربيات تهيه‌كنندگان حرفه‌يي روي كارگرداناني كه براي نخستين‌بار ساخت تله‌فيلمي را بر عهده مي‌گيرند، تأثيرگذار است؛ تجربيات فيلم‌سازان حرفه‌يي مي‌تواند به كيفيت و ارزش‌هاي يك كار تلويزيوني كمك كند.

اين كارگردان و تهيه‌كننده سينما و تلويزيون در آستانه پخش اين فيلم برا روز عرفه به خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا خاطرنشان كرد: «درخت چشمه» اولين كار آقاي تربيت‌دوست بود و من به عنوان تهيه‌كننده سعي كردم تمام امكانات و شرايط ويژه‌ را در اختيار ايشان بگذارم و در نتيجه كار ارزشمندي ارايه شد.

او در پاسخ به اين پرسش كه در مقام تهيه‌كننده «درخت چشمه» تا چه اندازه در كارگرداني اين تله‌فيلم دخالت داشته‌است؟ گفت: مباحث اوليه پيش از ساخت فيلم صورت مي‌گرفت و كمك‌هاي من در حد هم‌فكري بود كه اگر خود كارگردان به آن تمايل داشت اين هم‌فكري صورت مي‌گرفت.

صباغ‌زاده با اشاره به اين‌كه تله‌فيلم «درخت چشمه‌» در شمال ساخته شده‌است، خاطرنشان كرد: اين تله‌فيلم در شمال ساخته شد و شرايط و امكانات خاصي را مي‌طلبيد و مي‌توان گفت ساخت آن دشوار بود. نظارت من بر اين تله‌فيلم به آن معنا كه هرروز سر صحنه حاضر شوم، نبود؛ بلكه به عنوان تهيه‌كننده به كار سر مي‌زدم و تمامي مباحث و صحبت‌ها و رهنمودها قبل از توليد به كارگردان اعلام شد؛ حال بستگي به خود كارگردان دارد كه چه‌قدر از تجربيات و ديد من در اين تله‌فيلم بهره گرفته باشد.

او در پاسخ به پرسش ايسنا، درباره نگاه يكسان تلويزيون به ساختار تله‌فيلم و گلايه برخي از تهيه‌كنندگان از برآوردهاي نامناسب براي اين آثار، خاطرنشان كرد: مطمئنا چنين مشكلي وجود دارد؛ من درباره اين مسأله با مسؤولان تلويزيون بحث دارم؛ آن‌ها بايد تفاوت‌هايي را بين كارها قايل شوند. وقتي تهيه‌كننده‌اي باسابقه در كنار توليد قرار مي‌گيرد ويژگي‌هاي خاص خودش را دارد و مسلما به كار نگاهي سينمايي دارد.

تهيه‌كننده «درخشت چشمه» ادامه داد: تا آن‌جا كه اختيار داشتم در مورد «درخت چشمه» كم نگذاشتم و هر كمكي از دستم برمي‌آمد، انجام دادم.

او با اشاره به مشكلات سيمافيلم در حوزه تأمين بودجه تله‌فيلم‌ها، خاطرنشان كرد: نگاه ويژه به تله‌فيلم تفاوتي را در برآوردها و پرداخت پول توسط تلويزيون ايجاد نمي‌كند. درحال حاضر سيما فيلم با مشكل اقتصادي مواجه است و رفت‌وآمدهاي ما تهيه‌كنندگان كاهش نيرو و انرژي را موجب مي‌شود.

صباغ‌زاده تأكيد كرد: اگر قرار است كاري باكيفيت توليد شود، بايد بودجه لازم در اختيار سازندگان كار قرار گيرد.

اين كارگردان سينما گفت: اگر قرار باشد با قرض و قوله فيلمي را بسازيم و تهيه‌كننده دردسر بسياري را متحمل شود، مسلما كيفيت فيلم آن‌طور كه بايد و شايد نمي‌شود؛ خصوصا كه تهيه‌كنندگاني مانند ما تمام سرمايه را خرج اثر مي‌كنند؛ ما به دنبال سود و منفعت نيستيم و قصدمان اين است كه كار متفاوت‌تري را ارايه دهيم.

صباغ زاده اظهار كرد: من از آقاي ضرغامي و مديران ارشد سيما تقاضا دارم كه بودجه سيمافيلم را به موقع پرداخت كنند؛ چراكه درحال حاضر بسياري از تهيه‌كنندگان تله‌فيلم سرگردان در پي دريافت بودجه هستند.

او در پاسخ به پرسش ديگري درباره حضور افراد كم‌تجربه و بي‌تجربه در ساخت تله‌فيلم و اين‌كه چگونه مي‌توان در عين‌حال كه نيروي جوان را به عرصه فيلمسازي تزريق مي‌كنيم كيفيت آثار را نيز حفظ كنيم، پيشنهاد داد: تلويزيون جرياني دولتي و فرهنگي است كه مخاطب عام دارد؛ تلويزيون بخش خصوصي نيست كه براي سرمايه‌گذاري مشكل داشته باشد. جريان فرهنگي بايد به ورود آدم‌هاي تازه‌نفس كمك كند. تلويزيون بايد در جذب استعدادهاي جوان پيشقدم باشد.

وي تأكيد كرد: نبايد تنها به فكر استفاده از چهره‌ها باشيم، چراكه اين امر به سينما و تلويزيون لطمه مي‌زند و محدوديت‌هايي را ايجاد مي‌كند. استفاده صرف از چهره‌ها دستمزدها را بالا مي‌برد و كار تازه‌اي هم انجام نمي‌دهيم و به ورود نسل پوياتر كمك نمي‌كنيم.

صباغ‌زاده در پايان گفت: چه در حوزه انتخاب كارگردان و چه در حوزه انتخاب بازيگر و ساير عوامل تله فيلم، بهتر است كه از جوانان تحصيلكرده و دوره ديده استفاده كنيم تا بتوانند استعدادها و توانايي‌هاي خود را بروز دهند. حضور چنين افرادي در كنار تهيه‌كنندگان باتجربه و حرفه‌يي، فرصت خوبي است تا توليداتي مناسب و در حد تلويزيون ملي توليد و پخش شوند.

فيلم­تلويزيوني « درخت چشمه»روزعيدسعيد قربان ساعت 22 و 15 دقيقه ازشبکه سه سيماپخش مي‌شود.

«درخت چشمه» روايتگر پيرمردي است که راهي زيارت خانه خداست و براي طلب حلاليت از مردم روستاي محل زندگي‌اش سفري کوتاه را آغاز مي‌کند، اما برخلاف انتظار در موقعيتي قرار مي‌گيرد که خود او بايد کسي را حلال کند.

علي واجدسميعي، رضا فيض نوروزي، شايان تربيت‌دوست، فرهاد بشارتي، حسين توشه، بهرام نوري، محبوب بشري، زينب شعباني، مرضيه گوهري، حبيب پورسيفي، امير و نرجس خاتون بدرطالعي، ابوذرجلالي و نسرين آبشناور دراين فيلم تلويزيوني بازي کرده اند.

فيلم تلويزيوني « درخت چشمه» به کارگرداني محسن تربيت‌ دوستو تهيه کنندگي مهدي صباغزاده ساخته شده است .

ازديگرعوامل اين فيلم مي توان به مدير توليد: جعفرعروجي، صدابردار: مازيار رزاقي، آهنگساز: کيوان صباغزاده، تدوين: فرزاد هوتهم، صداگذار: علي علويان، طراح صحنه: پيام حسين‌صوري، طراح گريم: محسن دارسنج، دستيار اول و برنامه‌ريز: روزبه سجادي حسيني، منشي صحنه : طليعه شهرابي و ناظر کيفي : داريوش منتظري اشاره کرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha