• دوشنبه / ۵ مهر ۱۳۸۹ / ۱۷:۰۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8907-03272
  • خبرنگار : 71012

گزارش ايسنا از نشست «درمسير زاينده‌رود» حسن فتحي: چي فكر مي‌كرديم چي شد! احسان خواجه اميري: اميدوارم ديگر مجبور به كار شتاب‌زده نشوم

گزارش ايسنا از نشست «درمسير زاينده‌رود»
حسن فتحي: چي فكر مي‌كرديم چي شد! 
احسان خواجه اميري: اميدوارم ديگر مجبور به كار شتاب‌زده نشوم
*** مردم اصفهان با من مشكلي نداشتند حسن فتحي در ادامه نشست نقد و بررسي سريال «در مسير زاينده رود» به يادآوري اين نكته پرداخت كه گاه برخي بازيگران هاليوود نيز ته لهجه دارند، ولي در خصوص اشتباهات آنان اين‌طور جنجال نمي‌شود. به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، اين كارگردان ادامه داد: سريال‌هاي «خانه‌اي در تاريكي»، «گل پامچال»، «خاك سرخ» و «پس از باران» در اين سال‌ها پخش شده‌اند و مشكل لهجه هم داشته‌اند، اما تا اين حد جنجال نشده است. آيا انصاف است وقتي سريالي را تماشا مي‌كنيم تنها به لهجه‌هاي آن بپردازيم؟ «در مسير زاينده‌رود»، دو - سه پيام اخلاقي داشت. گسترش خشونت در جامعه، رشد باندهاي مافيايي در فوتبال و احجافي كه در حق بازيگران فوتبال مي‌شود، از جمله موضوعاتي است كه در اين سريال به آن پرداخته ‌شد. وي گفت: ما روزي 14 - 15 ساعت كار مي‌كرديم، فشار كار به اندازه‌ي كافي آزار‌دهنده بود، اما بعد بيانيه هم مي‌دادند كه شما مي‌خواهيد فرهنگ اصفهان را زير سوال ببريد. خدا من را نبخشد كه اگر مي‌خواستم فرهنگ اصفهان را زيرسوال ببرم. خانواده پدري من به استان اصفهان تعلق دارد و يكي از استان‌هاي مورد علاقه‌ي من اصفهان است. گله من از مردم اصفهان نيست. مردم اصفهان به لهجه گله داشتند كه مي‌پذيريم ولي با من مشكلي نداشتند. فتحي اظهار كرد: ما قصه‌اي گفتيم كه هر كجا مي‌توانست اتفاق بيفتد در هر جامعه‌اي اين مشكلات وجود دارد. شخصيت مثبت ما در مجموع اغلب اصفهاني هستند. بحث لهجه كه تمام شد، اين مساله را مطرح كردند كه توطئه‌اي در حال برنامه‌ريزي است؟ چه توطئه‌اي؟! ما مي‌خواستيم به گسترش خشونت در جامعه بپردازيم. در نظرسنجي كه صدا و سيما انجام داد مشهور‌ترين شخصيت‌هاي اين سريال تهراني و محبوب‌ترين‌ها اصفهاني بودند. *** از اجحافي كه در حق ما كردند استغفار كنند كارگردان «در مسير زاينده‌رود» گفت: من به خدا واگذار مي‌كنم، اميدوارم اگر ذره‌اي انصاف دارند از اين اجحافي كه در حق ما كردند، استغفار كنند. به مهرداد ضيايي زنگ زدند و او را فحش دادند. او را تهديد كردند. چنين فرد نازنيني كه تمام زمان خود را صرف اين سريال كرده بود. جالب است در همين روزها كه اين اتفاق‌ها مي‌افتد، يكي از مسؤولان شهرستان‌هاي ديگر(آذربايجان شرقي) به آقاي ضرغامي نامه نوشت كه چرا در اين شهرستان چنين سريال‌هايي را نمي‌سازيد؟ من از اين مقام مسؤول متشكرم اما چه ضمانتي وجود دارد كه اين مشكلات تكرار نشود. *** ريسك استفاده از بازيگران بومي را نپذيرفتيم در اين نشست همچنين مهرداد ضيايي در پاسخ به پرسشي درباره استفاده از بازيگران بومي گفت: قرار بود از بازيگران بومي استفاده كنيم. بازيگران جوان اصفهان را هم ديديم؛ چند نفر واقعا خوب بودند و مورد پسند ما و آقاي فتحي قرار گرفتند. محدويت زماني باعث شد كه اين ريسك را نتوانيم بپذيريم. وي ادامه داد: مساله‌ دوم اسكان بازيگران و مسائل حاشيه‌اي بود كه باعث شد نتوانيم از آنان استفاده كنيم وگرنه در اصفهان استعداد‌هاي خوبي هست. ضمن اينكه بسياري از بازيگران خوب و باتجربه اصفهان درگير سريال امرالله احمدجو هستند و يك سال و نيم بازي‌شان طول مي‌كشد. حتي آقاي فتحي تلفني با احمد‌جو صحبت كرد، اما امكانش نبود كه از اين بازيگران استفاده شود. *** خواجه‌اميري و نپذيرفتن كارهاي مناسبتي احسان خواجه اميري در نشست امروز در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه آيا شتابزدگي در ساخت موسيقي نيز وجود داشت؟ گفت: اين اتفاق براي من هم افتاد؛ در اين سريال گاه براي سكانسي كه قرار بود همان روز پخش شود، بايد موسيقي توليد مي‌كرديم. در هيچ جاي دنيا شاهد نيستيم كه ساعت 5 عصر به آهنگساز اعلام كنند كه براي همان قسمتي كه قرار است شب پخش شود، دو دقيقه‌ كليپ بسازد. وي ادامه داد: اگر سه تا چهار روز بيشتر فرصت داشتم و مي‌توانستم موسيقي را با فتحي چك كنم، كار بهتر مي‌شد. خواجه اميري مهم‌ترين عامل حضورش در سريال «در مسير زاينده‌رود» را حسن فتحي دانست و گفت: اميدوار بودم در اين كار بتوانم از تجربيات ايشان استفاده كنم، اما تنها زماني كه مي‌توانستم ايشان را ببينيم بعد از پخش بود. اميدوارم شرايطي پيش نيايد كه بازهم مجبور شوم كارهايي اين‌چنين را بپذيرم. وي در پاسخ به پرسش ديگر ايسنا درباره گنجاندن ترانه «خلاصم كن» در آلبوم جديدش، گفت: از آنجا كه سر «ميوه ممنوعه» فرصت نداشتم از عفيفه و فتحي قدرداني كنم، مي‌خواستم اين ترانه را در آلبوم جديدم بگذارم و حتي مي‌خواستم آلبوم جديدم را به آقاي فتحي تقديم كنم. *** ساخت موسيقي دو ساعت مانده به پخش حسن فتحي نيز درباره همكاري با احسان خواجه اميري گفت: آقاي خواجه اميري خودشان را سانسور كردند. بعضي اوقات دو ساعت مانده به پخش، سريال را به خواجه اميري مي‌رسانديم و فكر نمي‌كنم هيچ آهنگسازي مي‌توانست دراين فرصت اين قطعات را بسازد. بعضي از قطعات او بسيار خوب بود. من حتي برخي بخش‌ها را بيشتر از «ميوه ممنوعه» مي‌پسنديدم و اين به استعداد اين هنرمند برمي‌گردد. اين كارگردان ادامه داد: احسان به ما لطف كرد. او اينجا آرزو كرد كه مجبور نشود در چنين شرايطي كار كند؛ اين آرزوي همه‌ي ماست. *** كارگرداني‌ «درمسير زاينده‌رود» بهتر از «ميوه ممنوعه» بود حسن فتحي سپس به بيان اين مطلب پرداخت كه براساس زمانبندي كه داشتيم از ماحصل كار راضي هستم. او گفت: مسؤوليت هرچه اتفاق افتاده است را به عهده مي‌گيرم؛ نه به دليل فداكاري كه به هرحال من پشت اين فرمان نشسته بودم. او سپس با اين پرسش مواجه شد كه اگر شتابزدگي آنقدر روي كيفيت تاثير دارد، چرا كارهايي از اين دست را مي‌پذيريد؟ كه گفت: سعي مي‌كنم بعد از اين نپذيرم. فتحي ادامه داد: مطمئن باشيد من هرگونه كار بسازم، وظيفه‌ام اين است كه پاسخگو باشم. قانون جامعه‌ي دموكراسي اين است كه فيلمساز حق دارد فيلم را بسازد و منتقد هم حق دارد نقد كند. حرف من اين است كه علي‌رغم تمام شتابزدگي‌ها، «در مسير زاينده‌رود» كار خوبي در كارنامه كاري‌ام است. «ميوه ممنوعه» بهتر از «در مسير زاينده‌رود» بود، چون كار گروهي بود اما من كارگرداني‌ام را «در مسير زاينده‌رود» بهتر از «ميوه ممنوعه» مي‌دانم. *** برخي مسؤولان به تنش‌ها دامن زدند كارگردان در مسير زاينده رود سپس در پاسخ به برخي بيانيه‌ها تصريح كرد: همه ما ميراث دار خون شهداي انقلاب هستيم. بنده‌اي كه برادرم جانباز 60 درصد است و چند شهيد در خانواده‌ام دارم، آيا مي‌توانم به خون شهدا توهين كنم؟! اين زشت‌ترين نوع مجادله است. در كجاي سريال «درمسير زاينده رود» به خون شهداي اصفهان توهين شده است. اين رفتار، رفتار مردم اصفهان نبود، رفتار عده‌اي از مسؤولان اصفهان بود كه به جاي اظهار وجود بهتر است به وعده‌هايي كه به مردم دادند، عمل كنند. آدم‌هايي كه مسؤول تنش‌زدايي هستند در آن استان خودشان به اين تنش‌ها دامن زدند. *** دست بردن فتحي در فيلمنامه فتحي در پاسخ به اين پرسش كه چرا در فيلمنامه دست برده‌ايد و پايان‌بندي را تغيير داديد؟ گفت: در تمام فيلم‌ها و سريال‌هايي كه ساخته‌ام، اين كار را انجام داده‌ام. من در عين اين‌كه كارگردان هستم، فيلمنامه‌نويس هم هستم. طبيعي است به عنوان چنين فردي، در فيلمنامه تغيير بدهم. اگر در فيلمنامه دست برده‌ام با اين نيت نبود كه اسم خودم را در تيتراژ بزنم. با اين نيت كه ريتم و ضرباهنگ فيلمنامه بهتر شود، اين كار را انجام دادم. وقتي كلام از عمل نمايشي جدا مي‌افتد، ارزش دراماتيك ندارد، البته ممكن است ارزش ادبي داشته باشد؛ اين ديگر سليقه‌ي كارگردان است. شما فكر مي‌كنيد در «ميوه ممنوعه» من در فيلمنامه دست نبردم؟! منتها عادت ندارم بگويم كجاي فيلمنامه را دست بردم و تغيير دادم. او يادآور شد: از روز اول مي‌گفتم فاصله‌ي بين نقطه عطف اول(قتل پسر) و نقطه دوم (خواستگاري) زياد است. *** انتقادهاي رييس فدراسيون فوتبال كارگردان در مسير زاينده رود در اين نشست اظهار كرد: گاه مديران فشارها را تحمل مي‌كنند و به ما چيزي نمي‌گويند و گاه ما تحت فشار قرار مي‌گيريم و برخي سكانس‌ها و ديالوگ‌ها حذف مي‌شود. اين وضعيت وجود دارد كه نمي‌دانم بايد چه كار كرد. شماها بايد بگوييد چه كار بايد كرد. رييس فدراسيون فوتبال اين كشور كه لبخند‌هاي مليحش بسيار مشهود است، 5 - 6 قسمتي از سريال نگذشته بود، در ضيافتي به اين سريال ايراد گرفته است. ازطرفي آقاي تاج از اين سريال دفاع كرده است. به تعدادي فوتباليست هم برخورده است كه اصلا فوتباليست‌ها اين‌طوري نيستند؛ در حالي كه ما از يك ماه قبل از ساخت تحقيق را آغاز كرده بوديم. با مديرعاملان باشگاه‌هاي استقلال و پيروزي و غيره صحبت كرديم. ابعاد فاجعه بسيار بيشتر بوده است و ما بخشي از آن را نشان داديم. ما آسيب‌شناسي كرديم. *** بهرام بيضايي هم با اعتراض مواجه شد وي يادآور شد: بهرام بيضايي وقتي درباره‌ي پشت صحنه‌ي سينماي ايران فيلم مي‌سازد، مورد اعتراض واقع مي‌شود. شما ديديد با اين مرد بزرگوار چه كردند. در «ميوه ممنوعه» رييس سازمان ثبت و اسناد اعتراض داشت. اين وضعيتي است كه وجود دارد و پژوهشگران ما بايد بيايند و پژوهش كنند. فتحي پرسيد: ما سازندگان سريال‌ها و فيلم‌هاي سينمايي چه كنيم؟ كارهاي بي‌بو و بي‌خاصيت بسازيم؟ *** سكانس پاياني تغيير كرد كارگردان «در مسير زاينده رود» اظهار كرد: سكانس قلب درد بهزاد بايد در وسط آب زاينده‌رود اتفاق مي‌افتاد و نه در زورخانه. لوكشين قرار بود در اصفهان باشد. سكانسي داشتيم جواهر بعد از اين‌كه سند دكان را به او مي‌دهند، با برادرش مي‌رود به آن دكان و برنامه‌هاي اقتصادي‌اش را بررسي مي‌كند. ما نتوانستيم دوباره اصفهان برويم، چون به ما اجازه ندادند. اين درحالي است كه اصفهان يكي از فرهنگي‌ترين شهرهاي ايران است. وقتي از سازمان ميراث فرهنگي به تهيه‌كننده زنگ مي‌زنند و مي‌گويند اگر از شما پرسيدند چه كسي به شما اجازه كار داده، نگوييد ما اجازه داديم و بگوييد خودتان؛ وقتي مي‌گويند 5 عصر برويم اصفهان و نصفه شب كه مردم نيستند صحنه‌ها را بگيريم، چه مي‌توان گفت؛ ما كه خلافكار نيستيم؛ بخشي از فينال كار من قرار بود در زاينده‌رود باشد. بنابراين سكانس زورخانه را جايگزين زاينده‌رود كردم. با اين بك‌گراند آيا شما به من حق مي‌دهيد كه سال ديگر به شهرستان ديگر نروم. *** طباطبايي و خطيبي بهترين انتخاب‌ها بودند حسن فتحي در پاسخ به پرسشي درباره انتخاب بازيگران سريال در مسير زاينده رود، اظهار كرد: براي هر نقش 3- 4 كانديدا دارم و درنهايت به يك نتيجه مي‌رسم كه منوط به خيلي مسائل از جمله انتخاب گروهي است. انتخاب‌ها منوط به توافق رسيدن با بازيگر به لحاظ وقت و مالي است. اشكان خطيبي زماني فوتباليست بوده است. كارهاي بهنوش طباطبايي را دنبال كردم و احساس كردم كه مي‌توانست از موقعيت خوب استفاده كند. انصافا مهرداد ضيايي از او راضي است. او يك روز قبل از تصوير‌برداري به ما ملحق شد. به نظرم او بهترين انتخاب براي نقش ميترا بود. كما اين‌كه اشكان خطيبي بهترين انتخاب براي نقش مهران بود. ***‌ احساس خستگي مي‌كنم كارگردان «در مسير زاينده‌رود» در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه برنامه كاري آينده‌تان چيست؟ گفت: الان دوست ندارم درباره‌اش صحبت كنم. احساس خستگي مي‌كنم و فكر مي‌كنم بايد كمي تامل كنم. اما قول مي‌دهم كه در چنين ظرف زماني كاري را قبول نكنم تا دچار شتابزدگي نشوم. *** از مسؤولان تلويزيون بپرسيد فتحي در پاسخ به پرسشي درباره زمان پخش سريال «در مسير زاينده‌رود» گفت: در معاونت سيما در خصوص پخش سريال تصميم گرفته شد و ما نقشي دراين قضيه نداشتيم. زمان پخش سريال ما تا قسمت 15 - 16 مصادف با فوتبال باشگاهي بود؛ از من نپرسيد چرا اين اتفاق مي‌افتاد، از مسؤولان تلويزيون بپرسيد كه آيا مي‌توانستند كاري دراين خصوص انجام دهند يا نه؟ فتحي در پايان اين نشست گفت: صميمانه از همكارانم در پشت صحنه اين سريال تشكر مي‌كنم؛ آنها روزهاي سختي را گذراندند تا بتوانند كار را به موقع به پخش برسانند. ضيايي هم گفت: اگر نقصاني در لهجه‌ها بود به عهده‌ي من بود، چون اين مسؤوليت را پذيرفتم. بازيگران تلاش كردند به بهترين نحو انجام دهند، ولي زمان كم بود. اگر روزي اصفهاني‌ها توانستند بدون لهجه حرف بزنند، تهراني‌ها هم مي‌توانند به خوبي اصفهاني‌ حرف بزنند. خواجه اميري هم كه به‌زودي كنسرتي در اصفهان دارد، در پايان ابراز اميدواري كرد كه كنسرتش در اصفهان به خيرو خوشي تمام شود. فتحي در پايان بار ديگر تاكيد كرد: باز هم تاكيد مي‌كنم حساب مردم اصفهان را از اقليتي كه اين حاشيه‌ها را براي در مسير زاينده رود درست ‌كردند، جدا مي‌دانم و از مردم اصفهان بابت كمال همكاري كه با ما براي ساخت اين سريال كردند، تشكر مي‌كنم. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha