• شنبه / ۱۵ آبان ۱۳۸۹ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8908-10051
  • خبرنگار : 71191

عمارت مسعوديه، خانه‌ي عامري‌ها و كاروانسراي وكيل واگذار شدند رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: كميته‌ي تشخيص نفايس معضل شده است

عمارت مسعوديه، خانه‌ي عامري‌ها و كاروانسراي وكيل واگذار شدند
رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
كميته‌ي تشخيص نفايس معضل شده است

آيين واگذاري عمارت تاريخي مسعوديه در تهران، خانه‌ي عامري‌هاي كاشان و كاروانسراي وكيل در كرمان به بخش خصوصي، با حضور تعدادي از سرمايه‌گذاران داخلي و معاونان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و مديران كل استان‌هاي مختلف در عمارت مسعوديه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين مراسم گفت: امروز به‌تنهايي نمي‌توان يك مجموعه‌ي تاريخي را مديريت و مرمت كرد. هر مديركل در استان خود بايد هرچه سريع‌تر بناها و موضوع‌هايي را كه قابل واگذاري و تفويض هستند، جامه‌ي عمل بپوشاند تا حضور مردم در بخش‌هاي مختلف پررنگ‌تر شود.

حميد بقايي ادامه داد: تاريخ عمارت مسعوديه با هويت ملي ما آميخته است. حيف است كه اين بنا را به چيزي تبديل كنيم كه كم‌ترين بهره‌برداري را داشته باشد. بايد اين بنا به يك مكاني با كاربري اقتصادي ــ فرهنگي تبديل شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به تخليه‌ي عمارت مسعوديه و انتقال كارمندان مستقر در آن به شيراز، بيان كرد: وقتي بحث تخليه‌ي اين عمارت مطرح شد، معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ــ مسعود علويان‌صدر ــ مي‌گفت كه براي تخليه‌ي عمارت مسعوديه بايد دو سال صبر كنيم؛ اما من موافقت نمي‌كردم، 200 كارمند در اين عمارت بودند كه خود آن‌ها گاهي سبب تخريب بنا مي‌شدند.

بقايي افزود: عمارت مسعوديه يك اقامتگاه مناسب است كه اصالت آن، جاذبه‌ ايجاد مي‌كند.

وي اظهار كرد: اگر مي‌خواستيم هفت‌خوان رستم را طي كنيم، كار راحت‌تري براي تخليه و تبديل اين بنا به يك اقامتگاه بود. ما مجبور به فشار اداري شديم و با انتقال معاونت‌ها به استان‌ها، نخستين وضعيت براي تغيير كاربري بنا ايجاد شد.

او با اشاره به مساحت دو هكتاري اين عمارت و قدمت آن، گفت: امروز شاهد يك مزايده‌ي رسمي و پيوند ميان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و بخش خصوصي هستيم.

وي با اشاره به وجود زمزمه‌هايي مبني بر اين‌كه عمارت مسعوديه پس از تغيير كاربري و تبديل شدن به يك مكان اقامتي، ممكن است تخريب شود، بيان كرد: نظارت توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در مكان‌هايي كه به بخش خصوصي واگذار مي‌شود، يك روند اصلي است؛ اما مهم‌ترين اصل، سرمايه‌گذار است كه با توجه به ارزش بنا كه حفظ اصالت تاريخي آن است، بايد كار خود را در اين بنا انجام دهد.

او ادامه داد: ساخت يك هتل در اين بنا سودآور نيست و صرفه‌ي اقتصادي چنداني ندارد؛ اما اين بناي تاريخي و حفظ آن براي سرمايه‌گذار ارزش دارد.

معاون رييس‌جمهور گفت: اميدوارم با آغاز كار، شاهد افتتاح اين هتل در حداقل زمان باشيم. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ديگر به اختصاص هزينه‌ي مرمتي براي اين بنا نياز ندارد. همه‌ي هزينه‌ها توسط بخش خصوصي پرداخت مي‌شود. كل اعتبار مرمتي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري 30 ميليارد تومان است، حال اگر بخواهيم 11ميليارد تومان براي مرمت عمارت مسعوديه اختصاص دهيم، چيزي باقي نمي‌ماند.

بقايي هم‌چنين با اشاره به تخليه‌ي تدريجي ساختمان اداري سازمان ميراث فرهنگي كشور در تهران، اظهار كرد: اين ساختمان پس از مرمت به يك مكان فرهنگي ــ تاريخي و مكاني براي برپايي نمايشگاه‌هاي دائمي تبديل مي‌شود. ما رنج مي‌بريم وقتي مي‌بينيم، بخش‌هاي اداري سازمان ميراث فرهنگي در ساختماني كه از روز نخست براي موزه ايجاد شده است، مستقر بودند.

وي با اشاره به لزوم مديريت پوينده و بالنده در ميراث فرهنگي، گفت: وظيفه‌ي اصلي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگرداندن اماكن تاريخي به حيطه‌ي مديريتي مردمي است. پس تلاش مي‌كنيم، ميراث فرهنگي را از حالت بسته‌ي مديريتي خارج كنيم و پويايي را در آن داشته باشيم. اميدواريم شاهد اين باشيم كه اين بحث در كشور و در بخش‌هاي ديگر رونق بگيرد.

او اضافه كرد: ما بايد كارهاي بازاريابي و تبليغ را براي بناهاي تاريخي انجام دهيم و با واگذاري آن‌ها به سرمايه‌گذاران، بخش خصوصي مرمت و نگهداري بناها را انجام دهد، چون وقتي سرمايه‌گذار بنا را مي‌گيرد، بهتر از سازمان ميراث فرهنگي مي‌تواند آن را مرمت و از آن نگهداري كند. هزينه‌هاي مرمتي براي ميراث فرهنگي بسيار سنگين است.

به گزارش ايسنا، يك سرمايه‌گذار كه به گفته‌ي خودش، شش سال است تقاضاي بهره‌برداري از كاروانسراي زرنديه در جاده‌ي ساوه را داده است، به آنچه «بي‌توجهي مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان مركزي» دانست، اعتراض كرد كه در اين‌باره، محمدحسين فرمهيني فراهاني ــ مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان مركزي ــ گفت: اكنون پرونده‌ي اين كاروانسرا به كميته‌ي تشخيص نفايس فرستاده شده است و اگر تا دو هفته‌ي ديگر، اين كميته جواب من را بدهد، اين كاروانسرا را واگذار مي‌كنم.

بقايي نيز خطاب به اين سرمايه‌گذار، گفت: اگر تا يك‌ماه ديگر پاسخي به شما داده نشد، شخصا به من مراجعه كنيد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در ادامه تصريح كرد: كميته‌ي تشخيص نفايس به يك معضل تبديل شده است.

او سپس خطاب به معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان گفت: كميته‌ي نفايس را دقيق‌تر راه‌اندازي كنيد.

بقايي افزود: امكان واگذاري بهره‌برداري از بسياري از موزه‌هاي كشور وجود دارد. از حدود 15هزار موزه در آمريكا، فقط سه موزه دولتي است. درحالي‌كه ظرفيت‌هاي موزه‌يي ايران به‌مراتب بيش‌تر از كشورهاي ديگر است.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي آيين واگذاري عمارت تاريخي مسعوديه‌ي تهران، خانه‌ي عامري‌هاي كاشان و كاروانسراي وكيل در كرمان به بخش خصوصي، معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: براساس يك بررسي كارشناسي، ما سير تحول و رشد آثار فرهنگي ــ تاريخي را مرور كرديم. اين آثار در يك بستر فرهنگي با بهره‌گيري هوشمندانه از دانش امروز، مكان‌يابي و ارزش‌يابي فرهنگي و تاريخي شدند و در نهايت، اين اقدام در قالب فعاليت‌ها و فضاهاي مناسب بروز كرد.

مسعود علويان‌صدر با اشاره به نقش مهم مديريت مردمي به‌عنوان هدايت و كنترل سير تحول در اين عرصه در ارتباط با بارور ‌شدن انديشه‌ها، ادامه داد: وقتي از ايجاد هتل در يك مكان تاريخي ــ فرهنگي نام برده مي‌شود، بايد هتلي باشد كه در شأن و منزلت آثار فرهنگي ــ تاريخي باشد. به همين دليل، با كمك كساني كه متقاضي اين امر هستند، بايد حضور مردم را نهادينه كنيم.

وي ارتقاي سطح كالبدي بنا، ارزش‌هاي فعاليتي و ارزش‌هاي مردمي را سه رويكرد مهم در راستاي ارتقاي ارزش‌ها در فرآيند واگذاري يك بناي تاريخي به بخش خصوصي به‌عنوان كاركرد آن بخش دانست و گفت: حضور سرمايه‌گذار در عمارت مسعوديه، كاروانسراي وكيل و خانه‌ي عامري‌ها با 11ميليارد تومان اعتبار براي بهره‌برداري از فضا آغاز شده است. اين سرمايه‌گذاران براي بهره‌برداري از آخرين الگوهاي مرمتي بايد به ارتقاي سطح كالبدي بنا توجه كنند.

او با تأكيد بر نظارت جدي سازمان ميراث فرهنگي در اين زمينه، بيان كرد: از سرمايه‌گذار اين سه بنا درخواست مي‌كنيم، فعاليت‌هايش در شأن بنا و متناسب با برخورد و الگوهاي رفتاري مردم باشد، چون اين قضيه براي استفاده از اماكن تاريخي و فرهنگي نقش مهمي دارد.

معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اظهار تأسف از حذف عضويت اين سازمان در شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران، تأكيد كرد: بايد تجلي بخش مهمي از وظايف ميراث فرهنگي را در حوزه‌ي معماري و شهرسازي ببينيم. ميراث فرهنگي صرفا كالبد بنا را حفظ نمي‌كند، بلكه بايد انديشه‌ها در راستاي ميراث فرهنگي با جديت پي‌گيري شوند. در اين زمينه، سازمان ميراث فرهنگي تنها نهادي بود كه موضوع را پي‌گيري مي‌كرد.

وي گفت: بايد فرصتي ايجاد شود تا آثار فرهنگي ــ تاريخي به‌عنوان يك برند اقتصادي رخ پيدا كنند. بايد همه‌ي سرمايه‌گذاران يك بخش از كار خود را به حيطه‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري اختصاص دهند و در اين نقش، متمركز شوند.

او اظهار كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با استفاده از امكانات خود مانند تأمين امنيت شرايط سرمايه‌گذار و معافيت‌هاي مالياتي، آماده است از سرمايه‌گذاران در اين بخش حمايت كند. اميدواريم بتوانيم با تكميل فرآيند حمايتي، ورود مردم را به بخش سرمايه‌گذاري در آثار و اماكن تاريخي شاهد باشيم.

علويان‌صدر هم‌چنين اضافه كرد: ما به‌زودي شاهد گشايش بازارچه‌هايي براي خريد آثار فرهنگي ــ تاريخي مجاز در كشور خواهيم بود تا از سرمايه‌گذار در حوزه‌هاي منقول و غيرمنقول حمايت كنيم.

در ادامه‌ي اين مراسم، مديرعامل صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن فرهنگي ــ تاريخي نيز در سخناني با اشاره به تاريخچه‌اي كوتاه از فعاليت اين صندوق از اوايل سال 1376، گفت: با توجه به كسرت آثار فرهنگي ــ تاريخي، براي احيا و بازگرداندن مواريث فرهنگي به بطن جامعه، راهي به‌جز ورود بخش خصوصي و جذب سرمايه‌هاي داخلي و خارجي وجود ندارد.

مجيد زائري بيان كرد: براساس تحقيقات، علاوه بر تأثيرات بلند‌مدتي كه ميراث فرهنگي مي‌تواند در شكوفايي اقتصاد و صنعت ايفا كند، اين حوزه توانايي ايجاد ارزش اقتصادي كوتاه‌مدت را نيز دارد، چون با حفظ ميراث فرهنگي و ايجاد آثار مختلف به‌عنوان سرمايه‌ي فرهنگي آينده، مي‌توانيم سرمايه‌هاي خارجي را جذب كنيم كه اين سرمايه‌ها و درآمدها به منابعي براي بازتوليد تبديل مي‌شوند. اين، آينده‌ي ميراث ما خواهد بود.

او ادامه داد: به اين وسيله، ما چرخه‌اي را به‌صورت آگاهانه به حركت درآورده‌ايم كه توجه به هر يك، توسعه در بخش ديگر را به‌دنبال دارد و پيش‌شرط تحقق آن، نگاه ما از لايه‌ي سطحي به لايه‌هاي دروني‌تر است تا ببينيم حوزه‌هاي ميراث فرهنگي بخش‌هايي مولد هستند و اگر در تصميم‌گيري‌هاي كلان كشور دخالت داده نشوند، نه‌تنها در حوزه‌ي اقتصاد، بلكه در ديگر حوزه‌ها نيز آثار سويي به‌جا مي‌گذارند.

مديرعامل صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي ــ فرهنگي اين صندوق را بازوي اجرايي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در پياده‌سازي اهداف كلان احياي بناها و واگذاري آن‌ها به بخش خصوصي دانست و گفت: تلاش مي‌كنيم با واگذاري بنا‌ها، بخش خصوصي را در جريان سرمايه‌گذاري در حوزه‌ي بناهاي تاريخي تشويق، هدايت، حمايت و بر آن نظارت كند. با اين تفاسير، اگر از آثار تاريخي و ميراث فرهنگي كشور از طريق اين بخش به‌نحوي شايسته استفاده شود، تأثير آن در زمينه‌هاي فرهنگي و اقتصادي دوچندان مي‌شود.

او با بيان اين‌كه امروز، روز مهمي براي صندوق احيا و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است، درباره‌ي روند واگذاري عمارت مسعوديه، خانه‌ي عامري‌ها و كاروانسراي وكيل به بخش خصوصي، توضيح داد: آگهي مزايده‌ي شماره‌ي 15 (واگذاري اين سه مجموعه) در سه نوبت فراخوان در روزنامه‌هاي‌ سراسري «جام جم» و «ايران» چاپ شد و سرانجام، اعضاي كميسيون مزايده با گواهي كافي بودن اسناد مزايده، نشر آگهي فراخوان، كامل بودن مدارك و ارزيابي پيشنهادها‌ي رسيده براساس ماده‌ي 21 آيين‌نامه‌ي معاملات صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي، شركت «عظام» را با پيشنهاد‌هاي قيمت اعلام‌شده و با تأكيد بر پيشنهاد كميته‌ي فني بازرگاني به‌گونه‌اي كه حداكثر دوران مرمت سه سال و دوره‌ي بازگشت سرمايه و استهلاك هفت سال بعد از پايان مرمت باشد، به‌عنوان برنده‌ي مزايده درباره‌ي هر سه بنا اعلام كرد.

وي با اشاره به اين‌كه تلاش مي‌كنيم، هر فصل سه بنا را به بهره‌برداران واگذار كنيم، افزود: انتقال حق واگذاري بناهاي تاريخي به بخش خصوصي، هيچ كاستي نسبت به مالكيت و حاكميت ميراث فرهنگي درباره‌ي بناهاي تاريخي ايجاد نمي‌كند. واگذاري بهره‌برداري از بناهاي تاريخي به استفاده از چابك بودن بخش خصوصي در حوزه‌ي سرمايه‌گذاري و اجرا برمي‌گردد و فعاليت دولت را در بخش آيين‌نامه‌ها تضمين اساسي‌تر مي‌كند.

به گزارش ايسنا، مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري «عظام» نيز در سخناني گفت: بدون شك، بناهايي كه امروز مراسم واگذاري آن‌ها برگزار شد، جزو ثروت‌هاي ملي كشور هستند.

علي اسلامي صنعت گردشگري را يكي از حوزه‌هاي فعال و مهم در ميان صنايع دانست و بيان كرد: از ميان آنچه در ايران به‌عنوان آمار بيان مي‌شود، سهم تفريح و گردشگري از محل پس‌انداز مردمي پايين است و از آن‌جا كه هر سرمايه‌گذار پس‌انداز‌هايش را در سبد كالاي مصرفي‌اش به بخش‌هاي مختلفي اختصاص مي‌دهد، در ايران اين درصد به‌دليل گراني مسكن و ديگر مايحتاج مردمي، پايين است. درحالي‌كه سهم تفريحات و گردشگري در كشوري مانند آمريكا 12 درصد، در انگليس پنج درصد و در برزيل هفت درصد است؛ اما اين سهم به‌دليل نامناسب بودن فعاليت‌ بخش خصوصي در ايران، محدود است.

او با تأكيد بر نياز به كمك سرمايه‌گذاران در اين حوزه، افزود: گردشگري ابعاد مختلفي مانند فرهنگي، تاريخي و اقتصادي دارد كه بايد به همه‌ي اين ابعاد توجه زيادي شود.

اسلامي ادامه داد: از كل 860ميليون نفر گردشگر در كل دنيا، سال گذشته حدود 20ميليون نفر به تركيه وارد شدند و اين رقم، بخش عمده‌اي را به اين كشور اختصاص داد. دليل آن نيز تجاري و اقامتي بودن تركيه است. در ايران نيز با توجه به وجود حدود سه‌هزار فرصت سرمايه‌گذاري، بايد بتوانيم جايگاه مناسبي را براي ورود گردشگر فراهم كند.

وي گفت: اميدوارم بتوانيم بهره‌برداري از بخش نخست خانه‌ي عامري‌ها را تا اوايل سال 1390 به پايان برسانيم و براي بقيه‌ي بناها، با مساعدت ديگران و سرمايه‌گذاري ما، بهره‌برداري در نخستين فرصت ممكن شود تا هويت بنا حفظ شود.

او معتقد است: بناهاي واگذار‌شده به بخش خصوصي اين پتانسيل‌ را دارند تا بسياري از حوزه‌هاي گردشگري را پوشش دهند.

اسلامي يكي از مهم‌ترين مشكلات صنعت گردشگري را بازده پايين اين صنعت دانست و اضافه كرد: با توجه به اقدامات، امكانات و تسهيلات ارزان‌قيمت‌تر سازمان ميراث فرهنگي در بخش گردشگري، اين راه اكنون باز شده است. هم‌چنين كاهش نرخ سود بانكي و ارائه‌ي تسهيلات بانكي سبب شد، رونق صنعت گردشگري در سال‌هاي اخير بيش‌تر شود. اميدواريم براي بهبود شاخص‌هاي گردشگري در كشور، اين روند حمايتي ادامه داشته باشد.

به گزارش ايسنا، در پايان اين مراسم، صورت‌جلسه‌هاي تحويل طرح بهره‌برداري از سه بناي تاريخي عمارت مسعوديه در تهران، كاروانسراي وكيل در كرمان و خانه‌ي عامري‌ها در كاشان به امضاي مسعود علويان‌صدر به‌عنوان ناظر، مجيد زائري به‌عنوان كارفرما و علي اسلامي به‌عنوان بهره‌بردار رسيد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha