• جمعه / ۱۴ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8812-07796

«سازها از كوك خارج شدند» گزارشي از حاشيه‌ و متن جشنواره‌ي موسيقي فجر

«سازها از كوك خارج شدند»
گزارشي از حاشيه‌ و متن جشنواره‌ي موسيقي فجر

بيست‌وپنجمين جشنواره‌ي موسيقي فجر نيز سرانجام پس از شش روز برگزاري با معرفي برگزيدگان به پايان رسيد.

به گزارش خبرنگار موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،حاشيه‌هاي جشنواره امسال از متن آن گاه جذاب‌تر شده بود و رسانه‌ها را بيشتر به خود مشغول كرد.

حاشيه‌ي اولين روز جشنواره با خالي‌بودن برخي صندلي‌هاي سالن‌هاي اجراي موسيقي همراه بود به شكلي‌ كه در اجراي خوان مارتين نوازنده‌ي معروف اسپانيايي گيتار فلامينكو سالن خالي بود و فردي ناشناس مقابل در تالار وزارت كشور بليت‌هاي مهمان را ميان مردم توزيع كرد.

بخش بانوان جشنواره امسال هم نسبت به سال‌هاي گذشته محدودتر شده بود و در اجراي دو گروه خلاصه شد و نگراني‌ گروه‌هاي موسيقي بانوان را به همراه داشت.

در مورد اجراي گروه‌هاي پاپ در مركز همايش‌هاي برج ميلاد گرچه همه بر اين اعتقاد بودند كه اين بخش جشنواره براي افزايش تعداد بازديدكنندگان طراحي شده است، اما در اجراي حميد عسگري هم سالن خالي بود.

اجراي بنيامين بهادري و گروهش از ديگر كنسرت‌هاي پرحاشيه‌ي جشنواره فجر امسال بود به شكلي كه سانس دوم اجراي اين هنرمند موسيقي پاپ با مدت زماني كوتاه نيمه كاره رها شد؛ كوتاه بودن مدت زمان اجراي كنسرت، به اجراي رضا صادقي در تالار بزرگ وزارت كشور نيز رسيد و مردم بعد از اجراي او هم اعتراض كردند.

اجراي تك‌نوازي اساتيد موسيقي ايران نيز امسال در جشنواره با حاشيه‌هايي همراه بود. قرار بود كه استاد جلال ذوالفنون در روز چهارشنبه به تك‌نوازي سه‌تار بپردازد؛ اما از همان روزهاي ابتداي جشنواره، مشخص شد كه او از اجرايش انصراف داده است و تا روز سه‌شنبه مشخص نبود كه چه كسي به جاي استاد ذوالفنون اجرا خواهد كرد تا اينكه اعلام شد هادي منتظري و حسن صفري و استاد محسن عليزاده قرار است در اين برنامه اجرا داشته باشند.

پرديس ملت نيز كه يك مجموعه‌ي سينمايي است امسال براي اجراي كنسرت‌هاي موسيقي انتخاب شده بود و هنرمنداني كه در اين سالن اجرا كرده‌اند معتقد بودند كه فضاي اين سالن مناسب اجراهاي موسيقي نيست.

نبودن گروه‌هاي بين‌المللي از كشورهاي اروپايي نيز امسال از موضوعاتي بود كه براي جشنواره موسيقي فجر حاشيه‌ساز شد و مسوولان جشنواره پاسخ‌شان در اين مورد تعامل با كشورهاي عضو اكو بود.

و اما دو روز پاياني جشنواره‌ي موسيقي فجر كه تقريبا با تعطيلي مطبوعات همراه بود.

رضا صادقي شامگاه سه‌شنبه در تالار وزارت كشور برنامه اجرا كرد با استقبال بسياري روبه‌رو شده بود و سالن شلوغي داشت؛ اما اجراي او هم مانند كنسرت بنيامين بهادري كه در مركز همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد، با اعتراض مردم نسبت به كوتاه‌بودن مدت‌زمان اجرا روبه‌رو شد و صادقي هم كه خود مانند مردم به كوتاه شدن اين زمان اعتراض داشت قطعه‌ي «من ديگه خسته شدم» را چندين بار با مردم هم‌آواز شد.

اجراهاي بيست‌وپنجمين جشنواره موسيقي فجر در تهران روز چهارشنبه ـ 12 اسفند ـ با اجراي نيما مسيحا در مركز همايش‌هاي برج ميلاد به كار خود پايان داد و او هم مانند بنيامين كه ارادت خود را به فرهاد مهراد با استفاده از ريتم ترانه «بوي عيدي بوي توپ» او نشان داده بود، ترانه «مرد تنها» و «والا پيامدار پيمبر» كه از ساخته‌هاي فرهاد بود، اجرا كرد.

مسيحا براين اعتقاد است كه در دوران فعاليت هنري‌اش از فرهاد حس گرفته و خوانده است.

روز گذشته پنج‌شنبه ـ 13 اسفند ـ هم ضيافت ناهار بيست‌وپنجمين جشنواره موسيقي هنرمندان، پيشكسوتان و مسئولان حاضر در جشنواره را دورهم جمع كرد.

در اين مراسم علاوه بر مسئولان هنرمنداني چون استاد حسين دهلوي، مصطفي كمال پورتراب، راميز قلي‌اف، كوثر علي شهبازي،‌ احمد ابراهيمي، فريدون حافظي، آذر هاشمي،‌ منصوره ثابت‌زاده،‌ رازميك اوحانيان، گروه محمد شريف غزل از كشور افغانستان و هنرمندان خارجي شركت‌كننده در جشنواره حضور داشتند.

گرچه شب گذشته آيين پاياني جشنواره‌ي موسيقي فجر برگزار شد اما امشب نيز نيما مسيحا در شيراز برنامه دارد و با اجراي او در شيراز رسما جشنواره‌ي موسيقي فجر به پايان مي‌رسد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha