• شنبه / ۱ آبان ۱۳۸۹ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 8908-10316.168138
  • خبرنگار : 71365

«مطالبي كه ما مي‌گوييم مستند است» ارتش در دوران دفاع مقدس ـ گفت‌وگوي ايسنا با «اميرهاشم شهيدي»

«مطالبي كه ما مي‌گوييم مستند است»
ارتش در دوران دفاع مقدس ـ گفت‌وگوي ايسنا با «اميرهاشم شهيدي»

امير هاشم شهيدي ـ معاون نيروي انساني نيروي زميني ارتش ـ با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه «دفاع مقدس يك برهه افتخار‌آميز در تاريخ كشور ايران است»، به ذكر خاطرات دوران دفاع مقدس و نقش ارتش در اين حماسه‌ي تاريخي پرداخت.

***

امير هاشم شهيدي معتقد است: اجراي صحيح عمليات تاخيري ارتش و فراخواندن نيروهاي ارتش به منطقه در كمترين زمان باعث شد كه دشمن نتواند وارد شهر آبادان شود و در همان جا زمين‌گير شود.

معاون نيروي انساني نيروي زميني ارتش به خبرنگار سرويس فرهنگ و حماسه ايسنا گفت: در جنگ 8 ساله ايران و عراق جوانان با نگاهي جهادي به دفاع پرداختند و در جنگ شركت كردند و اين توفيقي بود كه نصيب بندگان خاص خدا شد، زيرا آن‌ها با تكيه بر ارزش‌هاي معنوي شركت در جنگ را به مثابه تعبير علي عليه‌السلام كه جهاد را يكي از درهاي بهشت خوانده بود، مي‌دانستند.

او اضافه كرد: در تاريخ 200 ساله معاصر ما در اكثر جنگ‌ها شكست خورده‌ايم و چيزي نصيب كشور ما نشد، اما در اين جنگ به بركت انقلاب اسلامي و روحيه‌ي معنوي، مذهبي و رهبري پيامبرگونه امام راحل پيروز شديم.

امير شهيدي با اشاره به اين‌كه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي امام(ره) با ژرف‌نگري و عميق‌انديشي ارتش را حفظ كردند و به آن روحيه و انسجام دادند، اظهار كرد: امام خميني (ره) دقيقا مي‌دانستند كه بدنه‌ي ارتش يك بدنه‌ي مسلمان و برآمده از متن جامعه است؛ به همين دليل به واسطه‌ي فرماندهان ارتش هم‌چون سرلشگر سيد موسي نامجو و شهيد صياد شيرازي و ساير افسراني كه با روحانيون پيشرو در ارتباط بودند، در جريان امور ارتش قرار مي‌گرفتند، به‌طوري كه امام (ره) همواره از ارتش به عنوان ارتش محترم‌ ياد مي‌كردند.

او گفت: در ابتداي جنگ توجه امام به حفظ ارتش، باعث شد كه در اولين روزهاي انقلاب كه گروهك‌ها شروع به توطئه كردند و غائله كردستان به وجود آمد ، بلافاصله بعد از پيام تاريخي امام كه به عنوان فرمانده‌ي كل قوا امر كردند مي‌خواهم نيرو‌هاي مسلح به كردستان بروند و مساله پاوه و كردستان را حل و فصل كنند، يگان‌هاي زيادي از نيروي زميني ساير نيرو‌هاي ارتش سلاح بردوش، عازم مناطق درگير مي‌شدند و در كردستان حماسه‌ها آفريدند.

***

امير شهيدي افزود: عمليات‌هاي متعددي براي پاكسازي شهرها انجام شد، به‌طوري كه ما قبل از شروع جنگ قريب به هزار شهيد فقط در كردستان داشتيم؛ شهداي بزرگي مثل شهيد نصرت‌زاد كه در سنندج به شقي‌ترين وضع بدن او را قطعه قطعه كردند، ما در كردستان در مسير پاكسازي يگان‌هاي داشتيم كه 45 روز در محاصره با دشمن مي‌جنگيدند در حالي كه تداركات آن ها با خطرات زيادي تنها از طريق يگان‌هاي هوابرد از هوا و بارزيري سنگين هلي‌كوپتر‌هاي هوانيروز انجام مي‌شد كه شهيد صياد شيرازي در آن جا نيز نقش بسيار ارزنده‌اي را ايفا كرد.

او اضافه كرد: در برخي از شهرها مثل «سردشت»، وقتي ستون ارتش وارد منطقه شد، آرامش را به منطقه تقديم كرد و در شهر بانه هم به همين شكل بود و زماني كه درگيري در ارتفاعات (آربابا) وجود داشت سربازان با كمال بي‌ادعايي با آن‌ها مي‌جنگيدند.

***

معاون انساني نيروي زميني ارتش ادامه داد: وقتي در 31 شهريورماه دفاع مقدس رسما شروع شد، چون از چند ماه قبل درگيري در مناطق مرزي به وجود آمده بود و دشمن به پاسگاه‌ها و مناطق مرزي دست درازي كرده بود و زد و خوردها ادامه داشت؛ نيرو‌هاي مختلف ارتش علي‌رغم همه‌ي مشكلات آمادگي نسبي براي دفاع از كشور را داشتند؛ در آن زمان لشگر 92 زرهي خوزستان در جنوب به عنوان نيروي مراقبت مرزي در مرزهاي جنوب و لشگر 81 زرهي در منطقه غرب هم‌چنين تيپ 84 خرم‌آباد كه بعدها به لشگر تبديل شد، در منطقه‌ي مهران مستقر بود و گروه رزمي 37 زرهي كه بعدها به تيپ 37 تبديل شد، نيز در بخشي از منطقه جنوب استقرار داشت.

شهيدي اضافه كرد: زماني كه دشمن در 31 شهريورماه 19 شهر و فرودگاه ما را بمباران كرد، صدام نيم ساعت بعد از بمباران هوايي اعلام كرد كه ارتش ايران شكست و نيروي هوايي ايران از كار افتاده است؛ اين در حالي بود كه هواپيماهاي ما چندان آسيبي نديده بودند، زيرا ارتش اين آمادگي را داشت و اگر اين آمادگي نبود، چطور مي‌شد كه هواپيماهاي ما سالم بمانند و در همان روز با 57 فروند و در روز يكم مهرماه 140 فروند هواپيما آن عمليات معروف را انجام دهند؛ يا نيروي دريايي در 7 آذرماه 59 در عمليات مرواريد نيروي دريايي دشمن را از كار انداختند و يگان‌هاي پياده تا آخرين نفس و قطره خون دفاع كردند.

***

او با بيان اين كه مطالبي كه ما مي‌گوييم مستند است گفت: وقتي آمار شهداي دفاع مقدس و تاريخ شهادت آن‌ها را با توجه به نيروهايي كه در منطقه حضور داشتند نگاه مي‌كنيم، درمي‌يابيم كه بيشترين شهداي ما مربوط به ابتداي جنگ است و حتي بيشترين آزادگان در همان ابتداي جنگ به اسارت درآمدند كه اين موضوع نشان مي‌دهد كه رزمندگان ما تا پاي جان ايستاده‌اند يا شهيد شده و يا به شكلي بوده كه دشمن در واقع از روي جنازه يگان‌هاي ارتش عبور كرده است.

اين جانباز 55 درصد دفاع مقدس اظهار كرد: يگان‌هايي در نيروي زميني عملياتي به نام عمليات تاخيري داريم كه عمليات مهمي است و آن به اين‌گونه است كه در ابتداي هجوم دشمن، نيروهايي كه به عنوان پرده پوشش يا نيروي پوشش در منطقه مستقر مي‌شوند، با دشمن درگير مي‌شوند و حركت دشمن را به تاخير مي‌اندازند. استفاده از اين تاكتيك‌ها بود كه باعث شد دشمن 34 روز در دهانه خرمشهر متوقف شود، يعني استقامت ارتش با همكاري نيروهاي مرزي مثل ژاندارمري و بعد نيروهاي مردمي و ساير رزمندگان عزيز از سپاه كه بعدها ملحق شدند و دست به دست هم دادند باعث شد كه دشمن 34 روز فقط در خرمشهر زمين‌گير شود و نيروهاي ما جانانه از آن دفاع كنند كه در مقايسه با ساير جنگ‌ها كه معمولا ظرف چند ساعت يك كشور به اشغال در مي‌آيند، قابل مقايسه نيست، چون در ابتداي جنگ تنها يك شهر ما 34 روز مقاومت كرد.

وي ادامه داد: در پيشروي به سمت شرق كارون دشمن تا زمان عمليات حصر آبادان با وجود درگيري‌هاي فراوني كه در اطراف آبادان، كوي ذوالفقاري در شرق كارون و منطقه روي مي‌دهد دشمن موفق نمي‌شود وارد آبادان شود كه اين عدم موفقيت به خاطر همان استقامت و اجراي صحيح عمليات تاخيري و فراخواندن نيروهاي ارتش به منطقه در كمترين زمان بود، كه توانست دشمن را در آن جا زمين‌گير كند، دشمني كه گفته بود ايران را ظرف يك هفته تحت اشغال در مي‌آورد. دشمن وقتي اين آمادگي را ديد و در همان هفته اول كه نتوانست بيش از محدوده مناطق مرزي پيشروي كند، استراتژي او شكسته شد و همه دنيا به اين مطلب پي بردند.

***

امير شهيدي با اشاره به به پيام امام (ره) كه فرمودند حصر آبادان بايد شكسته شود. پيام امام را براي شكستن حصر آبادان يك دستور استراتژيك عنوان كرد و افزود: واقعا بايد سال‌ها در آكادمي‌هاي نظامي در درس هنر جنگ راجع به همين يك پيام امام بحث شود، زيرا اين دستور ناشي از تيزبيني، قدرت بالاي رهبري، مديريت و علم ايشان حتي نسبت به مسائل نظامي است، چرا كه در آن زمان ايشان نمي‌گويند بايد در منطقه غرب و يا در شرق دزفول عمليات كنيد، ولي مي‌فرمايند حصر آبادان بايد شكسته شود، زيرا اين منطقه هم از نظر نظامي شمال خليج فارس يك منطقه‌ي بسيار مهم و استراتژيكي است كه عراق هميشه سعي داشته به خاطر دسترسي به آب‌هاي آزاد از مرز خودش پا را فراتر نهد و به شكلي حضور خود را در آن منطقه گسترش دهد و هم از نظر اقتصادي آبادان بندر بسيار مهمي در شمال خليج فارس است و بسياري از انرژي و دخاير زيرزميني ما در آن جا قرار گرفته است. از نظر سياسي نيز دنيا در آن مقطع منتظر بود كه ببيند بالاخره ايران چه عكس‌العملي در مقابل عراق از خود نشان مي‌دهد كه به ياري خداوند عمليات ثامن‌الائمه انجام شد و باعث شد ما در آن عمليات 1656 اسير و سه هزار كشته و مجروح از دشمن بگيريم . هم‌چنين در اين عمليات 100 دستگاه تانك، 60 دستگاه نفربر، 150 خودروي سالم و هزارن قبضه سلاح، مهمات، تجهيزات مهندسي و وسائل ديگر به دست رزمندگان اسلام افتاد و وقتي كه فرمانده لشگر 77 سرهنگ شهاب‌الدين جوادي در حضور خبرنگاران داخلي و خارجي با زبان فصيح عربي شروع به صحبت كرد، اسرا تحت‌ تاثير قرار گرفتند و گريه كردند دنيا در آن زمان به حقانيت جمهوري اسلامي پي برد.

او گفت: بعد از اين عمليات بود كه منطقه خوزستان به سه قسمت تقسيم و در عمليات طريق‌القدس در منطقه بستان و چزابه بخش مركزي منطقه نبرد آزاد شد. در عمليات فتح‌المبين كه بسيار عمليات مهم و به تعبير امام فتح‌الفتوح دفاع مقدس بود منطقه شرق دزفول و سايت‌ها آزاد و نهايتا در عمليات بيت‌المقدس جنوب منطقه خوزستان و به ويژه خرمشهر از لوث وجود دشمن پاكسازي شد و در واقع ماشين جنگي دشمن از كار افتاد.

معاون نيروي انساني ارتش جمهوري اسلامي ايران ادامه داد: اين‌كه در صحبت‌ها و سخنراني‌ها گفته مي‌شود جنگ تحميلي عراق عليه ايران به نظر من يك تحريف تاريخي است، زيرا در آن زمان برآيند تمام نيرو‌هاي شرق و غرب و تمام دنياي استكبار از آستين صدام بيرون آمده بود و صدام در جلو قرار گرفته بود، ولي همه دنيا آن را كمك مي‌كردند.

***

امير شهيدي با بيان اين‌كه تا به حال از نقش سربازان وظيفه در دوران دفاع مقدس كمتر گفته شده است اظهاركرد: بعد از رهبري بي‌بديل امام، بيشترين بار جنگ بردوش جوانان بود كه طبق آمار حدود 70 درصد شهدا را كه در سن 16 تا 25 سال است را شامل مي‌شود و اين نقشي است كه جوانان و كاركنان وظيفه برعهده داشته‌اند.

او توضيح داد: در دوران دفاع مقدس در ارتش كاركنان وظيفه‌اي وجود داشته‌اند كه واقعا بايد در تاريخ مجسمه آن‌ها ساخته شود، ولي تا به حال از آن‌ها كمتر صحبت شده است. سربازاني كه بي‌نام و نشان و بدون اين‌كه درجه‌اي داشته باشند، در دوران دفاع مقدس حماسه‌ها خلق كردند. شهدايي مانند سرباز يوسف حيدري كه در منطقه غرب كشور وقتي مي‌بيند تماميت يگان در خطر است مهمات به خود مي‌بندد و زير تانك دشمن مي‌رود كه در واقع كاري شبيه به شهيد حسين فهميده انجام مي‌دهد.

هم‌چنين شهداي وظيفه‌اي مثل دكتر مروج كه پزشك وظيفه‌اي است كه در زمان جنگ در خارج از كشور تحصيل مي‌كرد، ولي پس از اطلاع از وقوع جنگ در ايران با تلفن از دفتر مراجع كسب تكليف مي‌كند و وقتي مراجع تكليف مي‌كنند كه بايد در جنگ شركت كنيد، به منطقه جنوب مي‌آيد و جانانه حضور پيدا مي‌كند.

امير شهيدي با اشاره به نوع اسارت و شهادت اين شهيد بزرگوارافزود: اين سرباز با شرف وقتي هم به اسارت در مي‌آيد آن قدر از امام (ره) و انقلاب دفاع و پيام ارتش و انقلاب را مطرح مي‌كند كه در زير شكنجه بعثي‌ها در همان منطقه به شهادت مي‌رسد، به همين منظور طرحي در نيروي زميني پيشرو داريم و مي‌خواهيم به اين سربازان بي‌نظير كارت ايثار تقديم كنيم؛ سربازان وظيفه‌اي كه در جبهه حضور داشته‌اند را برآورد كرده‌ايم كه تعداد اين سربازان بين 2 و نيم تا 3 ميليون بوده است كه وارد ارتش شده‌اند كه يا از خدمت رها شده‌اند يا به شهادت رسيده‌اند و يا اسامي انان جزو آزادگان و ايثارگران‌است كه اين آمار واقعا عجيب است.

او اظهار كرد: الان چند سالي است كه ما در مراسم مختلف از سربازان دفاع مقدس تجليل مي‌كنيم، زيرا تعدادي از اين سربازان در بعضي عمليات ها كه بنده به شخصه شاهد بوده‌ام زماني كه فرمانده گروهان شهيد مي‌شد و نفر بعدي هم مجروح مي‌شد، فرماندهي يك گروهان را برعهده مي‌گرفت و يگان را به سمت هدف هدايت مي‌كرد و واقعا از اين سربازان حماسه ساز دردوران دفاع مقدس زياد وجود داشت.

او افزود: به همين مناسبت ارتش چند وقت پيش از اين سربازان تجليل كرد و آن‌ها با خانواده‌هايشان دعوت شدند و با امير فرمانده نيرو نيز ملاقات كردند كه ضمن تجليل و اهداي جوايز و تقدير از آنان تلاش مي‌شود خاطرات و تجارب آن‌ها در جنگ نيز مورد استفاده گيرد.

شهيدي ادامه داد: ما مي‌خواهيم اين عزيزان به هر شكلي كه شده با سازمان ايثارگران نيرو يا سازمان حفظ آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس ارتش ارتباط برقرار كنند و خاطرات خود را عرضه كنند، ضمن اين‌كه تا به حال بخشي از اين خاطرات جمع‌آوري شده و در حال گردآوري بقيه آن هستيم تا بتوان اين خاطرات را به عنوان امانت براي نسل‌هاي آينده بازگو كرد، چرا كه تا زماني كه فرهنگ جبهه و جنگ و شهادت و ايثار و حماسه در بين جوانان و در جامعه ما حاكم است جامعه ما در مقابل تهيدات بيمه است و هيچ دشمني نمي‌تواند با اين روحيه و آمادگي كه امروز در نيروي زميني و ارتش وجود دارد، به كشور ما چشم طمع داشته باشد. امروز ما در كمال آمادگي به سر مي‌بريم و وضعيت ما با ابتداي جنگ قابل مقايسه نيست. در اين سال‌ها با وجود تحريم، ما پيشرفت‌هاي شاياني در ساخت سلاح، تجهيزات، قطعات مورد نياز در زمينه‌ي جنگ‌هاي نوين و الكترونيك در تاكتيك‌ها و تكنيك‌هاي دفاع باتوجه به تهديد‌هاي موجود، تاكيد به عمليات ناهمتراز و جنگ‌هاي نو با شناختي كه از جنگ‌هاي روز دنيا داريم، داشته‌ايم.

***

هم‌چنين در زمينه‌ي مديريت نيروي انساني، كيفيت نيروي انساني و آموزش‌هاي مبتني بر نيازهاي عملياتي، زمينه‌ي ساخت تجهيزات متناسب با نوع تهديدات نيز در ارتش و وزارت دفاع پيشرفت‌هاي چشم‌گيري داشته‌ايم كه بخشي از آن در هفته‌ي دفاع مقدس به نمايش گذاشته شد.

امير شهيدي گفت: دنيا الان قدرت دانشمندان جوان ايران را مي‌داند، ما هم‌اكنون در زمينه‌ي ساخت تجهيزات، سازماندهي و مديريت، پيشرفت‌هاي شگرفي داشته‌ايم به طوري كه امسال در رژه هفته دفاع مقدس زماني كه من به عنوان سرباز رژه نيروها را مي‌ديدم اشك در چشمانم حلقه زده بود، زيرا تمام تجهيزات و سلاح‌هايي كه از جلوي جايگاه عبور مي‌كردند، همه ساخت داخل و سلاح‌هايي بودند كه بهينه‌سازي شده بودند و امكاناتي روي آنها نصب شده بود كه تاكنون وجود نداشت.

او گفت: در هر صورت ما به عنوان يك سرباز آماده‌ايم تحت رهبري‌ داعيانه مقام معظم و فرماندهي معظم كل قوا به وظايف خود چه در زمينه‌ي مسائل نظامي و تهديدات و چه در زمينه‌ي امور ديگر مانند مردم‌ياري و حضور در شرايط بحران، كمك به مردم در بلاياي طبيعي، پاكسازي ميادين مين و ساير ماموريت‌هايي كه به ما محول مي‌شود، انجام وظيفه كنيم.

***

امير شهيدي با ياد‌آوري و مقايسه‌ي وضعيت سياسي و نظامي ايران و عراق در آغاز جنگ تحميلي ادامه داد: در سال 59 ارتش عراق با لشگر‌هايي كه با بيش از صد‌درصد تجهيزات كامل و تعداد زيادي تيپ مستقل و عناصر توپخانه و پشيتباني نيروي هوايي در اختيار داشت، به كشور ما حمله كرد، هم‌چنين كشور هاي غربي تمام سلاح‌هاي مدرن روز دنيا را در اختيار عراق قرار داده شده بود در حالي كه كشور ما تازه انقلاب كرده بود.

اما به خاطر نيروي ايمان و عقيده سربازان‌ ما با همان سلاح‌هايي كه داشتند در مقابل لشگر‌هاي تا بن‌دندان مسلح عراق مردانه مقاومت كردند، شايد برتري عددي در روزهاي اول جنگ به نفع دشمن متجاوز بود، ولي برتري در تاكتيك‌ و در امور نظامي از آن ما بود، زيرا در امور نظامي در بحث توان رزمي كه پيش مي‌آيد دو نوع عناصر قابل شناسايي است كه يكي عناصر محسوس و فيزيكي مثل استعداد، تجهيزات، نوع سلاح، قدرت آتش و تحريك مورد نظر است و عنصر دوم عامل نامحسوس و برترساز مانند ايمان، انگيزه، انظباط قابليت رزمي و كيفيت رزمي است كه قابل شمارش نيست، ولي در جنگ تعيين‌كننده است كه در جنگ‌هاي اخير مثل جنگ 33 روزه لبنان هم اين امر كاملا مشهود بود، چون انگيزه و ايمان قوي داشتند و با توجه به آموزش‌هاي خوبي كه ديده‌ بودند با تمام وجود جنگيدندو پيروز هم شدند. اين مساله در ابتداي جنگ در سربازان ما نيز وجود داشت.

او ادامه داد: در دوران دفاع مقدس نفوذ كلام امام و معنويتي كه در سربازان ايجاد شده بود، باعث شد تا رزمندگان با وجود اين كه كه از نظر تجهيزات برتري نداشتند، اما با سلاح‌هاي موجود در جلوي دشمن ايستادگي كنند و دشمن را از رسيدن به اهدافش ناكام بگذارند.

***

معاون انساني نيروي انساني ارتش اظهار كرد: اگر در آن زمان يك روز غفلت مي‌شد و دشمن يك نقطه استراتژيكي را در مسافت دورتري اشغال مي‌كرد، شايد تا سال‌ها بعد نمي‌شد آن را جبران كرد، ولي توان، دفاع و از خودگذشتگي سربازان و يگان‌هاي ارتش كه در روزهاي ابتدايي جنگ در مرز مستقر بودند، در برابر آن همه تجهيزات، سلاح، عده وعده باعث شد دشمن در جاهايي نامناسبي زمين‌گير شود و در ادامه جنگ در همان سال‌هاي اول جنگ كفه برتري به نفع ايران رقم بخورد و اين عزت، سرافرازي و افتخار را به دست بياوريم، البته براي رسيدن به اين هدف بهاي سنگيني پرداختيم، به‌طوري كه فقط در ارتش 48 هزار لاله سرخ كه از بهترين جوانان اين مرز‌وبوم بودند، شهيد شوند و تعداد زيادي نيز آزاده و جانباز شوند.

امير شهيدي افزود: اين بهايي بوده است كه براي حفظ دين، ناموس، كشور و حفظ ارزش‌ها پرداخته‌ايم و خوشحال هستيم و امروز به آن افتخار مي‌كنيم؛ هرسال اين هفته را جشن مي‌گيريم و قلب همه ما شاد است، زيرا اين سرافرازي براي ما، جامعه و براي نسل بعد بسيار ارزشمند است.

او گفت: چطور ما الان تاريخ معاصر را مطالعه مي‌كنيم و از ديدن مطالب عهدنامه تركمنچاي يا گلستان، قرار‌داد 1907 و 1919 ناراحت و دلگير مي‌شويم و نسل گذشته را مذمت مي‌كنيم كه چرا درست نجنگيدند و چرا اعتبار كشور و فرهنگ ما را زيرسوال بردند. به همين دليل امروز به خاطر اين ايثارگري و اين پيروزي خوشحال هستيم و يقين داريم نسل‌هاي بعد از ما نيز احساس غرور و سرافرازي خواهند كرد و به شهدايي كه جان خود را در اين راه در طبق اخلاص گذاشتند درود خواهند فرستاد.

***

هم‌چنين معاون نيروي انساني ارتش در بخش ديگري از سخنانش بابيان اين كه تا به حال به بحث نگهداري اسرا پرداخته نشده است،افزود: نگهداري حدود 72 هزار اسير طي چند سال از لحظه دريافت اين اسيران، تخليه، بازجويي، تفكيك و فرستادن آن‌ها به اردوگاه‌هاي مختلف كار بسيار سختي بود، اما با كار فرهنگي كه روي اين اسرا انجام شد، بسياري از آن‌ها همين الان هم به ارگان‌هاي رزمي نامه مي‌نويسند و از تحولات روحي كه در آن‌ها ايجاد شده به نيكي ياد مي‌كنند، زيرا در مدتي كه اسراي عراقي در ايران بودند براي آن‌ها شرايطي فراهم شد تا اين افراد از نظر مسائل مذهبي، علمي، ديني و فرهنگي رشد كنند چنانكه مي‌توان گفت دوران اسارت براي انان مانند دانشگاه بود، درست بر عكس كاري كه دشمن با آزادگان ما انجام داد كه امروز از طريق خاطرات و فيلم‌ها مي‌توان بخشي از رفتار وحشيانه دشمن را با اين آزادگان سرافراز مشاهده كرد.

امير شهيدي در پايان گفت: من فكر مي‌كنم خود اين 72 هزار نفر اسير عراقي مبلغان و سفيران خوبي براي جمهوري اسلامي در دنيا باشند، كه بيانگر اين است كه ما جنگ را برابر اصول شرعي، اسلامي و انساني اداره مي‌كنيم.

نشست ايسنا با غرورآفرينان ارتش جمهوري اسلامي ايران در دوران دفاع مقدس ادامه دارد كه متعاقبا در منتشر مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha