• چهارشنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8812-16010
  • خبرنگار : 71060

مديرعامل خانه سينما در گفت‌وگو با ايسنا: امنيت شغلي مهم‌ترين اولويت سال 89 است امسال برخي نهادها و سازمانها به تعهداتشان با ما عمل نكردند

مديرعامل خانه سينما در گفت‌وگو با ايسنا:
امنيت شغلي مهم‌ترين اولويت سال 89 است
امسال برخي نهادها و سازمانها به تعهداتشان با ما عمل نكردند

مديرعامل خانه سينما با تبريك سال جديد به اهالي سينما گفت: سال 88 سالي پرفراز‌ونشيب بود؛ اما علي‌رغم تمامي مسائل اجتماعي و فضاهاي ايجاد‌شده، سينما در مجموع و به‌ويژه در حوزه‌ي اكران دراين سال عملكرد خوبي داشت.

محمد مهدي عسگر‌پور در گفت‌وگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ارزيابي خود از اتفاقات و وضعيت سينما در سال 1388، اظهار كرد: به نظرم سينما در اين سال در حيطه‌ي اكران وضعيت و عملكرد مثبتي را تجربه كرد كه بخش عمده آن به مديريت خوب شوراي صنفي نمايش باز مي‌گردد.

او ادامه داد: ما در اين سال از لحاظ كمي‌وكيفي وضعيت به نسبت خوبي را در اكران فيلم‌ها شاهد بوديم؛ البته شايد از نظر كيفي ضعف‌هايي هم هست اما به هرحال اين بضاعت سينماي ماست و به ذات سينما بر مي‌گردد كه با توجه به محدوديت‌ها و مديريت‌ دولتي تا حدي طبيعي به نظر مي‌رسد.

عسگر‌پور از همكارانش تشكر كرد و اذعان داشت:وظيفه دارم كه در اين گفت‌وگو به عذرخواهي از همكاران و به‌ويژه همكاران صنوف آسيب‌پذير سينما بپردازم كه نتوانستم به سياق هر سال اندكي كمك براي هزينه‌هاي شب عيدشان فراهم كنم. ما طي سال‌هاي گذشته همواره سعي داشتيم كه در پايان سال، هدايايي را به همكاران خود تقديم كنيم، اما متاسفانه امسال به دليل عدم انجام تعهد برخي سازمانها و نهادها و كم‌لطفي و بي‌مهري برخي ديگر از نهادها كه از سر لطف كمك مي‌كردند و نه از سر وظيفه؛ اين اتفاق نيافتاد.

مدير عامل خانه سينما در ادامه در پاسخ به اين‌كه به‌طور مشخص كدام نهادها به تعهدات خود عمل نكرده‌اند، به ايسنا گفت: مشخص است كه چه كساني همكاري نكرده‌اند و روز گذشته هم آقاي هاشمي در مصاحبه‌اي به‌طور مبسوط‌ ‌تر به اين مساله اشاره كردند. به هرحال واضح است كه وزارت ارشاد تعهداتي نسبت به خانه سينما دارد،برخي نهادهاي ديگر هم طي سال‌هاي گذشته نه برحسب وظيفه اما به هرحال لطف‌هايي به خانه سينما داشتند كه آنها هم امسال اين مساله را از ما دريغ كردند و در مجموع به نظر مي‌رسد كه امسال پايان تلخي داشتيم.

عسگر‌پور در بخش ديگري از اين گفت‌وگو به كنسل‌شدن برخي برنامه‌هاي خانه سينما اشاره كرد و گفت: امسال برخي از برنامه‌هاي ما كنسل شد كه دراين باره توضيحاتي داده شد و احتمالا ابتداي سال 89 در اين زمينه‌توضيحات كامل‌تري خواهم داد و دقيقا مي‌گوييم كه كدام يك از برنامه‌هاي ما به چه دليلي اجرا نشده‌اند.

وي ادامه داد: به هرحال با تمام محدوديت‌ها و بودجه‌ي اندك كه از طرف وزارت ارشاد در اختيار داشتيم،كه شايد تنها به اندازه يك‌ يا يك و نيم فيلم باشد و كمكي اندك محسوب مي‌شود، حجم فعاليت‌هاي ما در سال 88 و به‌ويژه در شش ماه اول سال بسيار گسترده بود.

مدير عامل خانه سينما در عين حال به سفرهاي مطالعاتي بين‌المللي اعضاي خانه سينما در طول سال 88 اشاره كرد و گفت: براي اين بخش ما سعي كرديم كه كمتر از بودجه خانه سينما استفاده كنيم و بيشتر بودجه اين بخش را از راه‌هاي ديگر تهيه كرديم. علاوه بر اين مساله، ما در خانه سينما ورك‌شاپ‌ها و برنامه‌هاي ديگري هم داشتيم ـ كه با توجه به بودجه اندكي كه البته آن هم به دست ما نرسيد ـ فكر مي‌كنم اين حجم فعاليت اقدامي مبارك باشد.

عسگر‌پور پيگيري مساله امنيت شغلي را هم از مهم‌ترين برنامه‌هاي سال 89 دانست و گفت: فكر مي‌كنم يكي از مهم‌ترين برنامه‌هايي كه بايد در سال آتي پيگيري شود، بحث امنيت شغلي است. شروع اين مساله به چند سال پيش باز مي‌گردد و اكنون به وضعيت بحراني نزديك‌شده و در موارد متعدد حتي به بحران تبديل شده است.

او ادامه داد: تامين اين امنيت نيازمند همكاري جدي و تنگاتنگ وزارت ارشاد است و اگر اين اتفاق صورت نگيرد، هم‌چنان با همان بيماري كه سال‌هاي قبل با آن مواجه بوديم، پيش خواهيم رفت.

مدير عامل خانه سينما با اشاره به طرح امنيت شغلي درادامه عنوان كرد: ما طرحي كاملا مشخص براي مساله ارائه كرده‌ايم كه بايد به‌صورت جدي پيگيري شود، اما اگر وزارت ارشاد مسووليت صدور مجوزهاي لازم در اين زمينه را برعهده نگيرد و با ما همكاري‌هاي نكرده و فكر كند كه بايد به گونه ديگري برخورد كند، هيچ‌گاه دراين حوزه موفق نخواهيم بود.

وي ادامه داد:بحث حضور عوامل فيلم‌ها كه در صنوف مختلف عضويت ندارند، مهم‌ترين موضوع در زمينه‌ي امنيت شغلي محسوب مي‌شود. در اين زمينه ما راهكاري كاملا مشخص داريم و مي‌توانم به جرات بگويم كه راهكار ما در اين زمينه كاملا آماده است يعني جمع‌آوري اطلاعات، فرآوري آنها و رسيدن به يك تفاهمنامه و پيمان‌نامه كلي كه در ميان تمام صنوف خانه سينما صورت گرفته است و براساس اين تفاهم نامه بايد در ساخت كارها منحصرا از اعضاي صنوف استفاده شود. اما بخشي از اين مسئله به حوزه‌ي تهيه‌كنندگي مربوط مي‌شود و در تمام اين سال‌ها هم مساله به اين بخش مربوط مي‌شده كه بخش تهيه‌كنندگي هم يك بخش صنفي محسوب مي‌شود و هم مي‌تواند غير از اين تلقي شود.

عسگر‌پور خاطرنشان كرد: بايد دراين حوزه به يك تفاهم با وزارت ارشاد برسيم؛ چرا كه در غير اين صورت با همان چيزي مواجه خواهيم بود كه طي سال‌هاي گذشته مواجه بوده‌ايم، نشانه‌هايي هم وجود دارد كه اگر در حيطه‌ي مربوط به امنيت شغلي چند پارامتر مختلف مورد توجه قرار نگيرد در سال آينده وضعيت بدتري را هم تجربه خواهيم كرد.

مديرعامل خانه سينما در بخش پاياني اين گفت‌وگو به مساله‌ي بازداشت اخير برخي هنرمندان اشاره و تصريح كرد:عده‌اي ممكن است فضاي فرهنگي را مانند فضاي اجتماعي و فضاي اجتماعي را هم‌چون فضاي سياسي تلقي كنند. من روي درست و غلط بودن اين مساله هيچ بحثي نمي‌كنم. شايد ‌گاه تفكيك آنها از يكديگر امري بسيار دشوار باشد، اما ممكن است نهادي كه مي‌خواهد به بازداشت و احضار بپردازد، خيلي ساده با آن برخورد كند و آنها را از يكديگر تفكيك نكند.

عسگرپور با بيان اينكه ما با يك ابهام در اين زمينه مواجه هستيم تصريح كرد: اين ابهام به‌نظرم در شان يك نظام فرهنگي نيست. به نظرم پسنديده نيست كه فيلمسازي پس از چند ماه در بازداشت باشد و مشخص هم نشود كه مساله چه بوده است. حال ممكن است حتي آن فيلمساز عضو جامعه اصناف هم نباشد، اما بالاخره يكي از فيلمسازان كشور است و به نظرم با يك بي‌توجهي نسبت به او مواجه شده‌ايم.

مدير عامل خانه سينما در ادامه گفت: فكر نمي‌كنم توليد فيلم بدون مجوز جرم تلقي شود و در نهايت در اين زمينه مي‌توان گفت كه نوعي خطاي حرفه‌يي و خلاف قاعده صورت گرفته است. اما آنچه روشن است اينكه عمل مجرمانه‌اي نيست.

اين كارگردان يادآور شد:طي سال‌هاي گذشته در موارد متعدد شاهد بوده‌ايم كه برخي از دست‌اندركاران سينما بدون داشتن مجوزها دست به ساخت فيلم زده‌اند، اما هيچ وقت اين عمل مجرمانه تلقي نمي‌شد كه منجر به بازداشت گسترده شود. حال در برخي از بازداشت‌ها ممكن است كه بحث‌هاي ديگري نيز وجود داشته باشد كه من فكر مي‌كنم حتما بايد اين موارد روشن و از يكديگر تفكيك شود.

او ادامه داد: تاكيدم بر روي روشن‌شدن اين موضوعات است؛ چرا كه اگر اين وضع روشن نشود؛از اين پس هركس كه فيلمي بدون داشتن مجوز بسازد، گويي عملي مجرمانه انجام داده است و اين برخلاف اصل قانوني بودن جرم و مجازات است.

عسگرپور گفت: درحالي‌كه همه ما مي‌دانيم كه براي نمايش فيلم مجوزي به‌نام پروانه نمايش لازم است و كسي نمي‌تواند بدون داشتن آن مجوز،فيلمش را به نمايش درآورد. فيلم‌هاي بدون مجوز حتي به عنوان يك اثر ايراني قادر به حضور در جشنواره‌هاي بين‌المللي نخواهند بود و اگر هم حضور پيدا كنند اينهم يك تخلف است و البته آنچه روشن است اينكه اين فيلم ديگر نماينده‌ي ايران نيست.

به گزارش ايسنا،مدير عامل خانه سينما تشريح جزييات بيشتر درباره‌ي اهداف خانه سينما را به نشست خبري در سال جديد موكول كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha