• دوشنبه / ۲۳ آذر ۱۳۸۸ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8809-04482
  • خبرنگار : 71191

دفتر بافت تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران افتتاح شد مسؤول دفتر بافت تاريخي استان تهران: اطلاعاتي از پتانسيل‌هاي بافت تاريخي تهران نداريم

دفتر بافت تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران افتتاح شد
مسؤول دفتر بافت تاريخي استان تهران:
اطلاعاتي از پتانسيل‌هاي بافت تاريخي تهران نداريم

معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران گفت: افتتاح دفتر بافت تاريخي اين استان يكي از برنامه‌هاي اصلي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به‌دليل اهميت اين حوزه بوده است.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد بيرقي امروز (دوشنبه، 23 آذرماه) در مراسم افتتاح دفتر بافت تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در خانه‌ي امام جمعه، بيان كرد: تهران در بحث بافت فرهنگي و تاريخي شايد سابقه‌ي زيادي نداشته باشد؛ اما اهميت آن به‌عنوان پايتخت و مركز تحولات فرهنگي، مستندسازي و نظارت بر اين امور كه شايد بخشي از آن كالبدي است و بيش‌تر از آن بعد فرهنگي دارد، موجوديت بناها را هميشه تقويت مي‌كرده است.

وي با اشاره به آغاز فعاليت جدي اين دفتر از سه هفته پيش تا كنون، اظهار داشت: با افتتاح اين دفتر، اصناف مشكلات خود را مي‌توانند مطرح كنند و ما نيز تصميم‌هاي مناسب‌تري را در اين زمينه مي‌گيريم. از شهرداري تهران نيز انتظار و درخواست كمك براي حمايت و مشاركت بيش‌تر در اين زمينه را داريم.

در ادامه اين مراسم، مسؤول دفتر بافت تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران گفت: راه‌اندازي دفتر بافت تاريخي تهران يكي از آرزوهاي حداقل بدنه‌ي كارشناسي سازمان بود كه در بطن بافت تاريخي تهران، چنين فضاي كارشناسي خوبي ايجاد شود.

قدير افروند ادامه داد: مهم‌ترين ويژگي افتتاح اين دفتر، اشرافي است كه سازمان ميراث فرهنگي مي‌تواند به محدوده‌ي بافت تاريخي داشته باشد. نمي‌توان شعار حفظ و حفاظت از بافت تاريخي را مطرح كرد، اما در عمل دور از محدوده‌ي بافت تاريخي بود. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران از خيابان پاسداران و حتا خيابان ويلا نمي‌توانست به وظايف بافت تاريخي و سازماني خود عمل كند. افتتاح اين دفتر فرصتي است كه به ادعاي خود جامه‌ي عمل بپوشاند و پاسخگوي جامعه‌ي مديريت شهري باشد.

وي مركز ثقل هويت و تاريخ كلان‌شهر تهران را منطقه‌ي تاريخي بازار تهران دانست و افزود: تهراني كه تا حدود 400 سال پيش شايد يك ده بيش نبود، به مرور، جايگاهي براي خود فراهم كرد كه به مركزيت و پايتخت جهان اسلام تبديل شد.

او با اشاره به تاريخ شكل‌گيري تهران قديم از زمان‌هاي گذشته و چگونگي پايتخت شدن اين شهر، گفت: آنچه ما اكنون در اختيار داريم، ميراثي از دوره‌هاي گذشته است و آنچه از آن به‌عنوان بافت تاريخي ياد مي‌كنيم، محدوده‌ي حصار ناصري است. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي اين بخش، وظيفه‌ي خاصي دارد كه در قدم نخست با معرفي و ثبت نقاط و بناهاي تاريخي آن را اجرا مي‌كند.

مسؤول دفتر بافت تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران اظهار داشت: در دوره‌ي مسؤوليت معاونت حفظ و احياي كنوني، مطالعات حصار ناصري انجام شدند و براي ثبت اين بافت تاريخي اقدامات لازم در حال انجام‌اند.

افروند وظيفه‌ي نخست اين دفتر را حفاظت از بافت تاريخي تهران دانست و بيان كرد: اين وظيفه مي‌طلبد، كار بيش‌تري در اين زمينه انجام شود. با اين نيت، معاونت حفظ و احياي تهران در اوايل كار، بحث افتتاح اين دفتر را مطرح كرد تا زمينه‌ي ارتباط بيش‌تر با بافت تاريخي ايجاد شود.

وي گفت: در حوزه‌ي معماري و شهرسازي به‌شكل مكرر با اين انتقاد همراه بوديم كه در بسياري از مكان‌ها، اقدامات تخريبي و نوسازي انجام مي‌شوند، اما ميراث فرهنگي از آن‌ها اطلاع ندارد. اين دفتر با هدف اطلاع‌رساني در اين زمينه افتتاح شد و مي‌تواند پاسخگوي مديريت شهري باشد؛ اما بيش از آن، با توجه به اين‌كه بافت و ساختار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري علمي است، ترجيح مي‌دهيم، بيش‌تر كار پژوهشي و مطالعاتي در اين دفتر انجام دهيم، چراكه خلأ آن اكنون ديده مي‌شود.

او اظهار كرد: همه‌ي ما به‌عنوان كارشناسان و پژوهش‌گران ميراث فرهنگي مي‌توانيم دست به دست هم دهيم و نخست، مستندسازي در بافت تاريخي را انجام دهيم، چون هيچ اطلاعاتي از پتانسيل‌هاي تاريخي اين بافت نداريم، حتا تصويري از سير تاريخي تهران در دسترس نيست.

وي ادامه داد: اگر قدم نخست در هر اتفاق اجرايي و مرمتي، شناخت و مطالعه‌ي آن باشد، بعد از آن به‌نظر مي‌رسد، مي‌توان شناخت كافي درباره‌ي تك‌تك بناها و طرح جامع ميراث فرهنگي از منطقه داشت.

افروند گفت: محدوده‌ي بافت تاريخي بيش‌تر در دو منطقه‌ي 11 و 12 تهران قرار گرفته است. شهرداري‌هاي اين دو منطقه، اطلاعات خوبي را در اين زمينه دارند؛ اما باز هم به اطلاعات وسيع‌تري نياز است كه جمع‌آوري و در اختيار قرار دادن آن‌ها وظيفه‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران است.

وي دفتر بافت تاريخي تهران را مكاني براي نزديك شدن سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران با نهادهاي مرتبط مانند شهرداري دانست و افزود: اين سبب مي‌شود، وجه كاركردي ميراث فرهنگي را به بافت تاريخي تزريق كنيم. هم‌چنين ما به حضور پژوهش‌گران، كارشناسان و دانشجويان براي انجام كارهاي پژوهشي در اين بافت نياز داريم. شكل‌گيري اين مطالعات مي‌تواند سبب تصميم‌گيري‌هاي منطقي در بافت شود.

او اضافه كرد: آنچه در بافت تاريخي وجود دارد، به همه‌ي مردم متعلق است. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و شهرداري منطقه از برداشتن يك قدم اشتباه در اين زمينه نگران‌اند كه مبادا نتوانند در آينده پاسخگوي آن باشند.

به گزارش ايسنا، رييس اصناف بازار تهران نيز در اين مراسم گفت: ما بايد بپذيريم، بالاخره مسايل ميراث فرهنگي و حفظ آن‌ها به‌عنوان هويت تاريخي ما، چيزي است كه در آن سهم داريم. به‌نظر مي‌رسد، منطقه‌ي 12 تهران شايد قديمي‌ترين بافت تاريخي تهران را داشته باشد و توجه ميراث فرهنگي بايد در اين منطقه بيش‌تر باشد.

كريمي بيان كرد: حفظ ميراث فرهنگي به چه قيمتي بايد باشد، به قيمت محدود كردن مديريت شهري يا درجا زدن در بخشي كه ما را به هيچ عنوان جلو نمي‌برد؟ در حفظ ميراث فرهنگي بايد هم‌پاي مديريت شهري باشيم و اين كار جز با همكاري تنگاتنگ انجام نمي‌شود.

او تأكيد كرد: ما در منطقه‌اي هستيم كه بافت فرسوده را نيز در خود دارد، بافتي كه حفظ آن به‌نظر مشكل مي‌رسد و تا بعد از انقلاب اسلامي نيز توجه چنداني به اين منطقه نمي‌شد؛ اما در چند سال اخير، قدري احساس مي‌كنيم كه به اين منطقه رسيدگي مي‌شود.

رييس اصناف بازار معتقد است: به نسبت آثار تاريخي كه در اين منطقه وجود دارند، ميراث فرهنگي پيش‌بيني‌هاي لازم را براي سرمايه‌گذاري در اين مكان نكرده است و فقط با شعار حفظ آثار جلو مي‌رود. اين درحالي است كه جلو رفتن در اين زمينه نيازمند بودجه‌گذاري و برنامه‌ريزي مناسب در سطوح بالاي نظام به‌عنوان يك كار ملي است.

كريمي افزود: مسؤولان ميراث فرهنگي تلاش بايد كنند، اگر قرار است، اين بافت حفظ شود و هم‌پاي ديگر سازمان‌ها حركت كند، در اين زمينه تلاش بيش‌تري انجام و بودجه‌ي مناسب‌تري را اختصاص دهند. هيچ زماني اين‌قدر به اين مسأله رسيدگي نشده بود. اين فرصت خوبي براي ميراث فرهنگي است تا راه را براي مديريت شهري نيز باز كند.

به گزارش ايسنا، سرپرست پروژه‌ي مرمت خانه‌ي امام جمعه نيز در توضيح چگونگي مرمت اين بنا، گفت: يكي از عوامل مهمي كه خانه‌ي امام جمعه را تهديد مي‌كرد، بالا آمدن سطح آب‌هاي زيرزميني و رطوبت محيطي در اين مكان بود.

هوشنگ ثبوتي ادامه داد: ما پس از انجام بررسي‌هاي لازم بر رطوبت‌زدايي منطقه متمركز شديم و پس از دفع رطوبت، كارهاي تأسيساتي مناسب در اين خانه انجام شدند.

مسؤول دفتر بافت تاريخي تهران در سخناني با اشاره به وجود دبيرستاني متروكه و ساختماني كه كنار خانه‌ي امام جمعه قرار دارند و هر دو به آموزش و پرورش تهران متعلق‌اند، گفت: ما درصدد هستيم، با تملك، توافق يا هر اقدام ديگري، اين دو بنا را آزادسازي و فضاي مناسبي را براي خانه‌ي امام جمعه ايجاد كنيم.

افروند آزادسازي دبيرستاني را كه در عرصه‌ي چشمه‌علي شهرري قرار داشت و نماي چشمه‌علي و كتيبه را از بين برده بود، يك نمونه‌ي خوب در اين زمينه دانست و تأكيد كرد: تلاش كرده‌ايم، در بافت تاريخي تهران يك محور گردشگري ايجاد و با توجه به كاركرد گردشگري، اين محدوده را آماده كنيم. به همين دليل، تاكنون در برخي بناهاي تاريخي اقداماتي در اين زمينه انجام شده‌اند. اگر شهرداري حمايت لازم را از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري داشته باشد، كارها در اسرع وقت انجام مي‌شوند.

به گزارش ايسنا، يك كارشناس مرمت آثار تاريخي نيز در جمع خبرنگاران درباره‌ي محورهاي گردشگري ناصرخسرو، ميرزا محمود وزير و امامزاده يحيي، گفت: اين محورها عناصر ارزشمندي به‌عنوان محورهاي گردشگري هستند كه مي‌توان با انجام اقداماتي مانند كف‌سازي، بدنه‌سازي و نصب تابلو براي گردشگران اين منطقه را به آن‌ها معرفي كرد تا به اين شكل در تهران محورهاي گردشگري احيا شوند.

مهدي معمارزاده افزود: به اين شكل، به رسيدگي بيش‌تر به بافت، بدنه‌ها و حفظ ارزش‌هاي داخل بافت و معرفي جاذبه‌هاي گردشگري كمك مي‌كنيم.

در مراسم افتتاح دفتر بافت تاريخي تهران كه در كوچه‌ي امام جمعه و خانه‌ي امام جمعه بدون حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران برگزار شد، شهردار ناحيه‌ي 3 تهران ـ محمد حسيني ـ، شهردار ناحيه‌ي 2 تهران ـ باقري ـ و قائم‌مقام شهرداري منطقه‌ي 12 ـ عرب ـ همراه تعدادي از كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران حضور داشتند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha