• چهارشنبه / ۵ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8903-02377
  • خبرنگار : 71021

نام ايران در فهرست مقاصد گردشگري چين نيست! ايران براي چيني‌ها مقصد تجاري است نه گردشگري

نام ايران در فهرست مقاصد گردشگري چين نيست!
ايران براي چيني‌ها مقصد تجاري است نه گردشگري

با وجود هماهنگي‌ها و رايزني‌هاي مقامات ايران و چين، نام ايران هم‌چنان در فهرست مقاصد گردشگري چين نيست.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، چين چهارمين مقصد گردشگران دنيا است كه طبق پيش‌بيني‌ها تا 2020 ميلادي، 100ميليون گردشگر ورودي و 100ميليون گردشگر خروجي خواهد داشت. اين ظرفيت، چين را به بازار مهمي براي بسياري از كشور‌ها تبديل كرده است.

شايد بسياري معتقد باشند، چين توسعه‌ي صنعت گردشگري خود را مديون فعاليت‌هاي تجاري و سفرهاي بازرگانان خارجي به اين كشور است؛ اما در سال‌هاي گذشته، با توجه به رشد تعداد گردشگران ورودي به اين كشور، برنامه‌ريزي و چشم‌اندازي را تعريف و وضعيت حمل‌ونقل و هتل‌هاي خود را سامان‌دهي كرده است تا اين مسير را بهتر هدايت كند.

ايران نيز از چند سال پيش، چين را به‌عنوان يكي از بازارهاي هدف گردشگري خود قرار داده است و براي گسترش ارتباط گردشگري با اين كشور، در سال 1385 تفاهم‌نامه‌اي ميان دو كشور امضا شد. البته اين تفاهم‌نامه در سطح معاون گردشگري ايران و سفير چين در ايران با رويكرد تسهيل ورود گردشگران دو كشور بود.

آن زمان، محمدشريف ملك‌زاده ـ معاون پيشين گردشگري كشور ـ قول داد كه در هريك از تورهاي چيني يك راهنماي مسلط به اين زبان قرار دهد و مراكز آموزشي در ايران نيز براي تربيت راهنمايان تور چيني‌زبان برنامه‌ريزي كنند، چون ورود هر تور، به يك راهنماي چيني‌زبان نياز دارد.

اما از آن زمان تا كنون، نه‌تنها تعداد راهنماهاي چيني‌زبان در ايران افزايش نيافته است، بلكه براي تمام تورهايي كه از چين وارد مي‌شوند، فقط دو راهنماي مسلط به اين زبان در كشور وجود دارد.

سفير چين در ايران در آن نشست گفته بود: «ايران به‌عنوان شصت‌وهشتمين مقصد گردشگري چين شناخته شده است؛ اما تثبيت نام ايران در فهرست مقاصد امن گردشگري چين به امضاي پروتكلي ميان دو كشور پس از سفر مقامات رسمي ايران به چين منوط است» كه اين اتفاق تا كنون محقق نشده است.

در سال 1386 وقتي جمعي از تورگردانان در نمايشگاه COTTM پكن شركت كردند، نام ايران را در فهرست مقاصد گردشگري چين ديدند؛ ولي براساس گفته‌ي تورگرداناني كه نمايشگاه گردشگري COTTM امسال را تجربه كردند، در اين فهرست كه شامل مقاصد امن و مورد تأييد مسؤولان داخلي اين كشور است، نامي از ايران وجود نداشت!

تا كنون نام 91 كشور در اين فهرست كه چيني‌ها معمولا مقصد سفر خود را براساس آن انتخاب مي‌كنند، ثبت شده است؛ ولي به‌نظر مي‌رسد، با وجود تمام تلاش‌هاي فعالان گردشگري و رايزني مسؤولان كشور، جايگاه ايران در اين فهرست چندان تثبيت‌شده نيست و شايد اين تزلزل جايگاه با تبليغات محدود ايران در اين كشور و شناخت اندك چيني‌ها از كشور ما بي‌ارتباط نباشد. به‌طوري كه شيه شيائوين ـ سفير چين در ايران ـ معتقد است: ايران سرزمين جذابي است؛ اما تبليغات درباره‌ي اين كشور، خيلي كم بود و اين كشور مرموز باقي مانده است.

او علاوه بر تبليغات اندك ايران در چين، فاصله‌ي طولاني جغرافيايي بين دو كشور و نبود ناوگان حمل‌ونقل هوايي مناسب در ايران را براي پوشش اين مسير طولاني، از ديگر دلايل سفر اندك ‌چيني‌ها به ايران دانست.

به‌نظر مي‌رسد براي مسؤولان گردشگري كشور، چين بازار مهمي باشد و طبق گفته‌ي آن‌ها، ايران براي جذب گردشگران اين مقصد فكر مي‌كند و معتقدند، اگر درصد اندكي از گردشگران اين كشور را هم جذب كند، جمعيت بسياري مي‌شود، چون اين كشور فقط در سال 2009 ميلادي بيش از 60ميليون گردشگر خروجي داشت.

اما با تمام اين تمايل‌ها، ايران براي جذب گردشگران چيني، معرفي جاذبه‌هاي گردشگري كشور و تثبيت موقعيت ايران در فهرست مقاصد گردشگري چين، چه اقداماتي را انجام داده است؟

افشين عزيزي، عضو جامعه‌ي تورگردانان و يكي از شركت‌كنندگان در نمايشگاه گردشگري پكن كه از هشتم تا يازدهم ارديبهشت برگزار شد و ايران در غرفه‌اي به وسعت 98 مترمربع در آن حضور داشت، به خبرنگار ايسنا گفت: نمايشگاه امسال حرفه‌يي و خوب بود؛ ولي با وجود تمام هماهنگي‌هاي وزارت امور خارجه، نامي از ايران در فهرست مقاصد تأييد‌شده براي سفر اين كشور وجود نداشت. البته مديرعامل شركت مادرتخصصي سياحتي و مراكز تفريحي بنياد مستضعفان كه اتفاقا رييس انجمن دوستي ايران و چين است، مكاتبه‌هايي را با سازمان ملي گردشگري چين انجام داد و قرار شد، معاون گردشگري كشور نيز اين موضوع را پي‌گيري كند.

وي بيان كرد: تا وقتي ايران در اين فهرست نباشد، فعاليت‌هاي گردشگري خيلي مشكل است و چندان نتيجه‌بخش نيست. حتا آژانس‌هاي چيني نمي‌توانند در اين‌باره آگهي كنند. اميدواريم با اين پي‌گيري‌ها، نتيجه‌اي حاصل شود.

اكبر غمخوار، رييس انجمن صنفي دفاتر سفر و گردشگري استان تهران و يكي از شركت‌كنندگان در نمايشگاه COTTM پكن، نيز به خبرنگار ايسنا گفت: چيني‌ها هنوز ايران را به‌عنوان مقصد گردشگري نمي‌شناسند. البته در اين‌باره پروتكل امضا شده، ولي ابلاغ رسمي نشده است. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت امور خارجه بايد اين موضوع را پي‌گيري كنند.

او ادامه داد: ايران براي چيني‌ها مقصد تجاري است و مقصد گردشگري به‌شمار نمي‌آيد. چيني‌ها علاقه دارند به ايران سفر كنند؛ اما ايران براي آن‌ها مقصد تأييد‌شده‌اي نيست.

غمخوار افزود: براي گردشگران چيني، غذا و راهنماي مسلط به زبان آن‌ها بسيار مهم است، يعني همان كمبود‌هايي كه در ايران وجود دارد. اگر مي‌خواهيم گردشگران چيني زيادي را جذب كنيم، بايد اين امكانات را فراهم كنيم.

حسين احمدي، عضو جامعه‌ي تورگردانان و يكي از فعالان در بازار چين، نيز با بيان اين‌كه بيش‌ترين مراوده‌ي ايران با چين، تجاري است به خبرنگار ايسنا گفت: چيني‌ها معمولا به كشورهايي مي‌روند كه ابزار سفر براي آن‌ها در آن‌جا آماده شده باشد؛ اما ما در ايران براي جذب چيني‌ها چه كرده‌ايم؟ ما چند مترجم و راهنماي چيني‌زبان و چند رستوران در شهرهاي گردشگري ايران داريم؟

افشين عزيزي نيز با اشاره به كمبود امكانات مورد نياز گردشگران چيني، اظهار داشت: بيش‌تر چيني‌ها هنگ‌كنگ را براي سفر انتخاب مي‌كنند و درصد كمي از آن‌ها گردشگران فرهنگي هستند و حتا جذب اين درصد كم هم براي گردشگران ايران خوب است.

او به‌عنوان يكي از فعالان بازار گردشگري چين، كمبود راهنما و رستوران‌هاي چيني را از جمله عواملي دانست كه براي جذب گردشگران بيش‌تر از اين كشور بايد به تأمين آن‌ها توجه شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha