• دوشنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8812-06094

مراسم تقدير از برگزيدگان فرهنگستان‌هاي كشور برپا شد

مراسم تقدير از برگزيدگان فرهنگستان‌هاي كشور برپا شد

در يازدهمين دوره‌ي انتخاب چهره‌هاي برگزيده‌ي فرهنگستان‌هاي جمهوري اسلامي ايران، از چهار چهره‌ي برتر تقدير شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود احمدي‌نژاد در اين مراسم كه با عنوان «بزرگداشت نام‌آوران علم و ادب و فرهنگ» شامگاه گذشته (يكشنبه، 9 اسفندماه) در محل سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي ايران برپا شد، از دكتر سليم نيساري - منتخب فرهنگستان زبان و ادب فارسي -، استاد غلامحسين اميرخاني - منتخب فرهنگستان هنر -، دكتر علي‌اكبر ولايتي - منتخب فرهنگستان علوم پزشكي - و دكتر رضا گلشني - منتخب فرهنگستان علوم - با اهداي لوح سپاس تقدير كرد و به‌جز استاد اميرخاني كه پيش‌تر، نشان درجه يك دانش را دريافت كرده بود، به آن‌ها نشان درجه‌ يك دانش اعطا كرد.

احمدي‌نژاد در سخناني در اين مراسم گفت: ما علمي مي‌خواهيم كه غرور و فساد نياورد، خودبيني و طغيان نياورد؛ بلكه حكمت، رحمت، سعادت و آرامش حقيقي بياورد.

او افزود: تاريخ نشان داده كه هرگاه ملت ايران فرصت يافته است، در عرصه‌هاي گوناگون انساني و علم و هنر قله‌ها را يكي پس از ديگري فتح كرده است. امروز هم كاروان علمي ملت ايران با سرعت به سمت قله‌هاي بلند در حركت است.

رييس‌جمهور درباره‌ي اهميت فرهنگستان‌ها نيز گفت: فرهنگستان يك نهاد پربركت و ارزشمند است كه بهره‌هاي فراواني را براي ملت ما داشته است و خواهد داشت. به عنوان يك ايراني انتظارم از فرهنگستان‌ها اين است كه كارهاي علمي‌شان بسيار عالي باشد و تمام زبدگان و عالمان و هنرمندان را در زير چتر خود بگيرند.

احمدي‌نژاد همچنين بر آزاد بودن هنرمند و متخصص علم تأكيد كرد و گفت: انسان بدون آزادي معنا ندارد و هيچ ارزشي بدون آزادي در انسان متجلي نمي‌شود. ذهن هنرمند بايد در افق‌هاي بلند پرواز كند و كسي نمي‌تواند براي هنرمند محدوده تعيين كند. آزادي ما نيز در مقايسه با گذشته بي‌نظير است؛ اما مطلوب نيست. البته بايد آزادي را بفهميم و بشناسيم و حركت در اين مسير يك حركت فرهنگي است كه ذات تغييرش تدريجي است.

او در ادامه گفت: بايد كاري كنيم كه هنرمند به افق‌هاي بلند پرواز كند. بالاترين هديه‌ي خدا به بشر بعد از پيامبر (ص) و آل ايشان، آزادي است و كاري كه با اجبار و اكراه باشد، حتا بالاترين كارها هم باشد، فاقد ارزش است.

همچنين غلامعلي حداد عادل - رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي - در سخناني گفت: هر كس با تاريخ و تاريخ تمدن آشنا باشد، اين را تصديق مي‌كند كه تمدن اسلامي يك تمدن علمي بود. انقلاب ما به سوي ايجاد دوباره‌ي اين تمدن و احياي آن گام برمي‌دارد و وقتي انقلاب اسلامي ما كامل خواهد شد كه به احياي اين تمدن بزرگ منتهي شود.

او افزود:‌ ايران در 31 سال گذشته به رغم محدوديت‌ها و تهديد‌ها و تحريم‌ها، راه خود را به خوبي طي كرده است و نشانه‌هاي رشد و پيشرفت را هر ماه و هر هفته در دستاوردهاي دانشمندان مي‌بينيم. همين را در دستيابي به فناوري صلح‌آميز هسته‌يي مي بينيم و دشمنان خيلي بهتر از پيشرفت ما آگاه هستند؛ به همين دليل است كه هياهو مي‌كنند. در حوزه‌هاي پزشكي، زيست‌شناسي، فيزيك و ساير علم‌ها روز به روز دستاوردهاي ارزشمندي نصيب دانشمندان مي‌شود.

رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي عنوان كرد: يكي از گفتمان‌هاي رايج جمهوري اسلامي، گفتمان علمي است. اين گفتمان همواره مورد تأكيد رهبري بوده و تأسيس فرهنگستان‌ها در كشور ما از كارهاي مهمي است كه در 20 سال گذشته انجام شده است. فرهنگستان‌هاي كشور وظيفه‌اي در مقياس ملي دارند و بايد با توجه به واقعيت‌هاي جهان در سياست‌گذاري‌ها دخالت كنند.

حداد عادل در پايان با تأكيد بر تداوم فرهنگ بزرگداشت‌ها گفت:‌ اين بزرگداشت‌ها و اين تكريم‌ها باعث مي‌شود كه جوانان ترغيب شوند مسير اين بزرگان را طي كنند.

او همچنين در سخنان خود به بيان خلاصه‌اي از زندگي و آثار سليم نيساري به عنوان برگزيده‌ي فرهنگستان زبان و ادب فارسي پرداخت.

در ادامه، سليم نيساري با حضور در جايگاه از انتخاب خود تشكر كرد.

علي معلم دامغاني - رييس فرهنگستان هنر - نيز به معرفي شخصيت برگزيده‌ي اين فرهنگستان يعني غلامحسين اميرخاني پرداخت و در ادامه، اميرخاني در سخناني گفت:‌ هنر فراسرزميني و فرافرهنگي و فراانساني است و ما بايد در جهان امروز از اين مزيت كشورمان بهره بگيريم و از جايگاه متعالي هنر خود استفاده كنيم.

اين هنرمند خوشنويس ادامه داد: متأسفانه هنرهاي بسياري در كشورمان هستند كه در آستانه‌ي فراموش شدن‌اند. برخي از اين هنرها تنها نزد استادان پيشكسوت باقي‌ مانده است و اگر خداي نكرده، آن‌ها از دست بروند، آن هنر نيز مي‌ميرد. من و ساير همكاران در فرهنگستان بارها از اين مسأله ابراز نگراني كرده‌ايم و از مسؤولان مي‌خواهيم در اين زمينه كمك كنند. اين هنرها امانتي از گذشتگان است كه به ما رسيده و بايد آن‌ها را حفظ كنيم و به آيندگان انتقال دهيم.

اميرخاني از بي‌توجهي به هنر اين سرزمين كه به گفته‌ي او، اصولي از قانون اساسي و برنامه‌ي چهارم بر آن‌ها تأكيد دارد، انتقاد كرد و خواستار توجه بيش‌تر به اين عرصه شد.

او همچنين بر آزاد بودن هنرمند در ارائه‌ي هنر خود تأكيد كرد و گفت: هنرمند كسي است كه تمام عمر و جواني خود را براي كسب فضيلت طي مي‌كند و اين بالاترين تعهد است. تعهد در جان هنرمند جوشش مي‌كند.

اين هنرمند همچنين عنوان كرد: اخيرا استادي در رسانه‌ها مي‌گفت در 30 سال گذشته در هنر مدرن فعاليت درخور شأن هنر ايراني صورت نگرفته است و من اين را تصديق مي‌كنم. علت آن هم اين است كه هنر در كشور ما سفارشي و دولتي شده است و تا انديشه‌ي هنرمند آزاد نشود، هنر جان نمي‌گيرد.

همچنين رضا داوري اردكاني به عنوان رييس فرهنگستان علوم در سخناني، مهدي گلشني را به عنوان برگزيده‌ي اين فرهنگستان معرفي كرد.

گلشني نيز به بيان چند نكته پرداخت و در بخشي از سخنان خود با تأكيد بر ارائه‌ي مقاله‌هاي علمي گفت: ضمن اين‌كه بر ارزش اين مقالات در پيشرفت علمي كشور تأكيد دارم، به نظرم مقالات علمي صرفا نشان‌دهنده‌ي ميزان پيشرفت كشور نيست. ما ظرفيت‌هاي فراواني براي پيشرفت در كشور داريم.

او در ادامه بر به‌كارگيري علم و استفاده از عالمان در اداره‌ي كشور تأكيد كرد و در عين حال از نبود فرهنگ نقد در كشور انتقاد كرد و گفت: ما نه نقد بلديم، نه فرهنگ نقادي را آموخته‌ايم و نه تحمل نقل را داريم؛ در حالي‌كه بايد فرهنگ نقدپذيري و ادب نقد را در كشور ايجاد كنيم.

اين استاد دانشگاه از خروج نخبگان از كشور انتقاد كرد و گفت: ما با پديده‌اي به نام خروج نخبگان براي ادامه‌ي تحصيل مواجه‌ايم. برخي مي‌گويند اين‌ها برمي‌گردند و علم خود را در كشور به كار مي‌گيرند يا اين‌كه بهره‌هاي علمي خود را به كشور مي‌دهند؛ اما واقعيت اين است كه تنها از دانشكده‌ي فيزيك كه ما آن‌جا هستيم، 140 نفر براي تحصيل رفتند و 20درصد هم برنگشتند. اگر اين‌طور است، چرا ما بايد براي اين‌ها هزينه كنيم و سود آن را ديگران ببرند؟ شايد يكي از علت‌هاي اين پديده اين است كه تعهد در ميان متخصصان ما كم‌رنگ شده است. از سوي ديگر اين هم هست كه اين متخصصان احساس مي‌كنند شايسته‌سالاري در كشور حاكم نيست و از سوي ديگر، تنگ‌نظري‌هايي در زمينه‌هاي تخصصي وجود دارد.

گلشني سپس گفت: به نظر من، لازم است متخصصان ما به غير از دروس تخصصي، با مباحثي فراتر از آن هم آشنا شوند. همان‌طور كه مي‌دانيد، امروز در برخي دانشگاه‌هاي معتبر دنيا به اين نتيجه رسيده‌اند كه علوم مهندسي و انساني در ارتباط با هم هستند. به عبارتي، رشد علم نيازمند فرهنگ مناسب آن است؛ والا علم رشد نمي‌كند. با نگاهي به تاريخ هم مي‌بينيم كه در زمان‌هايي علم رشد كرده كه تبادل افكار وجود داشته و دانشمندان حرمت داشته‌اند؛ اما به محض اين‌كه اشعري‌مسلكان آمدند، رشد علم هم متوقف شد.

در ادامه‌ي اين مراسم، عليرضا مرندي - رييس فرهنگستان علوم پزشكي - به معرفي برگزيده‌ي اين فرهنگستان، علي‌اكبر ولايتي، پرداخت و پس از او، ولايتي در سخناني گفت: رسالتي كه فرهنگستان به عهده‌ي من گذاشته، احياي فرهنگ و تمدن اسلامي در عرصه‌ي پزشكي و احياي طب سنتي است. ما بر اساس ارزيابي‌هاي خود به اين نتيجه رسيده‌ايم كه داروهاي گياهي بيش‌تر مورد علاقه‌ي مردم است و حتا در كشورهاي غربي نيز به طبابت با داروهاي گياهي توجه زيادي مي‌شود.

او همچنين بخش بزرگي از تمدن اسلامي را در طب سنتي دانست و گفت: جالب است كه بدانيد دانشگاه جندي‌شاپور شش قرن پابرجا بود و اين تداوم فعاليت علمي در يك دانشگاه به اندازه‌ي شش قرن، در دنيا بي‌نظير است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha