• دوشنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۶:۰۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 9003-06470
  • منبع : مطبوعات

فرشچيان: هنرهاي ايراني و اسلامي در دانشگاه‌ها آموزش داده نمي‌شود

فرشچيان:
هنرهاي ايراني و اسلامي در دانشگاه‌ها آموزش داده نمي‌شود

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي و رييس كميسيون هنر و معماري شورا با استاد محمود فرشچيان ديداروگفت‌وگو كردند.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، دكتر محمدرضا مخبر دزفولي؛ دبير شوراي عالي فرهنگي و دكتر محمد حسين ايماني خوشخو؛ رييس كميسيون هنر و معماري شورا با حضور در منزل استاد محمود فرشچيان با اين هنرمند پيشكسوت هنرهاي ايراني گفت و گو كردند.

استاد محمود فرشچيان در اين ديدار با تاكيد بر توجه به هنرهاي سنتي و اصيل ايراني و نقاشي ايراني گفت: سالهاست كه نقاشي مدرن در دانشگاهها تدريس مي‌شود اما هنرهاي ايراني و اسلامي آموزش داده نمي‌شود در حالي كه جوانان فراواني به هنرهاي ايراني علاقه دارند.

فرشچيان در ادامه گفت: هنرهاي اصيل ايراني و اسلامي هويت دارند اما به آموزش و پژوهش آنها توجه نمي‌شود و مركزي براي تحقيق درباره اين هنرها در كشور وجود ندارد.

استاد فرشچيان همچنين به نقش صدا و سيما اشاره كرد و گفت: صدا و سيما مي‌تواند خيلي بيش از گذشته در گسترش و حمايت از هنرهاي ايراني ايفاي نقش نمايد.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به ايجاد كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: كميسيون هنر و معماري برنامه‌ها و اقداماتي اساسي را در زمينه هنر در دستور كار خود دارد.. در اين راستا هنرهاي ايراني و معماري ايراني اسلامي كه دچار بي هويتي و سردرگمي است و تاكنون اقدامات و برنامه‌هاي لازم براي سامان دادن به آنها صورت نگرفته است، در اولويت‌هاي كميسيون هنر و معماري قرار دارند و طرح‌ها و برنامه هاي آنها در اين كميسيون دنبال مي‌شود و در صورت لزوم با تصويب در شورا اجرايي خواهد شد.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تاكيد بر ضرورت ايجاد دانشكده‌اي براي هنرهاي ايراني با توجه به دغدغه‌هاي پيشكسوتان اين رشته از جمله استاد فرشچيان گفت: تاسيس دانشكده‌اي براي آموزش هنرهاي سنتي ايراني و اسلامي از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي به طور جدي پيگيري مي‌شود و در اين زمينه نظرات و راهنمايي‌هاي استادان و هنرمندان پيشكسوت از جمله استاد فرشچيان راهگشا و موثر خواهد بود.

مخبر دزفولي افزود: كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيگيري‌هاي لازم را انجام مي‌دهد تا مقدمات برگزاري كارگاههاي آموزشي هنرهاي ايراني با حضور استاد فرشچيان در موزه استاد برگزار شود. همچنين با صدا و سيما براي توجه و پرداختن بيشتر به هنرهاي ايراني تعامل و هماهنگي‌هاي لازم انجام خواهد شد.

دكتر محمد حسين ايماني خوشخو؛ رييس كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز در اين ديدار گفت: شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه تاكنون نقش محوري در رشد علمي كشور داشته است، به عنوان عالي‌ترين مرجع فرهنگي قصد دارد نقش جدي‌تري را در زمينه هنر داشته باشد، به همين منظور كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي تشكيل شده است تا نيازها و ضرورت‌هاي جدي حوزه هنر كه تاكنون توسط دستگاههاي فرهنگي، هنري پاسخ داده نشده است، پيگيري و برنامه‌هايي براي انجام آنها تدوين شود.

ايماني خوشخو با اشاره به جايگاه شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: شوراي عالي انقلاب فرهنگي در راس دستگاهها و نهادهاي فرهنگي قرار دارد و مصوبات اين شورا قانوني و لازم الاجراست، بنابراين طرح‌ها و برنامه‌هايي كه از سوي كميسيون هنر و معماري در شورا مصوب شود، مي‌تواند به سرعت اجرايي شود.

رييس كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تاكيد بر حمايت از هنرهاي ايراني گفت: كميسيون هنر و معماري طرحي را براي راههاي علمي و عملي حمايت از هنرهاي اصيل و ايراني دنبال مي‌كند و به اين منظور تهيه پيش نويس منشور حمايت از هنرهاي سنتي و ايراني از اولويتهاي كميسيون مي‌باشد كه با جلب نظر هنرمندان پيشكسوت و استادان اين رشته از جمله استاد فرشچيان ارائه مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha